خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نحوه استفاده از کمپکتور

فهرست مطالب

اگر می خواهید در مورد ساختار کمپکتور اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما توصیه می کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. کمپکتور ها تجهیزاتی هستند که از فرم شاسی استفاده می کنند که معمولاً از فولاد ضخیم یا چدن سنگین ساخته شده است. همانطور که می دانید، وقتی مخلوط خاک و سنگدانه در یک مکان تخلیه و صاف شود ، به مرور زمان اجرای این فرآیند از نظر وزن و فشار متراکم و به اصطلاح ته نشین می شود. بنابراین در این مورد ، ما باید در هنگام ساخت بسیار مراقب باشیم ، زیرا اگر شروع به ساختن ساختمان ها و سازه های کف در خاک بدون سطح متراکم کنیم ، طولی نمی کشد که ساختمان فرو می رود و ترک می خورد. بنابراین استفاده از تجهیزات کمپکتور برای فشرده سازی خاک و مصالح ساختمانی در عملیات مربوط به ساخت و ساز بسیار مهم است. این تجهیزات بیشتر در ساختمانهایی استفاده می شود که اندازه فونداسیون کوچک است و نمی توان از غلطک استفاده کرد. به طور کلی می توان از این دستگاه در زیر دیوارهای حیاط یا در قسمت هایی از حیاط یا پارکینگ استفاده کرد.

شیوه کار کردن با کمپکتور

با درک اولیه از این دستگاه، اکنون زمان آشنایی با نحوه استفاده از این دستگاه است. قبل از بررسی نحوه استفاده از این تجهیزات، لازم به ذکر است که این تجهیزات انواع مختلفی را ارائه می دهد که هر نوع از آن عملکرد منحصر به فرد خود را دارد. پس از معرفی انواع کمپکتور ، انواع مختلف فرآیند کار آن را معرفی می کنیم. اما در اینجا نحوه کار با کمپکتور را به طور کلی توضیح خواهیم داد. به طور کلی می توان گفت که برای فشرده سازی خاک، ابتدا باید آب را روی ناحیه مورد نیاز اسپری کنید تا خاک موجود تمام رطوبت را جذب کند و سپس 24 ساعت منتظر بمانید تا آب کاملا ته نشین شده و خاک باید مرطوب باشد. در این مورد می توان از کمپکتور استفاده کرد. لازم به ذکر است که اگر خاک گل آلود باشد نمی توان از دستگاه استفاده کرد. از آنجا که کف در گل گیر کرده است ، نمی توان آن را فشرده کرد و خاک با توجه به تاثیر آب به سمت بالا حرکت می کند. بنابراین قبل از استفاده و به کار گیری این تجهیزات باید به نکات زیر توجه کنید.

انواع کمپکتور

کمپکتور به عنوان یکی از تجهیزات مهم برای تراکم ، فشرده سازی و آماده سازی خاک ، انواع و اقسام خاصی دارد ، شامل:1-     کمپکتور صفحه ای (دستی)2-    کمپکتور قورباغه ای (کانگورویی)از نظر سوخت ، سوخت کمپکتورها را می توان به دو دسته دیزلی و بنزینی تقسیم کرد. اما اکنون ما هر یک از این انواع کمپکتور را برای درک کامل مدلهای مختلف دستگاه توضیح می دهیم.

نحوه استفاده از کمپکتور

کمپکتور صفحه ای یا دستی

یکی از این نوع تجهیزات در حال ساخت ، کمپکتور صفحه ای است که یک دستگاه بزرگتر و عریض تر است. از این دستگاه برای طیف وسیع تری از کاربردها استفاده می شود و کارایی و کاربردهای بیشتری نسبت به انواع دیگر نشان می دهد. بنابراین ، خرید و فروش این کمپکتور بسیار بیشتر از مدل قورباغه انجام می شود و فقط در مکان های خاصی استفاده می شود. یکی از رایج ترین مدل های دستگاه های کمپکتور دستی ، کمپکتور صفحه ای با شاسی است. از این دستگاه بیشتر در پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط استفاده می شود و کارایی بالاتری دارد. به طور کلی ، کمپکتور به دلیل قیمت مناسب ، کاربرد آسان تر ، کارایی بیشتر و مکانیزم کار مناسب و ایده آل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. کمپکتور دستی می تواند به طور متوسط 1.5 تا 2 تن خاک و مواد را بکوبد ، اما این قدرت بسته به نوع موتور نصب شده متفاوت است. از این دستگاه برای فشرده سازی انواع خاک ، ماسه ، شن و آسفالت استفاده می شود. ابعاد این نوع دستگاه ها 42 * 52 سانتی متر است.

برخی نکات و ضروریات در خصوص کمپکتور صفحه ای یا دستی

برای استفاده از این تجهیزات ، هنگام انجام کار باید به برخی نکات و ملزومات توجه کامل داشت. به عنوان مثال ، نحوه باز و بسته شدن آن ، نحوه حمل و نقل و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ، روش ترمیم و جلوگیری از خرابی آن و سایر اقدامات احتیاطی که باید در این زمینه رعایت شود. بنابراین در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد:

1-    چگونگی حمل و نقل کمپکتور دستی

برای حمل چنین تجهیزاتی ، ابتدا باید از خاموش بودن تجهیزات اطمینان حاصل کنید. سپس برای احتیاط ، درپوش مخزن سوخت و منبع سوخت را محکم ببندید و شیر سوخت را ببندید تا از نشت جلوگیری شود. اگر دستگاه را با ماشین حمل می کنید ، دستگاه را با دقت به وسیله وصل کنید تا از حرکت یا افتادن جلوگیری شود. در مورد رانندگی طولانی مدت در خارج از شهر ، بنزین باید از مخزن سوخت موتور گرفته شود. در مواقع اضطراری ، کلید باید قفل شود تا از خاموش بودن موتور اطمینان حاصل شود.

2-    نحوه راه اندازی و روشن کردن دستگاه کمپکتور

قبل از روشن کردن موتور حتماً سوخت گیری کنید و قبل از استفاده سطح روغن را بررسی کنید. مقدار روغن ریختن باید مطابق دستورالعمل سازنده باشد. باید دقت کرد که موتور را با روغن پر نکنید. به هیچ وجه نباید روغن را با بنزین یا گازوئیل مخلوط کرد و سطح روغن را باید با میله چک کرد. قبل از باز کردن دستگاه ، مطمئن شوید که همه پیچ های دستی شاسی کمپکتور را در جای خود محکم کنید. شما همچنین باید مخزن سوخت را بررسی کرده و سوخت را در فاصله 1 اینچی از منبع پر کنید تا فضای کافی برای انبساط سوخت فراهم شود.روشن شدن دستگاه نیز به این ترتیب انجام می شود ، یعنی کلید روشن شدن دستگاه در جهت عقربه های ساعت باید روشن باشد. شیر بنزین را باز کنید و دسته گاز موتور باید روی سرعت بالا تنظیم شود. اهرم ساسات را نیز باید بست. البته اگر موتور بسیار داغ باشد و درجه حرارت بسیار بالا باشد ، اهرم ساسات باید در حالت نیمه باز نگه داشته شود ، یا حتی کاملاً باز بماند ، در غیر این صورت موتور خفه می شود و اهرم خفه کن در حالت پایین کاملاً بسته می شود. 
نحوه استفاده از کمپکتور
 شرایط دما و سرما همانطور که می دانید و در دفترچه راهنما آورده شده است، کمپکتور دارای دسته هندل است. برای روشن شدن موتور باید دسته را کمی بکشید. بعد از روشن شدن موتور کمپکتور حدود 3 تا 4 دقیقه طول می کشد تا موتور گرم شده و فرآیند تراکم انجام شود، به ویژه در فصل سرما. به محض روشن شدن و گرم شدن موتور ، کم کم بایستی ساسات به حالت باز بچرخد و فرمان کمپکتور نیز به دور چرخانده شود تا دور موتور به حدود 2300 تا 2600 دور در دقیقه برسد. در این حالت ، کلاچ گریز از مرکز کمپکتور شروع به کار می کند.

۳- نحوه خاموش کردن موتور کمپکتور

روند خاموش کردن موتور کمپکتور دو حالت عادی و حالت بحرانی را در نظر می گیرد. در حالت بحرانی و اضطراری ، برای خاموش کردن موتور می توانید سوئیچ را خاموش کنید. اما روش معمول کار کمی متفاوت است. در این حالت ، دسته کنترل گاز باید به آرامی به حالت آهسته بسته شود. 3 تا 4 دقیقه منتظر بمانید تا موتور با سرعت کم کار کند و سپس موتور کمپکتور را به صورت دستی خاموش کنید. سپس کلید را خاموش کرده و شیر بنزین موتور را ببندید تا تجهیزات شما خاموش شود.

4- اقدامات احتیاطی برای استفاده کمپکتور

اگر موتور کمپکتور خاموش است و نمی توان دوباره آن را روشن کرد ، قبل از انجام هرگونه عملیات دیگر باید سطح روغن موتور را بررسی کنید. اگر از کمپکتور برای ضربه زدن به آسفالت به صورت دستی استفاده می کنید ، حتماً دستگاه را با بنزین خیس کنید تا از چسبیدن تخته کمپکتور به آسفالت جلوگیری شود.

5- سرویس و تعمیر کمپکتور دستی

تعمیر و نگهداری این تجهیزات روزانه است ، یعنی پس از استفاده روزانه ، خاک و گرد و غبار کمپکتور بنزینی باید تمیز شود. همچنین قسمت پایینی صفحه لرزاننده کمپکتور نیز باید تمیز باشد. قسمت هواکش آن را با دقت بررسی کرده و انواع آلودگی ها را از بین ببرید. در صورت شل بودن ، همه پیچ ها باید دوباره بررسی و سفت شوند. اما سرویس هفتگی تجهیزات شامل موارد زیر است: سرویس هواکش و تعویض روغن موتور صفحه ای می باشد. ماهانه نیز بایستی روغن داخل دستگاه را تعویض نمود.

نحوه استفاده از کمپکتور

به نکات لازم در مورد نحوه استفاده از کمپکتور توجه کنید:

اگر می خواهید از تجهیزات کمپکتور استفاده کنید، توجه به نکات لازم در این زمینه بسیار مهم و ضروری است. یکی از نکاتی که باید رعایت شود، توجه به این نکته ضروری است که خاک مورد نظر نباید گل آلود باشد تا فشرده شود.زیرا در چنین شرایطی نمی توان از تجهیزات مربوطه به خوبی استفاده کرد. دلیل این مورد این است که دستگاه در گل گیر کرده است ، بنابراین نمی تواند کار اصلی را به خوبی انجام دهد و خاک را فشرده کند. بنابراین پایه و اساس کار ساختمانی را ایجاد می کند. حتی در این مورد نیز آب و خاک به سمت بالا حرکت می کند.کلام آخرتراکم سازی کمپکتور به گونه ای انجام می شود که وزن بالای دستگاه و قدرت موتور ارتعاش می کنند و در اثر ضربات مداوم به صفحه دستگاه ضربه می زنند که از طریق آنها می توان آن را فشرده و در موقعیت دلخواه محکم کرد. شاسی کمپکتور معمولاً از فولاد سنگین یا چدن ساخته شده است که تأثیر خوبی در سخت شدن خاک دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر