خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها چیست؟

فهرست مطالب

امروزه لوازم و تجهیزات بسیاری برای انجام امور باغبانی و کشاورزی به وجود آمده است که مهندسان گرامی آن ها را طراحی کرده و ساخته اند. وجود این تجهیزات سبب شده است تا کارهای کشاورزی و باغبانی بسیار سریع تر انجام شود و همچنین کشاورزان آسایش و راحتی بیشتری داشته باشند. یکی از تجهیزاتی که بسیاری از کشاورزان از ان استفاده می کنند، شمشاد زن ها می باشد. شمشاد زن ها وسایلی بسیار خاصی بوده که می توانند مزایای بسیاری داشته باشند. در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم تا به بررسی موضوع نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با فارم صنعت همراه باشید.

شمشاد زن چیست؟

همان گونه که می دانید، گیاهان و فضای سبز در زندگی ما بسیار مهم بوده و نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کنند. در واقع بدون گیاهان زندگی و حیات بر روی کره زمین از بین خواهند رفت. انسان ها نیز در طول سالیان متمادی به دنبال حفاظت و مراقبت، رشد و پرورش گیاهان بوده اند و در این راستا نیز از وسایل و تجهیزات بسیار مختلفی استفاده می کنند. لازم به ذکر می باشد که زیبایی و آراستگی و زیبایی گیاهان هم در محیط های عمومی مانند پارک ها و خیابان ها و همچنین در محیط های خصوصی مانند حیاط خانه، باغجه، باغ ها و مزارع و ... سبب زیبایی محیط مورد نظر شده و می تواند آرامش و آسایش را به زندگی انسان ها بازگرداند، به علاوه حفاظت از گیاهان در همه مکان ها باعث کمک به طبیعت می شود.

یکی از گیاهان زینتی که در پارک ها و حیاط خانه ها و ویلاها کاشته می شود، شمشاد است. شمشادها رشد مناسبی داشته و بنابراین به هرس کردن نیاز دارند. حال به منظور نظم دهی و مرتب کردن شمشادها از انواعی تجهیزات مختلفی (مانند شمشاد زن ها) استفاده می شود. قابل ذکر می باشد که شمشاد زن این قابلیت را دارد که بدون رساندن آسیب به چوب گیاه مورد نظر، شمشادها را هرس کرده و ظاهر آن ها را زیبا تر نماید.

در بسیاری از کشورها باغبان ها با استفاده از دستگاه شمشاد زن شکل های مختلفی به شمشادها می دهند که در زیبایی محیط مورد نظر تاثیر بسزایی دارد. اگر بخواهیم تعریفی کلی از دستگاه شمشاد زن را بیان کنیم، باید اشاره نماییم که دستگاه شمشاد زن وسیله ای می باشد که از آن برای کوتاه کردن علف های هرز و شاخ و برگ های درختان و گیاهان مختلف مانند شمشادها مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه شمشاد زن از قطعاتی مانند اهرم، موتور، تیغ های تیز و برنده طراحی و ساخته می شود.

انواع شمشاد زن کدام است؟!

شمشاد زن دستگاهی است که انواع و اقسام بسیار مختلفی داشته و شما عزیزان می توانید بر حسب نیاز خود از آن ها استفاده نمایید.از جمله انواع دستگاه شمشاد زن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 
نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها چیست؟
 

در زیر به تشریح هر کدام از شمشادزن های ذکر شده در بالا می پردازیم.

شمشاد زن بنزینی چیست؟‌

همان گونه که از نام این نوع وسیله مشخص است، با استفاده از سوخت بنزین کار می کند. این شمشاد زن در واقع دارای یک موتور بنزینی با قدرت یک اسب و تیغه دولبه می باشد. شمشاد زن های بنزینی ویژگی های بسیار مختلفی دارند که در زیر به آن می پردازیم:

  • این نوع از شمشاد زن ها وزن بسیار سبکی دارند
  • قدرت شمشاد زن بنزینی بسیار مناسب می باشد.
  • توان این شمشاد زن ها بسیار بالا است.
  • طراحی دستگاه به صورتی است که اپراتور عمل شمشاد زنی را سریع تر و با زحمت کمتر انجام می دهد.
  • دارای ایمنی مناسب بوده و در حین کار خطری برای اپراتور ایجاد نخواهد کرد.
 

لازم به ذکر می باشد که در شمشاد زن های بنزینی نیروی محرک دستگاه توسط موتوری بنزینی با توان مناسب تامین می گردد. این نوع از شمشاد زن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که از آن ها به صورت زیر اشاره می کنیم:

  • قدرت مناسب
  • عدم نیاز به برق
  • هزینه تعمیر بالا
  • آلوده کردن محیط زیست

شمشاد زن دستی چه نوع شمشاد زنی می باشد؟!

یکی دیگر از انواع شمشاد زن ها که سالیان  سال است مورد استفاده کشاورزان و باغبانان قرار گرفته، شمشاد زن دستی است که به آن قیچی شمشاد زن نیز اطلاق می گردد. این وسیله مهم یکی از با قدیمی ترین تجهیزات کشاورزی می باشد که در اصلاح و کوتاه نمودن شمشادها مورد استفاده قرار گرفته و البته کارایی های دیگری نیز دارد. از جمله مزایای بسیار مهم شمشاد زن دستی قیمت پایین آن می باشد. شمشادزن های دستی در دو نوع زیر موجود هستند:

  • شمشاد زن دسته ساده
  • شمشاد زن دسته تلسکوپی (در این نوع شمشاد زن قابلیت تنظیم طول دسته وجود دارد.)

شمشاد زن برقی چیست؟

شمشاد زن های برقی با استفاده از نیروی برق کار می کنند و دارای یک موتور برقی با توانی مشخص و همانند شمشاد زن بنزینی دارای تیغه ای دو لبه می باشد. این نوع از شمشاد زن ها در صورت نبود نیروی برق به کار نخواهند افتاد و وجود برق برای راه اندازی آن ها بسیار مهم است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که نیروی محرک این دستگاه از برق ۲۲۰ ولت تامین گردیده و همچنین دارای دو شاخه می باشند. از مزایای اصلی و معایب مهم این دستگاه ها می توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره داشت:

  • سازگاری با محیط زیست
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کم (به دلیل دارا بودن موتور برقی)
  • دسترسی دائم به برق (معایب)‌و ...

نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها چیست؟

شمشاد زن شارژی چه نوع شمشاد زنی است؟!

شمشاد زن های شارژی قابلیت شارژ شدن را دارند. لازم به ذکر می باشد که این دسته از شمشاد زن ها دارای باتری با قابلیت شارژ شدن می باشند و همچنین فاقد دوشاخه و سیم برق بوده که این موضوع می تواند جزء مزیت های بسیار بزرگی به شمار آید.می توان اذعان داشت که در شمشاد زن های شارژی بسیاری از محدودیت ها و دردسرهای شمشادزن های برقی از بین رفته است به همین دلیل برخی از باغبانان به این دستگاه علاقه بسیاری دارند. اما موضوع مهم این است که شمشاد زن های شارژی توان و قدرت شمشاد زن های بنزینی را ندارد.

نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها چه می باشد؟!

نکات بسیار مهمی درباره ایمنی و کار با دستگاه شمشاد زن ها وجود دارد که در زیر به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:‌

  • توجه به آب و هوا به هنگام کار با شمشاد زن

 

بهتر است که قبل از عملیات هرس کردن با استفاده از دستگاه های شمشاد زن به وضعیت آب و هوا نگاهی بیندازید و درباره آن تحقیق نمایید به خصوص اگر شمشاد زن شما از نوع برقی باشد. باید بیان کرد، در صورتی که هوا بارانی باشد به هیچ عنوان عملیات شمشاد زنی را از طریق به کار گیری دستگاه شمشاد زن برقی انجام ندهید به دلیل آن که آب و برق اگر در تماس با یک دیگر قرار بگیرند مشکلاتی را برای دستگاه ایجاد خواهند کرد و به علاوه می توانند برای افراد خطر آفرین نیز باشند.

  • توجه به سلامت فنی دستگاه شمشاد زن

 

شما عزیزان باید قبل از کار با دستگاه های شمشاد زن، نسبت به سلامت فنی دستگاه اطمینان کسب کنید. اگر دستگاه شما دچار ایراد و مشکلاتی می باشد بهتر است که به ان توجه کرده و برای بر طرف کردن مشکلات به متخصصان مراجعه نمایید.

  • توجه به ایمنی محیط کار

 

بهتر است که در ابتدا از ایمنی محیط کار اطمینان کامل داشته باشید. عملیات شمشاد زنی با استفاده از دستگاه های شمشاد زن نباید در محیطی انجام بگیرد که کودک یا حیوانات اهلی در آن مکان قرار دارند زیرا سبب رعب و وحشت می گردد و می تواند به آن ها آسیب وارد کند. با استفاده از مشخص کردن محدوده خطر می توانید از ورود کودکان به محیط مورد نظر جلوگیری به عمل آورید تا از خطرات احتمالی دوری نمایید.

نکات ایمنی در مورد شمشاد زن ها چیست؟

  • استفاده از لباس و کفش ایمنی مناسب

 

لازم به ذکر می باشد که پوشیدن لباس و کفش ایمنی مناسب در زمان کار با دستگاه های شمشاد زن از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. نکته مهم و قابل توجهی که باید بدانید، این است که اگر در محیطی اقدام به هرس کردن پر چین ها و شمشاد ها نموده اید که لغزنده است الزاما از کفش مناسب استفاده نمایید تا برای شما عزیزان مشکلی به وجود نیاید.

  • استفاده از عینک مناسب و گوشی های مخصوص

 

شایان به ذکر است که بهره گیری از عینک و گوشی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. از  آنجایی که در زمان هرس کردن ممکن است تکه های هرس شده شمشاد ها به چشم شما برخورد نماید، بنابراین بهتر است که از عینک استفاده کنید. هم چنین شما عزیزان می توانید برای جلوگیری از شنیدن صدا های مزاحم ناشی از کار دستگاه شمشاد زن از گوشی های مخصوص استفاده نمایید.

  • جمع آوری وسایل در سر راه

 

شما عزیزان باید به منظور جلوگیری از گیر کردن مواد در داخل تیغه های دستگاه شمشاد زن در زمان هرس کردن شمشاد ها و گیاهان دیگر، هر گونه مواد اضافی که در مسیر کار شما قرار دارد را باید جمع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه فرمایید

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر