خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نکات مهم در انتخاب پوشش گلخانه

فهرست مطالب

رشد جمعیت و افزایش مصرف سرانه كه با سطح درآمد و زندگی افراد جامعه ارتباط دارد دو موضوع ضروری در  تأمین نیازهای غذایی برای افراد جامعه ای که در حال پیشرفت است می باشد که در این بحث نقش بهره‌گیری مؤثر و بهینه از منابع محدود آب و خاك و استفاده از نیروی انسانی موجود در كشور دارای اهمیت ویژه‌ای می باشد. پوشش گلخانه از جمله موارد مهمی است كه بايد در همان آغاز طراحي گلخانه به نکاتی در رابطه با آن توجه نمود و باید به خوبی با دقت بالا انجام شود. پوشش ايده­آل، پوششي است كه اجازه عبور ماكزيمم نور را بدهد درحاليكه كه كمترين ميزان گرما و انرژي از دست برود. ضمن اینکه  بايد پايداري و ثبات خوبي داشته و نياز به تعمير آن حداقل باشد. در هیچ یک ازانواع  پوشش ها انتقال نور و حرارت صد درصد نیست زیرا در هر حال مقداری از نور، منعکس شده و یا جذب پوشش می شود. عبور نور مرئي براي پوشش­های مختلف از ۷۸% تا ۹۳% متغير مي­باشد. 

انواع پوشش ها برای گلخانه

 انتخاب مناسب ترین پوشش برای  گلخانه موضوع مهمی می باشد چرا که در میزان نور شما تأثیر به سزایی دارد. به طور کلی  مواد مختلفی هستند  که مقدار دقیقی از نور را برای عبور از آن فراهم می نماید و مقادیر مختلفی از توزیع نور را نشان می دهد. در زمان انتخاب مواد برای پوشش باید کاملا هوشیارانه و با توجه به نکات ضروری  اقدام نمایید ، زیرا نور های شدید می توانند گیاهان شما را بیش از حد گرم کنند. از طرف دیگر سایه بیش از حد ، دلیل برای  خراب شدن گیاهان از کمبود انرژی خواهد بود. 

شیشه

 از پرکاربرد ترین پوشش برای گلخانه  شیشه می باشد  که از پایداری بالا و  عبور نور بالا برخوردار می باشد. اما شیشه های پوشش دار و رنگی به علت  نشر کم و انعکاس گرما باید با دقت و احتیاط استفاده شوند . معمولا  شیشه های سخت به خوبی در برابر بارش تگرگ مقاومت می کنند. بزرگترین ایراد های پوشش های شیشه ا ی هدر رفتن  گرمای زیاد و هزینه اولیه خرید تجهیزات و نصب آن ها می باشد . برای نمونه اندازه چارچوب های مورد استفاده در پوشش های شیشه ۶۵ اینچ می باشد. این چارچوب ها باریک تر از چارچوب های مصرف شده در پلاستیک های سخت می باشند و به علت سنگین بودن شیشه، در پوشش های شیشه ای به تجهیزات محافظ و نگهدارنده بیشتری در مقایسه با دیگر پوشش ها نیازمندند. بنابراین به کار بردن پوشش شیشه ای گرانتر از دیگر پوشش ها می باشد. 

انواع پوشش پلاستیک گلخانه

 چهار نوع مختلف پلاستیک گلخانه ای موجود هست که قابلیت استفاده به عنوان پوشش گلخانه را دارا می باشند. از ویژگی های ثابت در همه مدل های آن ماندگاری می باشد . با این حال ، شرایط جوی شدید همچون یخ زدگی شدید ، گردباد ، تگرگ و توفان ها مواردی می باشند که موجب کاهش طول عمر پلاستیک می شوند. 
نکات مهم در انتخاب پوشش گلخانه
 به طور معمول این نوع از پوشش ها دارای  انعطاف پذیری کمتری بوده و در ۳ گروه تقسیم بندی می شوند: فایبرگلاس: مقاوم و سبک می باشد و از رنگ های مختلف برخوردار می باشد.می توان گفت که  پرکاربردترین پوشش سخت در گلخانه محسوب می شود  و دارای استحکام خوب و انعطاف پذیری متوسطی می باشد.پلی کلراید وینیل:  عمر این صفحات بین ۲ تا ۵ سال است  و امروزه مصرف این نوع پوشش ها در گلخانه کمتر شده است.اکریلیک پلی کربنات: صفحاتی مقاوم و با عمر طولانی حدود ۱۰ سال هستند.ا ز لحاظ انتقال نور و حرارت  خواص مناسبی دارند که آن ها را قابل استفاده به عنوان پوشش گلخانه می نماید. 

مزایای استفاده از پوشش شیشه ای در گلخانه ها

 
  • از نظر طول عمر این نوع گلخانه نسبت به گلخانه با پوشش های دیگر در برابر شرایط جوی بالاتر می باشد. شیشه ها در برابر برف و تگرگ مقاومت بالاتری نشان می دهند.
  • نصب ساده و سریع این پوشش ها
  • از لحاظ  کیفیت و وضوح دید داخل گلخانه و زیبایی بی نظیر منظره بهتر می باشند
  • نور و گرما در این نوع پوشش  نسبت به پوشش های دیگربسیار نفوذ پذیر تر می باشد.
  • در بعضی از گلخانه ها نوعی از شیشه به نام شیشه های حرارتی استفاده می شوند که از استحکام بالایی برخوردار می باشند.
 

نکات مهم در انتخاب نوع پوشش گلخانه که باید به آن توجه نمود عبارت اند از :

 ۱-میزان انتقال نور۲-میزان انتقال طول موج های بلند مادون قرمز۳-میعان بخارآب در زیر پوشش گلخانه۴-طول عمر پوشش۵-ضریب اتلاف گرمای پوشش و۶-پایداری در برابر باد، تگرگ و برف. 

ضریب اتلاف گرمای پوشش گلخانه

 
  • پوشش های مختلف، ضریب اتلاف گرمایی مختلفی دارند و هرچه این ضریب افزایش یابد ، اتلاف گرمای گلخانه و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.
  • پایداری در برابر باد، تگرگ و برف
  • پوشش هایی که مقاومت بیشتری در برابر وزش باد و بارش برف و تگرگ نشان می دهند ، انتخاب بهتری می باشند. مثلا شیشه در مقابل باد، مقاوم ولی در برابر بارش تگرگ حساس هست.
  • میزان انتقال نور
 
نکات مهم در انتخاب پوشش گلخانه
 همانطور که می دانید پوشش گلخانه بایستی حداکثر عبور پذیری را در برابر نور ناحیه مرئی داشته باشد. به طول موج های کوتاه تر از بخش مرئی، نور فرابنفش (UV) اطلاق می گردد. علاوه بر اثرات مخرب نور UV بر طول عمر پوشش گلخانه، ورود این نور به درون گلخانه مکان مناسبی برای رشد حشرات و ویروس ها می گردد. در واقع پوشش گلخانه مناسب بایستی از ورود نور UV به درون گلخانه جلوگیری به عمل آورد. به همین منظور از افزودنی های موسوم به UV-blocker در تولید پوشش های گلخانه ای استفاده می شود. ساختار شیمیایی این افزودنی ها از خانواده بنزو فنون و بنزو تریازول ها می باشد. 

در دسترس بودن امکانات مناسب در محل احداث گلخانه

 گلخانه در محلی احداث می شود که هزینه خرید زمین و ارزش ابتدایی زمین در حد معقولی باشد. دسترسی به نیروهای محلی و بازارهای هدف ساده و آسان باشد. نزدیکی به راه های حمل و نقل برای به حداقل رسیدن هزینه های بازار رسانی و فروش از نکات مهمی است که باید در انتخاب محل احداث گلخانه در نظر گرفته شود. ضمن اینکه لازم است منبع آب تأمین کننده و نیاز آبی گلخانه از نظر کمیت و کیفیت کاملا آزمایش شود، در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد هزینه های اضافی مثلا برای تصفیه آب گردد. در صورت در دسترس بودن گاز طبیعی بهتر است گلخانه را در نزدیکی خطوط گاز بنا نمود. 

بهترین پوشش برای فصول سرد گلخانه

 بهترین روش برای کاهش مصرف انرژی و بازده بیشتر و کنترل دما گلخانه و در آخر کاهش میزان هزینه و افزایش بازدهی دوپوش کردن گلخانه می باشد که به پوشش دوم گلخانه معروف هست .باید توجه داشت که حتما از پوشش های مقاوم به اشعه فرابنفش خورشید برای گلخانه مصرف نمایید  زیرا پلاستیک های بدون این مقاومت بسیار سریع در مقابل آفتاب با پوسیدگی مواجه می شوند. همچنین بر اساس اقلیم باید درصد uv این پوشش ها انتخاب شود. مثلا برای مناطق شمالی از پوشش دارای uv حدود 5-3 درصد و در جنوب (بندرعباس) از پوشش دارای uv حدود 8-12 درصد و برای چابهار با شدت تابش بسیار بالا از پوشش حتی 20 درصد یو وی بهتر است استفاده شود. دقت شود از پوشش هایی استفاده شود که نور را به خوبی پخش کنند (این پوشش ها معمولا چندان شفاف نیستند) و باعث پخش مناسب نور شده و در کل گیاه نور بیشتری را دریافت خواهد کرد. 
نکات مهم در انتخاب پوشش گلخانه
 

نکات مهم در رابطه با پلاستیک های گلخانه ای

  • بهره برداری  از مواد اولیه درجه 2 و 3 برای کمتر شدن قیمت نهایی تاثیر چندانی در بازدهی ندارد و تنها سبب کدر تر شدن و بوی نامطبوع نایلون خواهد شد .
  • هیچ محدودیتی در رنگبندی برای تولید پوشش های گلخانه ای وجود ندارد ، رنگی کردن پلاستیک تا حدودی باعث دفع اشعه های مضر خورشید می گردد .
  • هر مقدار سفارش شما بالاتر باشد  ضایعات تولید کمتر می شود  که در نتیجه موجب کاهش در قیمت نهایی خواهد شد.
 در نهایت با توجه به توضیحات داده شده و موارد گفته شده چنانچه قصد دارید اقدام به تاسیس گلخانه نمایید قبل از هر چیزی به نکات مهم در انتخاب پوشش گلخانه توجه کنید ، چرا که موارد گفته شده از نکات مهمی می باشد که در رشد بهتر گیاهان در گلخانه تاثیر گذار می باشند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر