خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نحوه سم پاشی و کودپاشی در گلخانه

فهرست مطالب

به منظور بررسی نحوه سم پاشی و کود پاشی در گلخانه سعی کنید نکات مهم ذکر شده را رعایت کنید: 

نحوه سم پاشی و کود پاشی در گلخانه

 
  • بررسی حلالیت

 به بیان ساده، محدودیتی در میزان حل شدن کود معدنی در آب وجود دارد. اینها محدودیت های حلالیت هستند. مهم است که کود را به طور کامل در آب حل کنید. در غیر این صورت، در مخزن، مخلوط ته نشین می شود و گیاهان دوز کامل عناصر کود خود را دریافت نمی کنند. اگر مشکلی در حل شدن همه کودها وجود داشته باشد، چند راه حل برای انجام کار وجود دارد: محلول را می توان با میکسر مکانیکی مخلوط کرد (در مقیاس کوچک، می توان از ابزارهای دیگر برای مخلوط کردن دستی آن استفاده کرد).از یک پمپ گردش می توان برای گردش مجدد محلول تا حل شدن استفاده کرداز آب گرم (180 درجه فارنهایت) می توان برای رساندن کود به محلول استفاده کرد. 
  • در اینجا چند نکته قابل توجه است:

 اول از همه، جهت سم پاشی و کود پاشی در گلخانه مواد مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای مخلوط کردن کودهای خود استفاده کنید. با این حال، همه اینها در یک زمان استفاده نمی شود. به عنوان مثال، چندین منبع احتمالی نیتروژن، پتاسیم و سایر عناصر را می توان لیست کرد. ترکیبات موردنظر برای هر کود استفاده شده، باید محاسبه شود تا مجموع هر عنصر با مقدار مورد نظر شما مطابقت داشته باشد. سولفات منیزیم دقیقاً مشابه نمک اپسوم است. این فقط نام شیمیایی آن مولکول است، در حالی که نمک Epsom رایج ترین نام برای استفاده است. در حالی که بسیاری از کودها به خوبی در آب سرد حل می شوند، برخی از آنها کمتر محلول هستند. باید به این موارد توجه ویژه ای شود. سولفات پتاسیم مثال خوبی است. در حالی که منبع خوبی برای پتاسیم است، نمی توانید به مقدار زیاد آن را در 100 گالن آب سرد حل کنید. این معادل حدود 13 اونس در هر گالن است. تا زمانی که از این مقدار تجاوز نکنید، یا از یکی از روش های ذکر شده در بالا برای حل کودها (مخلوط کردن یا آب داغ) استفاده کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت. برای ریز مغذی ها، جایی برای خطا وجود ندارد. 
نحوه سم پاشی و کودپاشی در گلخانه
 
  • اصول کوددهی

 طبق نظرسنجی، کمتر از نیمی از باغبانان خانگی کشور از هر نوع کود جهت سم پاشی و کود پاشی در گلخانه، چمنزارها یا باغ های خود استفاده می کنند. آنچه در این آمار مایه تاسف است این است که به این معنی است که باغبانان، آنقدرها که باید گل یا محصول زیادی دریافت نمی کنند و احتمالاً آنها با بیماری و مشکلات مقابله با حشرات که می توان از آنها جلوگیری کرد، دست و پنجه نرم می کنند، لذا یادگیری اصول مناسب جهت کوددهی و سمپاشی بسیار مهم است و نیازمند آموزش درست و منظم است. 

عوامل موثر در استفاده از سم پاشی و کود پاشی در گلخانه

 
  • مواد مغذی گیاهی

 گیاهان باید بارور شوند، زیرا خاک مواد مغذی لازم برای رشد مطلوب را ذخیره نمی کند. حتی اگر شما تمام تلاش خود را کنید که از خاک مرغوب استفاده کنید، با رشد گیاهان، آنها مواد مغذی را جذب می کنند و خاک را بارور نمی کنند. با سم پاشی و کود پاشی در گلخانه، می توانید مواد مغذی از دست رفته را دوباره جایگزین کنید و مطمئن می شوید که گیاهان غذای مورد نیاز خود را برای رشد مناسب دارند. 
  • شش ماده مغذی اولیه

 شش عنصر اصلی مورد نیاز گیاهان در مقادیر نسبتاً زیاد وجود دارد که عبارتنداز: کربن از کربن دی اکسید در هواهیدروژن از آباکسیژن از آب و هوا نیتروژن به گیاهان کمک می کند تا پروتئین های مورد نیاز خود را برای تولید بافت های جدید بسازند. در طبیعت، نیتروژن اغلب کم است، بنابراین گیاهان تکامل یافته اند تا آنجا که ممکن است نیتروژن را جذب کنند، حتی اگر به معنی عدم جذب سایر عناصر ضروری باشد. اگر نیتروژن بیش از حد در دسترس باشد، ممکن است گیاه شاخ و برگ زیادی داشته باشد، اما میوه یا گل تولید نکند. در واقع رشد ممکن است متوقف شود، زیرا گیاه سایر عناصر مورد نیاز خود را به اندازه کافی جذب نمی کند. فسفر رشد ریشه را تحریک می کند، به گیاه کمک می کند جوانه ها و گلها را تنظیم کند، شادابی و تازگی در گیاه را بهبود می بخشد و اندازه دانه را افزایش می دهد. این کار با کمک انتقال انرژی از بخشی از گیاه به قسمت دیگر انجام می شود. برای جذب فسفر، اکثر گیاهان به pH خاک 6.5 تا 6.8 احتیاج دارند. مواد آلی و فعالیت ارگانیسم های خاک نیز دسترسی به فسفر را افزایش می دهد. پتاسیم، قدرت کلی گیاه را بهبود می بخشد. به گیاهان کمک می کند تا کربوهیدرات بسازند و مقاومت در برابر بیماری ها را فراهم می کند. همچنین در تنظیم فعالیت های متابولیک نقش دارد. در نهایت، هفت عنصر وجود دارد که گیاهان به مقدار کمی به آنها نیاز دارند. خاک سالم که دارای مواد آلی زیاد است معمولاً حاوی مقادیر کافی از هر یک از این ریزمغذی ها است: بورفلز مساهنمولیبدنفلز رویکلرمنگنز 
نحوه سم پاشی و کودپاشی در گلخانه
 

بررسی کودهای ارگانیک در مقابل کودهای مصنوعی در گلخانه ها

 در حین استفاده از سم پاشی و کود پاشی در گلخانه آیا گیاهان واقعاً اهمیت می دهند که مواد مغذی خود را از کجا دریافت می کنند؟ پاسخ این سوال صحیح است، زیرا کودهای آلی و مصنوعی مواد مغذی را به طرق مختلف تأمین می کنند. کودهای آلی از رسوبات معدنی، طبیعی و مواد آلی گیاهی تهیه می شوند. کودهای مصنوعی با پردازش شیمیایی مواد اولیه ساخته می شوند. به طور کلی، مواد مغذی موجود در کودهای آلی محلول در آب نیستند و طی چند ماه یا حتی سالها به آرامی به گیاهان آزاد می شوند. به همین دلیل، کودهای آلی بهتر است در پاییز استفاده شوند، بنابراین مواد مغذی در بهار در دسترس خواهند بود. این کودهای آلی میکروارگانیسم های مفید خاک را تحریک کرده و ساختار خاک را بهبود می بخشند. میکروب های خاک نقش مهمی در تبدیل کودهای آلی به مواد مغذی محلول دارند که می توانند جذب گیاهان شما شوند. در بیشتر موارد، کودهای آلی و کمپوست کلیه عناصر کم مصرف و ریز مغذی مورد نیاز گیاهان را تأمین می کنند. 

تغذیه برگ

 گیاهان می توانند مواد مغذی را هشت تا 20 برابر موثرتر از طریق سطح برگ خود نسبت به ریشه جذب کنند. در نتیجه، سم پاشی و کود پاشی در گلخانه می تواند عملکرد قابل توجهی را برای گیاهان ایجاد کند. برای بهترین نتیجه، گیاهان را در مراحل حساس رشد خود مانند زمان پیوند، زمان گلدهی و درست بعد از مجموعه میوه ها بررسی کنید. 

تکنیک های سمپاشی در گلخانه

 آیا می خواهید تجهیزات سمپاشی بخرید، اما نمی دانید کدام دستگاه جهت سم پاشی و کود پاشی در گلخانه شما مناسب است؟ نوآوری های تکنولوژیکی اخیر به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا طیف وسیعی از محصولات حفاظت از گیاه را در اختیار داشته باشند، از تفنگ پاشش و سمپاش های کوله پشتی گرفته تا روبات های پاشش خودکار. بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که مقدار مناسب مواد شیمیایی در برابر آلودگی به طور مساوی بر روی شاخ و برگ گیاهان توزیع شود و تأثیر بسزایی در افزایش عملکرد با کیفیت بالاتر داشته باشد. مصرف بیش از حد ممکن است منجر به پوشش شیمیایی و کنترل کمتر روی گیاه شود و مصرف بیش از حد آن به آبهای زیرزمینی نفوذ کرده و آلودگی ایجاد کند. در طول سالها سه کاربرد شیمیایی اساسی مانند حجم زیاد، حجم کم و حجم بسیار کم تعریف شده است. هر روش کاربردی بسته به گیاه، ساختار مکان و محیط آن، مزایا و معایب خاص خود را دارد. 
  • حجم بالا

 سمپاش هیدرولیکی با حجم بالا متداول ترین کاربرد را در گلخانه های تجاری دارا هستند. این تکنیک کمک بزرگی برای صنعت کشاورزی است. تجهیزات پاشش هیدرولیک به اپراتور این امکان را می دهد که با ایجاد قطرات ریزتر بر روی محصولات، کاربرد شیمیایی را کنترل کرده و اجازه ندهد گیاهان بیش از حد مرطوب شوند. 
نحوه سم پاشی و کودپاشی در گلخانه
 
  • حجم کم

 این تکنیک به نیروی کمتری نیاز دارد و آب کمتری مصرف می کند. در کوتاه مدت، تولیدکنندگان قادرند سطح وسیعی از گلخانه ها را بپوشانند. به همین دلیل است که این تکنیک هنگام توزیع مواد شیمیایی به نیروی بیشتری نیاز ندارد. در این روش، فرآیند جذب مایع روی گیاهان سریعتر انجام می شود و منجر به کاهش عفونت های قارچی می شود. کلام آخر مهمترین هدف در استفاده از سم پاشی و کود پاشی در گلخانه، توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در سراسر شاخ و برگ محصول است. مصرف بیش از حد ممکن است پوشش و کنترل مورد نیاز را ارائه ندهد. مصرف بیش از حد هزینه زیادی دارد، زیرا سموم را هدر می دهد و احتمال آلودگی آبهای زیرزمینی را افزایش می دهد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر