خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

فهرست مطالب

شمشاد

شمشاد ها به صورت کلی از دو گروه بسیار نزدیک به هم می باشند. شمشادها از دو گروهcelastracear  و  BUXaceaeکه بومی اروپا،آسیا و آفریقا هستند وجود دارند.

گروه celastraceae گیاهانی هستند دولپه ای،چوبی، درختی یا درختچه هایی یایک دوپایه با برگ های ساده، متناوب، که به شکل گوشوارک هستند یا بدون گوشوارک هستند. درختچه های شمشاد را در اکثر فضاهای سبز مورد استفاده قرار می دهند و برای زیبایی و سلامت آنها با استفاده از شمشادزن نسبت به هرس دوره ای درختچه ها اقدام میکنند.

ویژگی شمشادها

شمشاد یکی از درخت های سبز است و بومی شرق آسیا چین و ژاپن می باشد شمشاد ها گیاهانی پایا و بادوامند ولی کند رشد می کنند و بعد از 5سال به ارتفاع1مترمی رسند. چوب سخت شمشاد در صنعت استفاده می گردد. شمشاد غالبا در منطقه های مرطوب کشت نمی شود اما تنها به وسیله باران تغذیه می شود.

جنگل های بی شماری از شمشاد درکنار سواحل شنی وجود دارد تا از پراکندگی شن ها جلو گیری شود. شمشاد یکی از درختانی است که نمی توان آن را قطع کرد. همچنین شمشاد یکی از گونه های گیاهی است که در حال انقراض است.شمشاد در طول یک سال تنها یک میلیمتر به قطرش اضافه می گردد.

شمشادها بیشترخاک هارا تحمل می کنند ولی بهترین رشد را در خاکی دارند که زهکشی آن حاوی مقداری مواد آلی هست.

شمشاد های کاشته و سازگار شده خشکی را تحمل می کنند ولی بهترین رشد و سرسبزی را زمانی خواهند داشت که درماه های گرم آب کافی به آنها برسد. شمشاد های کاشته شده در گلدان را بایستی همیشه به خصوص در ماه های گرم تابستان خوب آّب داد.

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

انواع شمشادها

شمشادها انواع مختلفی دارند. در اینجا انواع مختلفی از شمشادها را با ویژگی های مخصوص آنها بیان خواهیم کرد.

1-شمشاد سبز

شمشاد سبز درختچه ای  سبز رنگ از گروه celasteraceae است. این درختچه از مناطق بومی شرق آسیا چین و ژاپن است. شمشاد سبز شامل176گونه گوناگون از گیا هان خزان کننده و همیشه سبز در نوع درخت و درختچه است. شمشاد سبز بومی ژاپن است و ارتفاع آن در طبیعت به4 متر هم می رسد.

برگ های شمشاد سبز براق چرمی و سبز تیره است و به صورت تخم مرغی با دندانه های کوتاه در لبه است.گل آزین گرزن آن به طول5سانتی متر و گل های آن سبز مایل به سفید است و در میانه بهار ظاهر می گردد. شمشاد رسمی میوه های صورتی و نارنجی دارد.

مهم ترین مسئله در مورد این نوع شمشاد، نگه داشتن آن خارج از آپارتمان در فصل تابستان و دادن کود کافی در زمستان و نگه داشتن آن در داخل اپارتمان در محل خنک است. شمشاد رسمی به نور متوسط تا زیاد، هوای خنک، آبیاری کردن معمولی، رطوبت50تا70درصد و خاک قلیای احتیاج دارد.

می توان به اندازه 5گرم در لیتر، هردو هفته یک بار، از زمان اردیبهشت ماه تا شهریور به این گیاه کود داد. خاک باغچه با کمی ماسه برای رشد کردن و نمونه شمشاد رسمی مناسب است.

2-شمشاد طلایی

شمشاد طلایی از انواع ابلق شمشادها است. شمشاد طلایی از گروه  celastraceae است که کاربرد آن برای پرچین، حاشیه باغ ها، جداکردن فضای سبز،کاشتن توده ای می باشد.

3-شمشاد پیچ

شمشاد پیچ از انواع بالا رونده شمشاد ها است. شمشاد پیچ از گروهcelasteraceae است. این شمشاد همیشه سبز است و منطقه اصلی آن شرق آسیا است. این درخت تاک چوبی و همیشه سبز است و می تواند مانند پیچک، با بالا رفتن از سطح به20متر بلندی برسد.

این نوع شمشاد دارای برگ های کوچک به رنگ های سبز روشن، سبز با لکه های سفید و سبز بالکه های زرد و صورتی است. در فصل پائیز و زمستان رنگ برگ ها تغییر می کند و بسیارزیبا می شوند. بارها در برگ ها موتاسیون رخ داده است. شکل و رنگ آن ها تغییر می کند.

شمشاد پیچ نیازمند آفتاب کامل با سایه کمی است. خاک آن بهتر است کمی مرطوب و با زهکشی خوب باشد. همچنین این گیاه تحمل خاک های فقیر از نظرPHرا دارد و در خاک های مختلف با فشردگی،گرما، خشکی و آلودگی سازگار است.

دمای مناسب برای آن بین0تا20درجه سانتیگراد است و این گیاه را می توان در گلخانه ها تکثیر کرد و بعد به خارج از گلخانه برد و در جای مناسب مانند باغ کاشت. زیاد شدن به وسیله قلمه سبز به آسانی امکان پذیر است.

4-شمشاد برگ نعنایی

شمشاد برگ نعنایی می تواند تا ارتفاع زیاد رشد کند اما معمولا آنها به شکل پرچین یا قیچی خورده در حاشیه ی باغچه ها یا جداکننده فضاهای مختلف مشاهده می شوند. شمشادها گیاهانی پایا و پردوام هستند ولی کند رشد هستند که بعد از5سال به ارتفاع1متر می رسند.

برگ هر دو نوع شمشاد برگ نعنایی  و شمشاد پیچ کوچک هستند. شمشاد برگ نعنای دارای برگ های تیره و پرنقطه است ولی در کشور ژاپن برگ آن سبز براق و ملایم و گردتر است.گلهای شمشاد ها بسیار کوچک و اندکی معطر هستند. به همین خاطر به شدت جاذب زنبورها هستند.

بوته شمشاد را معمولا ابتدا در درون ظرف و گلدان پرورش می دهند. شمشاد نعنایی منطقه های سردتر را ترجیح می دهد. اما شمشاد ژاپنی با اینکه سردی را تحمل می کند مناطق معتدل را بیشتر دوست دارد درختچه های شمشاد برای مکان های خیلی گرم مناسب نیستند.

شمشاد نعنایی در مناطق بومی آذربایجان، گرجستان، روسیه و ترکیه موجود است ودرختچه ای همیشه سبز با درختانی کوچک هستند.

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

هرس کردن شمشاد

شمشاد ها غالبا هر مقدار با هر نوع هرسی را تحمل می کنند و بدون هرس بوته ها زیبا و متراکم هستند شکل و اندازه نهایی برای هرس بستگی به نوع شمشاد دارد در بوته های جوان، زمان انتقال به محل اصلی بایستی ریشه را هرس نمود همچنین باید پس از کاشت، بوته را تا سه سال مرتبا هرس کرد تا متراکم گردد.

شمشاد هایی را که به خاطر استفاده از اشکال هندسی و مجسمه ای کاشته می شوند باید به صورت مداوم هرس کرد. قبل از پیدا شدن شاخه های تازه در بهار با استفاده از قیچی هرس یا شمشاد زن شاخه های جدید را قطع می کنند برای ایجاد کردن شکل بوته ای بایستی مداوم با چیدن نوک شاخه ها جوانه های جانبی تحریک شوند و شاخه های متراکم به وجود آید.

در شکل های پرچینی باید با توجه به فرم پرچین و به نسبت میزان رشد آن را در یک یا چند مرحله هرس کرد. گاهی به علت بیماری سفیدک قسمت های درونی  با هرس باز تر می شود به صورتی که از جمع شدن رطوبت در قسمت های درونی تاج جلوگیری و نفوذ هوا به مرکز بوته بیشتر شود.

در آب و هوای معتدل پرچین و اشکال مجسمه ای را در آخر فصل پاییز بایستی هرس کرد تا در زمستان شکل جالب توجه و جمع و جور داشته باشد. در این صورت غالبا توصیه می شود در هرس های پرچینی قسمت پایین بزرگتر یا مساوی قسمت بالا باشد تا قسمت بالا بر روی قسمت پایین سایه اندازی نداشته باشد.

در هر زمان از سال می توان آنها را قیچی کرد و به هر شکل مورد نظر در آورد . اگر شمشاد ها به صورت منظور ایجاد حریم یا حایل کاشته شده یا به صورت شکل خاصی است بهتر است به جای قیچی باغبانی و قطع تک به تک شاخه ها به وسیله قیچی بزرگ یا شمشاد زن انها را هرس کرد.

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

بیماری های شمشاد

شمشاد ها به بیماری ها به ویژه بیماری سفیدک سطحی بسیار حساس اند که به محض مشاهده کردن بیماری  و یا آثار آن در برگ ها باید سر شاخه ها یا شاخه بیمار را سریعا تا جایی که به نظر می رسد بیمار است قطع کرد.

1-شپشک آردآلود

بیماری به نام قارچ وجود دارد. قارچ اسپرم های خود را بر روی برگ پخش می کند و با گذشت زمان گیاه را تا پایین زرد می کند. برای مبارزه کردن با این بیماری بایستی ابتدا با قیچی برگ های آلوده را هرس کرد و بعد در طول ماه سه مرتبه با سم سفیدک یا پنکونازول گیاه را سم پاشی کرد. شمشاد طلایی نسبت به شمشاد پرتغالی  مقاوم تر است.

2-قارچ فیتوفترا یا بلایت شمشاد

قارچ فیتوفترا یا بلایت شمشاد موجب خشک شدن برگ های شمشاد می شود و تا پایین آن را خشک می کند. علت نیز وجود این قارچ در خاک و آمدن آن روی برگ ها به خاطر پاشیدن آب می باشد. فقط راه حل آن هرس شاخه های خشک است و همچنین سم پاشی با قارچ کش های سیستمیک می باشد.

4-آنتراک نوز شمشاد

نوعی از قارچ است که شامل نقاط دایره ای سوخته با مرکزی خاکستری می باشد. راه حل آن هم هرس و سوزانده برگ ها و ضد عفونی کردن است.

5-گال شمشاد

گال شمشاد به شکل غده ی بزرگ روی شاخه و برگ ها خود را نشان می دهد و فقط درمان آن پیشگیری است. یعنی با قیچی ضد عفونی شده گیاه را هرس میکنند یا با خمیر بوردوفیکس تا حدودی مانع از بین رفتن گیاه میشوند.

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

خرید کردن بهترین شمشاد زن

برای خرید کردن بهترین شمشاد زن بایستی ابتدا با عملکرد و ویژگی های این ابزار آشنا شد. در این صورت می توان با افزایش دادن آگاهی و شناختن این دستگاه به آسانی بهترین شمشاد زن را انتخاب کرد. به این دستگاه حاشیه زن گفته می شود.

برای هرس کردن و کوتاه کردن چمن ها، بوته ها، شمشاد ها، درختچه های کنار حیاط، کناره حفاظ ها، دیوارها، سایه بان ها، کوتاه کردن شاخه و برگ ها کاربرد دارد. با این دستگاه می توان نظم ویژه ای به گیاهان و چمن ها و درختچه ها و بوته ها داد.

اگر شخص کمردرد یا دیسک کمر دارد این دستگاه بهترین وسیله ای است که می تواند به شخص کمک کند تا بدون اینکه خم و راست شود، به راحتی عملیات چمن زنی را انجام دهد. اما سوالی که در اینجا مطرح هست این است که در زمان خریدن به چه ویژگی هایی باید توجه کرد تا بهترین و مناسب ترین شمشاد زن را خریداری کرد؟

نکات لازم برای خرید بهترین شمشاد زن

راهنمای خرید بهترین شمشاد زن به افراد کمک می کند تا پیش از خرید کردن تمامی جوانب را در نظر گرفت و بعد تصمیم به خریدن بگیرند. با این روش افراد می توانند شمشاد زنی خرید کنند که همه ی نیازهای آنها را پوشش داده و متناسب با نوع کاربری آنها باشد.

نوع کاربری دستگاه شمشاد

کاربری شمشادها برای افراد مختلف متفاوت می باشد. به طبع رسیدگی به حیاط یا باغچه کوچک با رسیدگی به زمین چمن و پیاده روها مختلف است. اولین نکته ای که بایستی به آن توجه کرد نوع کاربری آن است. بهتر است در مقیاس های کوچک از شمشاد زن های دستی و  در مقیاس های گسترده از شمشاد زن های برقی یا موتوری استفاده کرد.

نکاتی درباره شمشادزن ها و انواع آنها

نکاتی در مورد نگهداری کردن از دستگاه شمشاد زن

هر ابزاری که افراد خرید می کنند نیاز به مراقبت دارد. اگر افراد راه های نگهداری و حفاظت از آن را بدانند و به درستی از آن استفاده کنند قطعا طول عمر و دوام آن افزایش پیدا می کند و بدین صورت افراد به میزان قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی  می کنند. در اینجا مواردی که باید از دستگاه شمشاد زن نگهداری و محافظت کرد بیان می شود تا افراد بهتر بتوانند از این دستگاه مواظبت کنند و بتوانند مدت زیادی از آن استفاده کنند.

  • تیغه های دستگاه را به صورت دوره ای بررسی کرده و حتما آن را روغن کاری کنید.
  • تیغه های کند را سوهان کاری کنید.
  • هر چند مدت یک بار تیغه ها را تمیز کرده و آن را با آب و شوینده های مناسب  شست و شو دهید.
  • در صورت فرسوده بودن یا ترک خوردن تیغه ها، حتما دستگاه شمشادزن را تعویض کنید.
  • هر ۲۰ ساعت یک بار نگاهی به گیربکس دستگاه کرد و آن را با گریس پر کنید.
  • جعبه دنده دستگاه را گریس کاری کنید.
  • پیچ و مهره های دستگاه شمشاد را محکم نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر