خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

مقایسه اره موتوری با اره دستی چیست؟

فهرست مطالب

در گذشته برای قطع درختان و برش دادن چوب از اره دستی استفاده می شد. اره دستی در واقع یکی از ابزار ساده و ابتدایی است که از دیر باز تا کنون برای برش دادن چوب به قطعات کوچکتر و یا بریدن شاخه های درخت استفاده می شود. با پیشرفت دانش بشری ابزار جدید و مدرنی جهت قطع و برش چوب به قطعات کوچکتر تولید شد. این ابزار مدرن به نوبه خود موجب راحتی کار نجاران در زمینه برش دادن چوب به قطعات کوچکتر شد. اره موتوری شکل پیشرفته اره دستی است که طراحان با بهره گیری از دانش و تخصص خود توانستند اره موتوری را طراحی و تولید کنند. در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی هر کدام از اره ها بپردازیم و در ادامه همین مقاله هر دو این اره را از نظر کارآیی با هم مقایسه کنیم.

اره دستی چیست؟

یکی از ابزار ساده و پر کاربرد که در گذشته کارآیی بالایی جهت قطع و بریدن درختان داشت اره دستی نامیده می شود. این ابزار طراحی ساده ای دارد و با نیروی مضاعف کاربر کار می کند. اره دستی از یک تیغه سیم یا زنجیر با لبه های دندانه ای شکل تشکیل شده است. ساختار این اره بسیار ساده می باشد. در گذشته با کمک همین اره درختان را قطع و یا شاخه های خشک شده آن را برش می دادند. در واقع امروزه هم در کنار دیگر اره های پیشرفته کمتر از این ابزار در صنایع چوب استفاده می شود. در گذشته در نبود ابزارهای پیشرفته ، برای قطع درختان از همچون ابزاری استفاده می شد. اره دستی در کمال سادگی قابلیت این را دارد که درخت را با آن قطع کرد ولی قطع درختان با کمک اره دستی به زمان و انرژی بیشتر نیروی کار نیاز دارد و قطع درختان در مدت طولانی انجام می شود.

ساختار اره دستی

اره ساختار فلز مانندی دارد که از 3 هزار سال در کشور مصر باستان به صورت ابتدایی ساخته شد.  در گذشته نسبت به الان اره دستی کاربردهای وسیعتری داشت و از این ابزار برای به دونیم کردن،  قطع کردن،  بریدن و یا قطعه قطعه کردن چوب به کار می رفت. ساختار اره دستی بسیار ساده و از یک تیغه، زنجیر یا سیم با یک لبه دندانه دار و تیز تشکیل شده است. بیشترین کارآیی اره دستی برای برش دادن چوب به قطعات کوچکتر استفاده می شود. کاربر با حرکات رفت و برگشت اره دستی بر روی سطوح چوب را به قطعات کوچکتر تبدیل می کند. تعداد دندانه ها، تیزی دندانه ها، یک لبه و دو لبه بودن و جنس اره دستی در میزان عملکرد اره دستی تاثیر قابل توجهی می گذارد.

نا گفته نماند که اره دستی دارای دندانه های ریز و درشت است که در امتداد سطوح چوب قرار می گیرند و چوب را برش می دهند. دندانه های ریزتر برای سطوح سخت تر و دندانه های درشت اره دستی برای سطوح نرم تر به کار می رود. سرعت کارآیی اره به تعداد دندانه های اره دستی نیز بستگی دارد.به این شکل که هرچه دندانه های اره  دستی بزرگتر باشد، سرعت آن در هنگام بریدن چوب بالاتر خواهد رفت و هرچه دندانه ها کوچکتر و ریز تر باشد، سرعت  آن به طبع کمتر خواهد شد. شایان به  ذکر است که هر چقدر با اره دستی کار را دقیق تر جلو ببریم باز کار برش چوب به تمیزی و دقت بالا انجام نخواهد شد.

مقایسه اره موتوری با اره دستی چیست؟

انواع اره دستی

اره دو طرفه

همین طور که از نام این اره مشخص است در دو طرفه خود دارای لبه های دندانه دار و تیزی است که نیروی کاربر با حرکت جلو  و عقب اره دو طرفه کار برش را انجام می دهد. از این نمونه اره برای بریدن الوار و تنه درخت استفاده می‌شود. با کمک اره دو طرفه می توان با صرف نیروی بیشتری تنه درختان را برش داد.

اره باغبانی

برای هرس کردن و بریدن شاخه های اضافی درختان در باغبانی از اره باغبانی استفاده می شود. این مدل از اره دندانه های بزرگ و درشتی دارد و به همین خاطر هرس کردن و بریدن شاخه های اضافی در اره باغبانی با سرعت بالایی انجام می شود. اره دستی به گونه ای است که می توان با کمک یک دست شاخه های اضافی درخت را با کمک اره باغبانی برش داد.

اره سر شاخه زن

اره سر شاخه زن مانند اره دستی بوده با این تفاوت که به یک دسته بلندتر متصل می شود. از اره شاخه زن برای هرس کردن و بریدن شاخه های اضافی در ارتفاعات استفاده می شود. در واقع شاخه هایی که در ارتفاع بالاتری قرار دارند را می توان با کمک اره سر شاخه زن به راحتی هرس کرد.

اره آهن بر

نوع دیگری از اره دستی وجود دارد که برای بریدن آهن و قطعات سخت به کار می رود. این مدل از اره دستی دندانه های محکمی دارد که می تواند به راحتی قطعات سخت را برش داد.تا به اینجا در مورد اره دستی و انواع آن پرداختیم اما بهتر است در ادامه اره موتوری را نیز به شما معرفی کنیم تا در ادامه مقاله این دو اره را از نظر کارآیی با هم مقایسه کنیم.

مقایسه اره موتوری با اره دستی چیست؟

اره موتوری چیست؟

اره موتوری یا اره زنجیر با کمک نیروی موتور کار می کند. در واقع موتور به کار رفته در اره موتوری با مصرف بنزین و نیروی برق می تواند سطوح بزرگتری از چوب را در زمان کمتری برش دهد. ساختار اره موتوری یا همان اره زنجیری به این شکل است که یک زنجیره دوران کننده دارد که این زنجیرها روی دندانه ها قرار دارند و برش چوب را انجام می دهند.

اره موتوری به نام اره زنجیری و اره برقی نیز نامیده می شود. اره موتوری با ساختار و قطعات پیشرفته قادر است در مدت زمان کمتری درختان بزرگتری را قطع کند و همچنین در مدت زمان کمتری قادر است قطعات بزرگتر چوب را به قطعات کوچکتر تقسیم کند. باز کردن مسیرهای بسته شده به وسیله ای درختان سقوط کرده، هرس درختان، جلوگیری از انتشار آتش سوزی از جمله کاربردهای اره موتوری می باشد.

اره موتوری از مجموعه ای از تیغه ها تشکیل شده است که به شکل یک زنجیر طویل به هم متصل شده اند. زنجیرهای به هم متصل شده اطراف صفحه فلزی قرار می گیرند. کارکرد اره موتوری بدین گونه است که موتور با صرف نیروی برق و بنزین انرژی لازم را به جعبه دنده زنجیر منتقل می کند و از آن طرف زنجیر شروع به حرکت می کند.

مقایسه اره موتوری با اره دستی چیست؟

اره موتوری در مقایسه با اره دستی از سرعت بالایی برخوردار است. در واقع به جرات می توان گفت سرعت برش چوب در اره موتوری به مراتب ده برابر سرعت اره دستی می باشد. اره موتوری مقرون به صرفه می باشد و انرژی مصرفی نیروی کار را به مراتب کاهش می دهد چرا که برای کار با اره دستی باید نیروی بیشتری صرف کرد. در اره موتوری بیشترین نیرو برای برش دادن چوب از طریق موتور انجام می شود.با کمک اره موتوری می توان سطوح بزرگتری را برش داداره موتوری قطعات پیشرفته ای دارد و در مدت کوتاهتری می تواند سطوح بزرگتری از قطعات چوب را به قطعات ریزتری برش دهد.اره موتوری دندانه های زیادتری نسبت به اره دستی دارد و همچنین جنس دندانه های اره موتوری ساختار با کیفیت تری دارد.

نکات مهمی که در زمان خرید اره موتوری باید به آن توجه داشت:

در زمان خرید هر ابزاری قبل از خرید باید به یک سری از نکات توجه کرد، خرید اره موتوری نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید در زمان خرید به نکاتی که در پایین مطلب بیان می شود توجه کرد. این نکات عبارت اند از:

طول تیغه یا ساطور

اگر قصد دارید چوب هایی با قطر زیاد را برش دهید باید در زمان خرید به طول تیغه یا همان ساطور توجه کنید چراکه برای بریدن چوب با قطر زیاد نیاز به تیغه ای دارید که طول آن زیادتر باشد. البته اگر درخت شما قطر کمتری داشته باشد برای برش دادن آن نیاز به اره موتوری با تیغه ای دارید که طول آن کمتر است.

مقایسه اره موتوری با اره دستی چیست؟

ایمنی اره

اره موتوری یک دستگاه بسیار کارآمد و خطرناک می باشد. این دستگاه برای افراد مبتدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. افراد مبتدی نمی توانند با این دستگاه کار کنند به همین خاطر افراد کار بلد بهتر است این دستگاه را خریداری کنند. در زمان خرید اره موتوری توصیه ما این است که به هیچ عنوان به قیمت آن دقت نکنید، چراکه سلامت از هر چیز دیگری با اهمیت تر است. بهتر است اره موتوری را خریداری کنید که ایمنی بالایی داشته باشد.

نوع و قدرت موتور

برای برش دادن و هرس کردن شاخه های اضافی بیشتر درختان بهتر است از اره موتوری پر قدرت استفاده کنید. اگر به صورت حرفه ای درختان را برای طرح های مجسمه سازی با چوب برش می دهید بهتر است از اره موتوری استفاده کنید که موتور آن توان بالایی داشته باشد.

سخن پایانی

اره دستی  همان طور که از نامش پیداست به صورت دستی کار می کند. این اره ساختار ساده و ابتدایی دارد و هیچ گونه موتوری در آن تعبیه نشده است. برعکس اره دستی، اره موتوری با نیروی موتور کار برش چوب را انجام می دهد. امروزه با توجه به کارآیی بالای اره موتوری بیشتر افراد مایل هستند از اره موتوری بیشتر استفاده کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر