خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نحوه نصب بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

برای حمل بارهای سنگین عملیات‌های عمرانی و ساختمان سازی نیاز به انواع بالابر ساختمانی داریم. هر دستگاه بالابر ساختمانی ماشین قدرتمندی است که مصالح حجیم و سنگین را تا ارتفاع مورد نظر ما در میان طبقات در حال ساخته شدن بنا جابجا می‌کند. اما در این جابه‌جایی باید تمام نکات ایمنی رعایت شود. نصب بالابر ساختمانی به روش اصولی اهمیت بالایی دارد. زیرا تنها در این ‌صورت است که می‌توانیم از شرایط کار ایمن دستگاه اطمینان داشته باشیم. در این مقاله نحوه نصب بالابر ساختمانی به جزییات بیان خواهد شد.راهنما و نحوه نصب بالابر ساختمانی ساده است. اما لازم است تا ترتیب کارها به ‌درستی انجام شود. در عین ‌حال باید از اتصال مناسب قطعات و استقرار کامل بالابر ساختمانی اطمینان داشته باشیم. بالابر ساختمانی دستگاه مونتاژ شونده است. اجزای آن به ‌راحتی از هم جدا شده و در مکانی دیگر به ‌راحتی روی‌ هم بسته می‌شوند تا یک دستگاه بالابر ساختمانی کامل و ایمن سر پا شود. در این مقاله قرار است به تمامی نکات از آموزش نصب بالابر ساختمانی بپردازیم.
شخص در حال استفاده از بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی چه اجزایی دارد؟

همان ‌طور که گفتیم، بالابر ساختمانی دستگاه مونتاژ شونده است که از کنار هم قرار گرفتن اجزای متعددی ساخته می‌شود. جانمایی درست اجزای بالابر ساختمانی، اتصال محکم و رعایت ملزومات نصب در کارکرد مفید و مطمئن هر دستگاه بالابر ساختمانی تأثیرگذار است. از طرفی لازم است تا از اجزای تخصصی هر بالابر متناسب با ظرفیت حمل بار دستگاه استفاده کنیم. اجزاء بالابر ساختمانی به قرار زیر هستند.
  • شاسی بالابر ساختمانی که شامل پایه‌ها، کرپی‌ها، زانوها و ریل بالابر ساختمانی می‌شود.
  • کالسکه بالابر ساختمانی که محل قرارگیری بخش‌های فنی دستگاه است.
  • الکتروموتور که در مدل‌های تک فاز و یا ۳ فاز بسته به ظرفیت حمل بار دستگاه انتخاب شده است.
  • گیربکس بالابر ساختمانی که از نوع حلزونی است.
  • وینچ بالابر ساختمانی (قرقره) که محل جمع‌آوری سیم بکسل حین بالا کشیدن مصالح است.
  • سیم بکسل برای حمل عمودی مصالح
  • قلاب بالابر ساختمانی
  • انواع باکت که مخصوص حمل بارهای فله‌ای و یا مایعات مانند بتن طراحی ‌شده است.
  • کلید بالابر ساختمانی که در مدل‌های تک‌فاز و سه‌فاز با روش دستی و یا کنترل راه دور طراحی شده‌اند.
در نحوه‌ی نصب بالابر ساختمانی قرار است تمامی این اجزا را به ‌درستی در کنار هم مونتاژ کرده و کل دستگاه را در شرایط امن برای حمل مصالح سنگین در بالاترین نقطه ساختمان مستقر کنیم. 

روش و نحوه نصب بالابر ساختمانی و نکات مربوط به آن

در راهنمای نصب بالابر ساختمانی با ترتیبی از کارها روبرو هستید که باید زنجیره وار و به‌ درستی انجام دهید. این دستگاه قدم به قدم از کنار هم قرار گرفتن بخش‌های متعدد فنی شکل می‌گیرد. قبل ‌از هر چیز باید بدانید که اجزای فنی داخلی کالسکه‌ی بالابر ساختمانی نیاز به باز شدن و بستن مجدد ندارد. این اجزا شامل موتور الکتریکی، گیربکس، وینچ و کلید بالابر ساختمانی هستند. اجزای فنی و الکتریکی کالسکه‌ای بالابر ساختمانی در کنار هم کاملاً تنظیم ‌شده نصب‌ شده‌اند. در مراحل نصب بالابر مصالح، کالسکه با تمامی اجزای آن یک‌جا نصب شده و یا برداشته می‌شود. معمولاً فقط برای انجام تعمیرات، بازرسی‌ها و یا تعویض قطعات فنی داخل کالسکه، بالابر ساختمانی را از هم باز می‌کنند. با این مقدمه آموزش نصب بالابر ساختمانی را در چند قدم ساده اما کلیدی آغاز می‌کنیم. 

طریقه‌ی بستن پایه‌های بالابر ساختمانی

هر بالابر ساختمانی دارای پایه‌های بزرگ و محکمی است. این پایه از مونتاژ بخش‌های مختلف تشکیل شده ‌است. هر بالابر ساختمانی دارای دو پایه بزرگ و دو زانویی کوچک است که توسط ریل بالابر ساختمانی به یکدیگر متصل می‌شوند. اما در قدم اول باید هر کدام از پایه‌ها را جداگانه سرهم‌بندی کنیم.
شخص در حال بستن پایه های بالابر ساختمانی
پایه‌ها به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند. پایه بزرگ بالابر ساختمانی را سروته کرده و پایه زانویی را با استفاده از پیچ و مهره‌های نمره ۱۰ از نوع ۴ سانت متصل کنید. هر دو پایه ابعاد یکسانی دارند و روش نصب زانویی آنها نیز یکسان است. دقت کنید که باید پایه‌ها را به شکل سروته شده نصب کنید تا در مرحله بعد از این موقعیت برای نصب ریل استفاده کنید. 

طریقه نصب ریل بالابر به پایه

پس‌از مونتاژ پایه‌ها نوبت به نصب ریل بالابر ساختمانی رسیده است. ریل محل قرارگیری کالسکه بالابر ساختمانی است. اما محل اتصال پایه‌ها و شکل‌گیری نهایی استراکچر بالابر ساختمانی نیز می‌باشد. برای نصب ریل باید پایه‌ها را مادامیکه همچنان سر و ته هستند، در فاصله‌ی مناسب از هم قرار دهید. طول ریل 3 متر است. لذا فاصله پایه‌ها از یکدیگر را براساس طول ریل ۳ متری تنظیم کنید.بخش پایین ریل را در داخل پایه‌ها قرار داده و با ۸ عدد کرپی و ۱۶ عدد مهره این دو را به یکدیگر متصل می‌کنیم. کرپی نوعی اتصال دهنده U شکل است که هر دو سمت آن رزوه شده ‌است. این ۸ کرپی برای اتصال ۸ نقطه پایه به ریل است. ۴ نقطه محل اتصال پایه‌های بزرگ و ۴ نقطه محل اتصال زانویی‌ها می‌باشد. در هنگام نصب ریل بالابر ساختمانی توجه کنید که انتهای بسته آن رو به سمت جلوی دستگاه باشد تا بعداً در سمت باز ساختمان برای حمل مصالح قرار بگیرد. بخش باز انتهایی برای جا زدن کالسکه در ریل استفاده می‌شود. 

سرپا نمودن پایه و ریل بالابر

وقتی پیچ‌های کرپی را محکم کنید، ریل در داخل پایه مستقر شده ‌است. حالا نوبت سرپا نمودن پایه و ریل بالابر ساختمانی است. دقت کنید که در تمام مراحل نصب بالابر ساختمانی پایه‌ها سروته هستند و یک کارگر آنها را نگه می‌دارد تا در حین نصب شدن منحرف نشوند. اما پس ‌از نصب بالابر مصالح باید پایه را سر پا کنیم.پایه بالابر ساختمانی بزرگ و سنگین است. سر پا کردن آن از عهده یک نفر بر نمی‌آید. بنابراین لازم است تا از کس دیگری برای سرپا کردن پایه کمک بگیرید. پس ‌از سر پا کردن می‌توانید پایه را در محل مورد نظر که قاعدتاً لبه ساختمان است، مستقر کنید.ایمنی در نصب بالابر ساختمانی اهمیت زیادی دارد. لذا استقرار پایه باید کاملاً محکم در سطحی تراز شده باشد. برای محکم کردن پایه بالابر ساختمانی باید آن را با وزنه‌هایی مهار کنید. در ساده‌ترین ایده می‌توانید از کیسه‌های شن برای سنگین کردن پایه‌ی بالابر ساختمانی استفاده کنید. روش اصولی‌تر استفاده از محفظه جاگذاری وزنه است. گاهی هم پایه بالابر ساختمانی را با استفاده از مفتول به اسکلت سازه متصل می‌کنند. در مواردی نیز پایه را به اسکلت فلزی سازه جوش می‌کنند. به هر صورت باید پایه را در محل نصب بالابر ساختمانی محکم کنید تا از کله شدن آن حین حمل بارهای سنگین جلوگیری شود. به ‌این ‌ترتیب ایمنی در نصب بالابر ساختمانی رعایت شده‌ است.
نصب بالابر ساختمانی
 

جا زدن کالسکه داخل ریل بالابر ساختمانی

پس ‌از سر پا نمودن و استقرار محکم پایه بالابر مصالح نوبت به جا زدن کالسکه می‌رسد. از قبل گفتیم که کالسکه چارچوب فلزی برای نصب ملزومات فنی اعم از موتور، گیربکس و وینچ است. این کالسکه دارای پایه‌هایی مناسب نصب شدن در ریل بالابر ساختمانی است. این پایه دارای بلبرینگ‌های مخصوص است که در داخل ریل جابه‌جا می‌شوند.کالسکه را در داخل ریل بالابر ساختمانی قرار دهید. چک کنید که بلبرینگ‌ها آزادانه در فضای داخل ریل حرکت می‌کنند. انتهای ریل بسته است. لذا امکان سقوط کالسکه وجود ندارد. اما ابتدای آن در محل ورود کالسکه همچنان باز است و ممکن است در حین کار باعث افتادن کالسکه شود. ابتدای آن را با استفاده از مفتول و یا پیچ و مهره ببندید. به ‌این ‌ترتیب مادامیکه کالسکه آزادانه در داخل ریل بالابر ساختمانی حرکت می‌کند، امکان سقوط آن و یا از ریل خارج شدن وجود ندارد. 

نحوه ریختن واسکازین داخل گیربکس

نصب بالابر ساختمانی با استقرار پایه‌ها و محکم کردن آنها و جا زدن کالسکه به مراحل پایانی خود رسیده است. حالا می‌توانیم برای عملیات حمل مصالح اقدام کنیم. اما مرحله‌ی کلیدی آماده‌سازی گیربکس باقی‌ مانده است. اگر بالابر ساختمانی کارکرده خود را برای باری مجدد در پروژه‌ای جدید مونتاژ می‌کنید، باید روغن گیربکس را چک کنید. اگر دستگاه تازه است و قرار است برای اولین ‌بار از آن استفاده کنید، باید در داخل گیربکس واسکازین بریزید. این واسکازین برای روانکاری چرخ‌دنده‌های گیربکس است.برای ریختن واسکازین داخل گیربکس دو سوراخ رزوه شده پیش‌ بینی ‌شده است. این سوراخ‌ها بر پوسته گیربکس تعبیه شده‌اند و مدخل ورودی آنها با یک مهره بسته شده ‌است. سوراخ پایینی برای تخلیه واسکازین و سوراخ رزوه شده بالایی برای ریختن واسکازین است. ابتدا مهره سوراخ پایین را باز کنید تا تمام واسکازین قدیمی و مستهلک شده خارج شود. قاعدتاً برای گیربکس تازه نیازی به این کار ندارید. پس با مهره‌ی مناسب سوراخ رزوه شده پایین پوسته گیربکس را بسته و روغن مناسب در حجمی کافی را از طریق دریچه بالایی به داخل محفظه گیربکس می‌ریزیم. دقت کنید که هر گیربکس بسته به ابعاد پوسته به حجم معینی واسکازین نیاز دارد. از ریختن واسکازین زیاد جداً خودداری کنید.
ریختن واسکازین داخل گیربکس بالابر ساختمانی

اصول ایمنی در نصب بالابر ساختمانی

  • از قلاب‌های مخصوص حمل بار مصالح ساختمانی استفاده کنید. این قلاب‌ها دارای ضامن یا شیطانک هستند که از سقوط باکت و یا مصالح در حین بالا کشیدن جلوگیری می‌کنند.
  • در نصب بالابر ساختمانی حتماً از سوئیچ حدی استفاده کنید. این سوئیچ مانع از بالا آمدن بیش ‌از حد قلاب می‌شود و در امنیت حین کار دستگاه بسیار تأثیرگذار است.
  • نصب وزنه‌های تعادل برای استقرار محکم پایه بالابر ساختمانی را جدی بگیرید. عدم نصب وزنه باعث کله کردن پایه حین حمل مصالح می‌شود.
  • در اطراف بالابر ساختمانی خصوصاً در بخش جلویی که لبه ساختمان است، از موانع حفاظی نصب کنید. این موانع مانع از سقوط اپراتور حین کار با دستگاه بالابر ساختمانی می‌شود.
  • از فضای پاخور مناسب در محل نصب پایه بالابر ساختمانی استفاده کنید.
  • از کابل برق کاملاً سالم برای اتصال الکتریکی موتور دستگاه استفاده کنید. کابل باید کاملاً یک تکه، بدون پوسیدگی باشد. همچنین کابل را از مکان امن به دور از محل دپوی مصالح و یا محل رفت‌وآمد افراد کشیده باشید.
  • برای جلوگیری از نفوذ باد و باران حتماً یک سرپناه مناسب در محل نصب بالابر ساختمانی برقرار کنید. این دستگاه ارزشمندتر از آن است که در مواجهه با باد و باران فرسوده و مستهلک شود.
بالابر ساختمانی
در نصب بالابر ساختمانی لازم است تا هماهنگی میان قطعات فنی و استفاده مناسب موتور و گیربکس با ظرفیت بالابر را بررسی کنید. در عین حال باید از پایه متناسب با ظرفیت حمل بار و توان موتور انتخاب کرده باشید. در نظر داشته باشید که بالابر ساختمانی یک ماشین مونتاژ شونده است و این شما هستید که باید نوع قطعات فنی و نصب اصولی آن را رعایت کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر