خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نهال کن تراکتوری چیست؟

فهرست مطالب

به لطف پیشرفت چشمگیری که صنعت در جهان دیده است، با فشار و رنج بیشتر کارگران ، استفاده از نیروی انسانی کاهش یافته و امروز شاهد ابزار و تجهیزات کشاورزی مدرن و کارآمدتری در این زمینه هستیم که با استفاده از این ابزارهای جدید ، دیگر نیازی به رنج و اعمال نیروی انسانی نیست. استفاده از این ابزارها کار در یک بازه زمانی را کوتاه تر  کرده و با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته در زمین های کشاورزی ، کار کشاورزان را آسان تر کرده و به عنوان مثال قبلاً از بیل و کلنگ برای حفر چاه با نیروی انسانی استفاده می شد که باعث تعریق آنها می شد. اما امروزه همین کار با حفر چاه با ابزار پیشرفته تر ، که به آنها گودال گفته می شود ، انجام می شود. در ادامه ، ضمن معرفی چاله کن بیشتر ، به کاربردهای اصلی آنها در زمین های کشاورزی اشاره خواهد شد.

چاله کن یا نهال کن چیست؟

همانطور که اشاره شد؛ امروزه عملیات حفاری چاه و نهر توسط ماشین و یکی از دستگاه ها و ماشین آلات در صنعت کشاورزی و باغداری انجام می شود که چاله کن نامیده می شوند. این ابزار کارآمد اکنون بخشی جدایی ناپذیر از صنعت کشاورزی در نظر گرفته شده است که می توانید از آن در زمینه زمین های کشاورزی و باغداری  استفاده کنید. شاید یکی از دلایل اصلی استفاده از دستگاه چاله کن به جای ابزار دستی مانند بیل و کلنگ این باشد که  کشاورزان از انرژی کمتری بهره مند شده اند و با استفاده از انرژی کمتر در کمترین زمان  می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه زحمتی ، چاه و نهر حفر کنند. با استفاده از دستگاه چاله کن می توان با ایجاد گودالی در اعماق مختلف در زمین های سخت زراعی از این دستگاه مفید و کارآمد در زمینه صنعت کشاورزی استفاده بهینه کرد.

نهال کن یا چال کن تراکتوری

این نوع چاله کن ها در اندازه ها و قطرهای مختلف تهیه و توزیع می شوند و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چاله کن ها بیشتر در پشت تراکتور نصب می شوند تا در مزارع با توانایی و قدرت بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. چاله کن پشت تراکتور می تواند یک سوراخ به عمق 110 سانتی متر و قطر 30 تا 60 سانتی متر حفرکند. این چاله کن ها به کلاچ ایمنی مجهز هستند و در هنگام برخورد مته با موانع بسیار سخت و سنگ های بزرگ ، از شکستن مته جلوگیری می کنند.نهال کن پشت تراکتوری  را می توان به 4 دسته و گروه تقسیم نمود . که به شرح زیر می باشند :- چاله کن تراکتوری تک بازو- چاله کن تراکتوری جفت بازو-  چاله کن تراکتوری چهار بازو

نهال کن تراکتوری چیست؟

چاله کن پشت تراکتوری تک بازو:

 آنها به عنوان نمونه اولیه ، ابزار نصب تراکتور هستند که بسته به نوع ساخت شاسی و جعبه دنده دستگاه ، با تنوع کمتری روی آنها سوار می شوند . اما در گذشته قدرت و نوع تراکتورها به اندازه امروز نبود و مته هایی با قطر 45 سانتی متر و عمق کار 80 سانتی متر روی تراکتورها پاسخگو بودند و برای کارهایی با قطر بیشتر روش های دیگری مانند حفر گودال دستی انجام می شد. چاله کن تراکتوری تک بازو ، مانند همه مدل ها ، نیرو را از طریق تراکتور PTO با رابط دنده فرمان و از جعبه دنده به دریل برای حفاری گودال به جعبه دنده منتقل می کند. همچنین از شاسی برای بالا و پایین بردن دریل و گیربکس از طریق رابط و اتصالات سه نقطه ای تراکتور استفاده می شود ، بنابراین گیربکس های این مدل چاله کن ها از نوع متوسط و دنده کوچک می باشد تا توان کششی شاسی جهت حمل گیربکس را داشته باشد. از معایب این مدل چاله کن های تراکتوری لرزش بیش از حد به چپ و راست و عدم تعادل دستگاه است. اما با تمام این مشکلات ، امروزه بسیاری از تراکتورها از این مدل چاله کن استفاده می کنند.چاله کن تراکتوری دو بازو : چاله کن تراکتوری دو بازو سری تکمیل شده چاله کن های تک بازو تراکتوری است که در این مدل مانند همه مدل ها نیرو را از طریق تراکتور PTO به جعبه دنده و سپس به مته منتقل می کند. در این مدل ، برای رفع نقص دستگاه تک بازو و نصب گیربکس های بزرگتر و مته های بیشتر تا قطر 60 سانتی متر و عمق کار 85 سانتی متر ارائه شده است. این مدل از چاله کن ها توانایی سوار شدن بر روی تراکتورهای قدیمی هولدر و رومانی های سه سیلندر و چهار سیلندر را دارد . بر روی این دستگاه امکان نصب وزنه های سنگین تراکتور برای کار در زمین های سخت وجود دارد که مهمترین و دشوارترین منطقه در ایران می توان بخش سخره ای و روسبی جزیره قشم و بخشی از کرمان که دستگاه چاله کن دو بازو تراکتوری خوشبختانه جواب کار خود را گرفته است.

چاله کن تراکتوری چهار بازو :

 جدیدترین و قدرتمندترین نوع چاله کن تراکتور است. این مدل دستگاه مشکلات مدل های دیگر و همچنین قابلیت نصب جک هیدرولیک برای بالا و پایین آوردن شاسی و گیربکس و امکان سوار شدن بر روی انواع تراکتورهای سبک و سنگین ایرانی ، چینی ، اروپایی و ...  را برطرف کرده است.ین مدل چاله کن تراکتوری در دو مدل چاله کن چهار بازو گیربکس ایرانی و چاله کن چهار بازو گیربکس ترکیه ای طراحی و تولید شده است. در مدل ایرانی شاسی با قوطی های ساده طراحی شده است. اما در مدل گیربکس ترکی ، طراحی تمیزتر و اصولی تری برای نصب جک هیدرولیک کمکی اجرا شده است. یکی از مهمترین نکات در انتخاب چاله کن پشت تراکتور ، نوع و قدرت تراکتور است و این برای کار با دستگاه یک امر ضروری است.با توجه به اینکه چاله کن پشت تراکتوری جزء ادوات مهم و کاربردی برای هر کشاورزی که دارای تراکتور هستند بوده به همین جهت استفاده اصولی و انتخاب دستگاه چاله کن تراکتوری باید بر اساس نوع تراکتور ( باغی یا سنگین 4 سیلندر و 6 سیلندر ) و همچنین قدرت تراکتورها انتخاب گردند . تمام چاله کن های تراکتوری از بخش های مختلفی تشکیل می گردند که مهمترین این بخش ها ، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :گیربکس چاله کن تراکتوری - شاسی چاله کن تراکتوری - مته چاله کن تراکتوری - گاردان چاله کن تراکتوری 

1-    گیربکس چاله کن پشت تراکتوری :

گیربکس های دستگاه های کشاورزی ، که از قسمتهای مختلف مانند دنده کرانویل پنیون ، شفت گرانویل ، شفت پینیون ، کوپلینگ اتصال مته و پوسته خارجی تولید گردیده است. در دستگاه های چاله کن مهمترین قسمت گیربکس است که هرچه این قسمت از قدرت بیشتری برخوردار باشد عملکرد سریعتر و بهتری خواهد داشت.

2-    شاسی چاله کن پشت تراکتوری :

چاله کن های تراکتوری معمولاً به سه شکل تک بازو ، دو بازو و چهار بازو طراحی و ساخته می شوند. به دلیل شرایط کاری سنگین و تراکتور بودن ، باید از اتصالات محکم و جوش های حرفه ای تولید شود تا مقاومت لازم را تأمین کند.

3-    مته حفاری گودکن تراکتوری :

بخش حفر چاله یا گودال توسط قسمت نهایی یعنی مته حفاری انجام می شود که از قطعاتی مانند ماردون مته و لوله واسط مته از نوع مانیسمان و فلنچ ، ناخن یا تیغه مته ، سر مته یا نوک مته و همچنین راهنمای مته چاله کن تراکتوری تولید گردیده است. معمولاً مته های چاله کن تراکتوری بصورت فولادی با سرمته های CK45 یا CK65 تولید می گردند. متأسفانه ، برخی از شرکت ها سعی می کنند قیمت مته ها را از مواد ضعیف ، مانند ساخت ماردون مته با ورق 4 تا 5 مایل میل یا ورق دست دوم اقدام می کنند که نتیجه آن گاز گرفتن یا پیچ خوردن مته در زمین است ، که همچنین خطرات کاربر را تهدید می کند یا اپراتور دستگاه و همچنین عمر مفید مته را کاهش می دهد. بنابراین با استفاده از دستگاهی با کیفیت امنیت خود را افزایش دهید.

4-    گاردان چاله کن تراکتوری :

بخش واسط بین تراکتور PTO ( انتقال قدرت تراکتور ) و گیربکس چاله کن تراکتوری از طریق گاردان انجام می گردد . که گاردان های چاله کن به شکل ساده و کلاجدار ارائه می گردد . سایز گاردان های چاله کن بین 160 الی 190 سانتی متر و بر اساس نوع تراکتور می باشد که به طور معمول گاردان 170 سانتی متر مخصوص چاله کن تراکتوری ارائه می گردد . گاردان ها اکثراً ساخت کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران ، چین ، ترکیه ، ایتالیا و آلمان می باشند که با توجه به اینکه کشور عزیزمان ایران در این بخش پیشرفت قابل توجه ای داشته است پیشنهاد می گردد تا از گاردان های کشاورزی استاندارد ایرانی استفاده نمائید. گاردان های چاله کن به دلیل اینکه انتقال دهنده قدرت از PTO به گیربکس چاله کن را بر عهده دارد که اگر درست متصل نگردد باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می گردد . پس حتماً این نکته را به یاد داشته باشید در اطراف گاردان چاله کن نباشید چون امکان گرفتن و مرگ افراد می گردد . موضوع ایمنی کار با دستگاه ها امری مهم در تمام بخش ها می باشد.
نهال کن تراکتوری چیست؟

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر