خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نحوه گریسکاری و روغن‌کاری چکش تخریب

فهرست مطالب

چکش تخریب ابزار قدرتمند و کوبنده‌ای است. این ابزار اگر در شرایط مناسب باشد، قدرت کوبندگی فوق‌العاده‌ای برای تخریب سرسخت‌ترین دیوارهای بتنی و آجری دارد. اما در صورت عدم رسیدگی مناسب به ‌سرعت مستهلک شده و حتی ممکن است به کلی خراب شود. گریسکاری چکش تخریب یکی از مهمترین وظایف شما در امر نگهداری از این دستگاه قدرتمند و کوبنده است. در ادامه نحوه روغن کاری چکش تخریب و شرایط نگهداری از آن شرح داده شده است.گریسکاری چکش تخریب باعث عملکرد روان قطعات کوبنده‌ی دستگاه می‌شود. در افزایش کارایی دستگاه تأثیرگذار است و باعث افزایش طول عمر مفید قطعات فنی چکش تخریب خواهد شد. اگر چه گریسکاری چکش تخریب در کارکرد سالم دستگاه تأثیرگذار است؛ اما در قدم نخست باید روش اصولی گریسکاری این دستگاه را یاد بگیرید. گریسکاری مهمترین وظیفه در مراحل و نکات تعمیر و نگهداری از انواع چکش تخریب است که در مدل‌های روغنی و گریسی متفاوت است. برای کارکرد مناسب هر چکش تخریب به روش اصولی گریسکاری و یا روغن زنی آن نیاز دارید.
چکش تخریب قرار گرفته در صخره
 

تفاوت چکش تخریب گریسی و روغن

روش روانکاری قطعات انواع چکش تخریب به دو صورت گریس و روغن دسته‌بندی می‌شود. هر دو روش دستگاه‌های متداول و کارآمدی هستند. مزایا و معایبی دارند که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم.
  • چکش تخریب گریسی:

برای روانکاری بخش‌های متحرک این چکش‌ها از گریس استفاده ‌شده است. به نسبت مدل‌های روغن بزرگتر و قدرت کوبنده بالاتری دارند. البته استهلاک این مدل‌های گریسی نیز بیشتر است. همچنین گریس در هوای خیلی سرد یخ می‌زند. در این ‌صورت ممکن است باعث اختلال کار چکش تخریب شود. لذا معمولاً استفاده از چکش تخریب گریسی در هوای خیلی سرد را توصیه نمی‌کنیم.
  • چکش تخریب روغنی:

برای روانکاری بخش‌های متحرک این چکش‌ها از روغن روانکاری استفاده شده ‌است. به نسبت مدل‌های گریسی در سایزهای کوچکتری طراحی می‌شوند و قدرت کوبش کمتری نیز دارند. اما استهلاک بخش‌های فنی آنها از مدل‌های گریسی کمتر است. همچنین روغن در هوای خیلی سرد متراکم نمی‌شود و سطح چگالی آن تغییر نمی‌کند. لذا در هر شرایط آب‌وهوایی کارایی کافی در روانکاری بخش‌های متحرک دستگاه را دارد. اما روغن روانکاری به ‌مراتب سیالی‌تر از گریس می‌باشد. لذا امکان نشتی روغن در این چکش‌ها وجود دارد که در نهایت با خطر کمبود روغن حین کار دستگاه مواجه هستیم. بنابراین لازم است تا همواره قبل‌ از آغاز کار سلامت دستگاه و سطح روغن چکش تخریب را چک نماییم. 

تعمیر و نگهداری و سرویس چکش تخریب

چکش تخریب وظیفه سنگینی بر عهده دارد. این دستگاه قرار است سنگین‌ترین عملیات‌های عمرانی یعنی تخریب سازه‌های محکم بتنی و سنگی را انجام دهد. هر روز کار این دستگاه سخت و استهلاک آن زیاد است. اگر در تعمیر و نگهداری و سرویس چکش تخریب کوتاهی کنید، خیلی زود با دستگاهی مستهلک و خراب شده روبه‌رو هستید که دیگر آن قدرت مخرب اولیه را ندارد.برای تعمیر اصولی و نگهداری حرفه‌ای دستگاه چکش تخریب راهکارهای کلیدی تدوین شده ‌است که بیان تمامی آنها خارج از حوصله این مطلب است. اما بدون تردید گریسکاری چکش تخریب تا مرز روانکاری مناسب قطعات متحرک از اصول پایه و کلیدی تعمیر و نگهداری این دستگاه است.سرویس‌های منظم ماهیانه و همچنین بازدیدهای مکرر قبل ‌از آغاز عملیات، مهمترین مسئولیت شما است. در سرویس‌های منظم ماهیانه لازم است تا سطح روانکاری قطعات متحرک چکش تخریب را بررسی کنید. هر نوع کمبود گریس و یا روغن باید تأمین شود. از طرفی در صورت مشاهده نشتی گریس و یا روغن باید تعمیرات لازم تا برطرف شدن نشتی را انجام دهید.
فردی در حال گریسکاری و روغن‌کاری چکش تخریب
 

آموزش گریسکاری پیکور

دوره سرویس گریسکاری انواع پیکور و چکش تخریب به ازای هر 100 الی 120 ساعت کار است. لازم است که از مقدار کارکرد دستگاه اطلاع داشته باشید تا در زمان مناسب برای سرویس و روانکاری مجدد دستگاه یا همان گریسکاری چکش تخریب اقدام کنید.
دو عدد بلبرینگ در کنار روغن روانکاری
 گریسکاری چکش تخریب در محل اطراف میله شاتون دستگاه انجام می‌شود. این میله در داخل محفظه دستگاه قرار دارد و واسط انتقال توان چرخشی موتور به توان ضربه‌ای و کوبنده مته دستگاه است. میله شاتون بخش متحرک و ضرب ساز دستگاه چکش تخریب است. حرکت این میله باید تحت شرایط کاملاً روان با کمترین ضریب اصطکاک باشد.برای گریسکاری چکش تخریب بخش رویی از محفظه دستگاه را باز کنید تا به فضای اطراف میله شاتون دسترسی داشته باشید. این فضا یک محفظه‌ی نسبتاً بزرگ از بخش داخلی بدنه چکش تخریب است. تمام این فضا را از گریس و یا روغن مناسب پر کنید. بهتر است که از گریس یا روغن با سطح ویسکوزیته کم در روانکاری میله شاتون دستگاه استفاده کنید. همچنین لازم است بدانید که گریسکاری علاوه ‌بر روانکاری بخش ضربه ساز در تمیز شدن بخش‌های متحرک و گریس خورده نیز تأثیرگذار است. به هر صورت گریس‌های سبک‌تر و اندک روان‌تر در عملکرد مفید دستگاه کارآمدتر هستند.قبل ‌از پر کردن محفظه داخل پوسته محیط اطراف میله شاتون را کاملاً تمیز کنید. لازم است تا تمام اثرات گریس قبلی و مستهلک ‌شده را کاملاً پاک کنید. هیچ گریس و یا روغن قبلی نباید در داخل محفظه باقی بماند. پس ‌از تمیز شدن کامل محفظه می‌توانید گریس و یا روغن مناسب را تا حد پر شدن محفظه تخلیه کنید. 

نوع گریس چکش تخریب

گریس برای روانکاری بخش ضربه ساز چکش تخریب استفاده می‌شود. گریس استفاده ‌شده نیز باید توانایی ایجاد این روانکاری را داشته باشد. از هر نوع گریس و یا هر نوع روغن نمی‌توانید برای روانکاری چکش تخریب گریسی و یا روغنی استفاده کنید.
  • اول آنکه گریس انتخاب ‌شده باید مخصوص عملیات روانکاری بخش‌های متحرک رفت و برگشتی باشد. برخی گریس‌ها مناسب روانکاری چرخ‌دنده‌ها طراحی شده‌اند.
  • نکته بعدی در سطح گرانروی گریس انتخاب‌ شده است. این گریس باید ترجیحاً روان باشد تا به‌ خوبی در فضای اطراف میله شاتون متحرک دستگاه نفوذ کرده و آن را کاملاً آغشته سازد.
  • در نهایت نیز لازم است تا از گریس‌های نسوز استفاده کنید. زیرا ضریب اصطکاک میان قطعات متحرک شاتون چکش تخریب بسیار زیاد است. این اصطکاک باعث تولید حرارت بسیار زیادی می‌شود که تنها در صورت استفاده از گریس نسوز می‌توانیم این حرارت را مهار کرده و از خرابی قطعات متحرک دستگاه چکش تخریب جلوگیری کنیم.
 

روغن‌کاری چکش تخریب

برای روانکاری چکش‌های روغن به ‌جای استفاده از گریس به روغن روانکار نیاز دارید. ویسکوزیته روغن به ‌مراتب از گریس کمتر است. لذا حالتی روان شده دارد. از این ‌رو بهتر در فضای اطراف شاتون نفوذ می‌کند و می‌تواند روانکاری مؤثری داشته باشد. اما طول عمر مفید آن کمتر از گریس می‌باشد. همچنین احتمال نشتی آن زیاد است که در صورت خشک شدن خطر سوختن و آسیب جدی چکش تخریب حین کار وجود دارد. ویژگی‌های روغن مناسب چکش تخریب به‌ قرار زیر است.
  • از قابلیت روانکاری بالایی برخوردار باشد.
  • از قابلیت ضد سایش برخوردار باشد.
  • مانع از فرسایش و شکسته شدن قطعات متحرک چکش تخریب شود.
  • توان انتقال حرارت قطعات سایشی و پراصطکاک دستگاه را داشته باشد.
  • نسوز باشد و ساختار شیمیایی آن در حرارت زیاد پایدار باشد.
  • اکسید نشود.
  • مانع از زنگ زدن قطعات داخلی چکش تخریب شود.
  • در هوای سرد متراکم نشود (یخ نزند). روغن مناسب، توان کار در هر آب‌وهوایی را دارد.
  • از برند مناسب و معتبر بازار تهیه شده باشد.
معمولاً از روغن با سطح کیفیت گرید 5 در روانکاری چکش تخریب روغنی استفاده می‌شود. این روغن دارای مواد افزودنی EP است که مخصوص سخت‌ترین شرایط کاری با حضور شرکت‌های ناگهانی در قطعات متحرک مکانیکی طراحی ‌شده است. البته می‌توانید از روغن‌های گرید 4 و در مواردی برای روانکاری چکش‌های کوچک از روغن گرید 3 نیز استفاده کنید. اما در هر صورت روغن روانکاری گرید 1 و 2 مناسب استفاده در انواع چکش تخریب روغنی نیستند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر