خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

مکانیزم کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

فهرست مطالب

از گذشته پرندگان به باغات و محصولات کشاورزی، آسیب های جدی وارد می کردند. ابزارآلات ضعیفی مانند مترسک ها در مقابل حمله پرندگان، کارایی مفیدی نداشته و آنها می توانند به سادگی به محصولات کشاورزی دستبرد بزنند.به همین دلیل وجود راه حل مناسب که بتواند با پرندگان مقابله کند، ضروری است. یکی از این راهکارها، استفاده از کلاغ پران یا توپ صوتی می باشد.در این مقاله قصد داریم به مکانیزم کلاغ پران پرداخته و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما همراهان قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

کلاغ پران یا توپ صوتی:

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، کلاغ پران وسیله ای برای دور کردن پرندگان از باغ و محصولات کشاورزی است.شاید تا بحال داستان تاریخی توپ های جنگی عثمانی را شنیده اید که بدون سوار کردن گلوله، شلیک می شدند و سبب ایجاد ترس در دل دشمن می شدند.کلاغ پران نیز این گونه است. بدین شکل که به جای شلیک گلوله، به صورت مداوم و مطابق با برنامه ریزی مشخص اقدام به ایجاد صدای شلیک گلوله می کند.

صدای مصنوعی شلیک گلوله که توسط کلاغ پران انجام می شود، شباهت زیادی به صدای واقعی شلیک دارد. به همین دلیل به راحتی سبب دوری و فرار پرندگان مزاحم می شود. همچنین علت نامگذاری این وسیله به مترسک صوتی نیز بدین دلیل می باشد که مانند مترسک عمل کرده و به جای داشتن ظاهر ترسناک، صدای ترسناکی دارد و پرندگان را با صدای خود فراری می دهد.

نحوه کار کلاغ پران یا توپ صوتی:

اساس کار کلاغ پران از کار تفنگ ها تقلید شده است. دلیل پیشروی ناگهانی و سریع گلوله از انتهای لوله تفنگ تا سر آن، حجم گازی است که در پشت گلوله بر اساس اشتعال باروت ایجاد می شود.باروت پس از آتش گرفتن، حجم بالایی از گاز را رها کرده و سبب هل دادن گلوله به سمت جلو می شود. حجم بالای گاز پس از خروج گلوله از لوله تفنگ، وارد هوا شده و نوعی موج انفجار را ایجاد می کند. این موج انفجار به گوش شما رسیده و صدای مهیب را حس می کنید.در واقع کلاغ پران نیز بدین شکل عمل کرده و نوعی گاز خاص را به شدت و ناگهانی در سیلندر عایق و بلندی رها می کند. رها شدن ناگهانی حجم گاز، باعث شبیه سازی صدایی مانند صدای شلیک گلوله می شود.

اجزای تشکیل دهنده کلاغ پران:

کلاغ پران دارای انواع مختلفی می باشد ولی به طور کلی، اساس کار همه آنها یکسان بوده و تنها در جزئیات تفاوت دارند. اجزای اصلی کلاغ پران، شامل موارد ذیل می شود:

●کپسول گاز: معمولا از گاز متان برای این کار استفاده می شود. ولی جدا از تمامی اینها، کلاغ پران ها از کپسول گاز به عنوان منبع تخلیه ناگهانی گاز استفاده می کنند.طریقه اتصال کپسول گاز به سیلندر اصلی کلاغ پران با استفاده از شلنگ نازک است.●تایمر: نقش برنامه ریز کلاغ پران بر عهده برد ساده الکترونیکی می باشد و وقت تخلیه گاز به صورت ناگهانی در سیلندر اصلی را تعیین می کند. تایمر بسته به مدل و نوع برند، جزئیات مختلفی داشته ولی کاربر میتواند براساس نیاز خود، زمانبندی مد نظر خود را به سیستم دهد. پس از آن بدون حضور خودش، صدای شلیک در فواصل زمانی تعیین شده ایجاد شود.

مکانیزم کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

●سیلندر اصلی: این قطعه جزو برجسته ترین و بارزترین قطعات کلاغ پران می باشد که در اصل مانند لوله تفنگ است. ولی دارای ابعادی بزرگتر و بلند تر از آن می باشد.در واقع سیلندر اصلی بستری است که گاز در آن تزریق شده و پس از خروج، صدای لازم را ایجاد می کند. ساخت و طراحی سیلندر به قواعد مهندسی خاص نیاز داشته و دقت بالایی را می طلبد. پس یک سیلندر با طراحی مناسب، زیر بنای یک کلاغ پران قدرتمند را تشکیل می دهد.●پایه: کلاغ پران بر اساس مدل خود، از پایه های مختلفی برای ثابت ماندن استفاده می کند. پایه های بلند و قابل تنظیم برای مدل های با ارتفاع بیشتر از سطح زمین می باشند. پایه های ثابت و ایستایی نیز مناسب سیلندرهای درازکش هستند.همانطور که بیان کردیم، دستگاه کلاغ پران بر اساس مدل و نوع خود ممکن است اجزای دیگری نیز داشته باشد. ولی اجزای ذکر شده در این بخش، ستون فقرات دستگاه کلاغ پران بوده و در تمامی آنها وجود دارند.

انواع دستگاه کلاغ پران:

این دستگاه به دو مدل، تقسیم بندی می شود:

●کلاغ پران گازی: دستگاه کلاغ پران گازی به خمپاره انداز، شباهت دارد که به یک سه پایه مجهز بوده و بر روی آن، یک لوله بلند فلزی قرار دارد.در بین سه پایه و زیر قسمت لوله فلزی، شیرهای گاز قرار دارد که به وسیله یک شیلنگ گاز به کپسول های گاز مایع، متصل می شود. همچنین میتوان از انواع کپسول های پیک نیکی یا بزرگ برای کلاغ پران گازی استفاده نمود.هر کیلوگرم گاز مایع، قادر به ۱۰۰۰ انفجار است. شدت صدای تولید شده توسط این دستگاه، ۱۲۰ دسیبل می باشد که معادل فریاد یک انسان از فاصله دو متری است.این صدا برای ایجاد ترس و وحشت برای حیوانات و پرندگان، کافی می باشد.

چند نکته ایمنی برای استفاده از دستگاه کلاغ پران گازی:

● از استفاده از این دستگاه در فضاهای سربسته خودداری کنید، زیرا خطرناک است.●از آویختن دستگاه به درخت، دیوار و… اجتناب کنید.●کاربرد این دستگاه در اماکن مسکونی و فضاهای شهری، ممنوع است.●در زمان انفجار، فاصله دو متری از پشت دستگاه را رعایت کنید.●قرار گرفتن در مقابل دستگاه به هنگام راه اندازی، ممنوع می باشد.●اتصالات شیلنگ گاز و رگلاتور با کپسول گاز مایع را چک کرده و از محکم بودن آن، مطمئن شوید.

●کلاغ پران برقی یا الکتریکی: این کلاغ پران، نوعی کلاغ پران خورشیدی می باشد که به وسیله پنل خورشیدی، نیروی مورد نیاز برای تامین انرژی از خورشید دریافت می کند.مترسک صوتی خورشیدی دارای کابل ۱۰ متری بوده و پنل خورشیدی آن ۱۰ وات است. دو عدد باند نیز برای ایجاد صدا به همراه دستگاه وجود دارد که ضد آب می باشد و میتوان از آنها در شرایط بارانی و… استفاده کرد.همچنین میتوانید از کارت حافظه دستگاه کلاغ پران برقی نیز استفاده کرده و مموری به آن وصل کنید تا صدای مورد نظر خود را پخش نمایید.

مکانیزم کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

ویژگی های کلاغ پران برقی چیست؟

●به برق و شارژ نیازی نداشته و با نیروی خورشیدی کار می کند.●کاربر دارای انتخاب های گسترده ای برای پخش صدا می باشد.●امکان انتخاب چندین نوع صدا برای پخش وجود داشته و بدین ترتیب، صداها برای حیوانات عادی نخواهند شد.●کلاغ پران خورشیدی قابلیت تنظیم صدا به صورت شبانه و روزانه را دارد. پس میتوانید کلیدی را فشار دهید تا روزها کار کرده یا فقط شب ها کار کند یا هر دو گزینه فعال شود.● رقص نور نیز با ایجاد نور به ویژه در شب ها موجب وحشت حیوانات می شود.●کلاغ پران برقی به یک سنسور مجهز می باشد که امکان فعال شدن آن در زمان نزدیک شدن حیوانات به دستگاه وجود دارد.

در زمان استفاده از دستگاه کلاغ پران، چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد:

رعایت چند نکته در استفاده از کلاغ پران ضروری می باشد:

●در تنظیم تایمر کلاغ پران، افراط نکرده و تعادل را رعایت کنید. کلاغ پران با شلیک های مداوم و بیش از حد، دچار استهلاک شده و با مشکلات فنی متعددی روبرو می شوند.همچنین در صورتی که پرندگان متوجه صدای مداوم و بی دلیل دستگاه شوند، دیگر اثری بر روی آنها نخواهد داشت. علاوه بر این، فاصله شلیک ها از یکدیگر نباید طولانی باشد، زیرا پرندگان فرصت صدمه زدن به محصول را پیدا خواهند کرد.●انتخاب نقطه مناسب برای برپایی دستگاه کلاغ پران نیز مهم است. جایگاه مناسب برای دستگاه، جایی می باشد که مزاحمت کمتری برای محیط اطراف داشته و بیشترین اثر را بر روی پرندگان داشته باشد.همچنین نوع متحرک و دوار دستگاه کلاغ پران نیز مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.●رعایت تناسب در خرید کلاغ پران نیز اخرین نکته مهم می باشد. در خرید کلاغ پران، بر مبنای مساحت مزرعه یا باغ خود عمل نمایید. در اینصورت، متحمل هزینه اضافی نشده و برای فضای اطراف نیز مزاحمتی ایجاد نخواهید کرد.

نتیجه گیری

در گذشته برای فرار دادن حیوانات و پرندگان از محصولات کشاورزی و مزارع از مترسک استفاده می شد. ولی این روش، کارایی چندان موثری نداشت. امروزه برای رفع نیاز کشاورزان، از تجهیزی به نام کلاغ پران صوتی استفاده می شود که دارای نام های دیگری مانند توپ صوتی، مترسک صوتی و… می باشد. به غیر از زمین های کشاورزی، در استخرهای پرورش ماهی، مرغداری ها، دامداری ها، انبارهای میوه جات، سبزیجات و… که در معرض حمله حیوانات و پرندگان قرار دارند، از دستگاه کلاغ پران استفاده می کنند.

مکانیزم کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

دستگاه کلاغ پران با ایجاد صدایی قابل تنظیم و به صورت اتوماتیک، سبب دور شدن و ترساندن حیوانات می شود. همچنین این دستگاه دارای مدل های مختلفی است که لازم است نوعی متناسب با ابعاد و ویژگی های محل مورد نظر، خریداری نمایید.در این مقاله سعی نمودیم شما همراهان گرامی را با دستگاه کلاغ پران، آشنا کرده و نکات مهمی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. امیدواریم که با مطالعه این مطالب، اطلاعات مورد نظر خود در این زمینه را کسب کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر