خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

هوشمند کردن گلخانه ها چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

اصلی ترین وظیفه گلخانه ها، ایجاد شرایط مساعد برای حیات گیاهان جهت افزایش طول عمر آن ها است. گلخانه توانایی های طبیعت را جذب کرده و از آن برای گیاهان استفاده می کند و نقش انسان در گلخانه، کنترل این شرایط و محیط است. جهت کنترل صحیح این شرایط و آسیب نرسیدن به گیاهان، بهتر است کنترل گلخانه ها هوشمند شوند. این هوشمند سازی در گلخانه ها، باعث کاهش ریسک، افزایش کیفیت و بهره وری، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع می شود. 

هوشمند سازی گلخانه

 هدف اصلی هوشمند سازی گلخانه ها، ایجاد ایمنی، امنیت، بهینه سازی مصرف انرژی، بهره وری و تولید محصول با کیفیت می باشد. گلخانه های هوشمند عوامل حیاتی و محیطی تاثیر گذار بر عملکرد محصول را کنترل می کنند؛ مانند حرارت، تهویه، رطوبت، نوردهی و غیره. با هوشمند سازی، میزان دخالت انسان کم می شود و به میزان کم شدن دخالت انسان، بروز خطاهای انسانی نیز کم می شود. 

روش های هوشمند کردن گلخانه

 در گلخانه های هوشمند، تمام شرایط تحت کنترل انسان است؛ ازجمله: دما، تهویه، رطوبت و میزان.CO2 هم چنین می توان میزان این کنترل را به صورت خودکار تنظیم کرد که این میزان از کنترل دستی تا سیستم های کاملا خودکار قابل تغییر است. در ادامه با این میزان کنترل ها آشنا می شویم: 

کنترل دستی

 کنترل دستی گلخانه ها نیاز به حضور فرد در محل دارد تا روشن کردن و خاموش کردن تجهیزات هوشمند موجود، به صورت دستی انجام شود. این گزینه شاید انتخاب مناسبی نباشد، مخصوصا اگر فضای گلخانه بزرگ باشد یا تعداد آن ها زیاد باشد. 

امکانات نیمه خودکار

 در این سطح، با وجود کنترل نسبی که تجهیزات روی گلخانه دارند و به صورت مستقل و خودکار عمل می کنند، اما به نظارت و حضور فرد هرچند کم، نیاز است؛ زیرا طرز درست کارکردن تجهیزات باید بررسی شود. با این وجود، این گلخانه ها دارای سیستم هوشمند هستند. 
هوشمند کردن گلخانه ها چگونه انجام می شود؟
 

امکانات تمام خودکار

 در این سطح از کنترل گلخانه، به هیچ مداخله و حضوری از شخص پرورش دهنده یا شخص دیگری نیازی ندارد. خودکار سازی کامل گلخانه ها موجب می شود تا شخص گلخانه را به وسیله گوشی هوشمند، کامپیوتر و یا تبلت نظارت و مدیریت کند. 

موارد قابل کنترل در گلخانه هوشمند

 در ادامه به شرح مواردی می پردازیم که توسط تکنولوژی ابری ای که در تجهیزات هوشمند تعبیه شده اند، از طریق گوشی هوشمند یا تبلت قابل کنترل هستند. 

دما

 دما توسط یک ترموستات هوشمند در گلخانه قابل کنترل است؛ به این صورت که به کمک آن می توان دمای مطلوب پرورش گیاهان را در گلخانه حکم فرما کرد. با کاهش یا افزایش دما، ترموستات این فرمان را دریافت می کند و به وسیله هوش مصنوعی، شرایط را تشخیص داده و دما را به صورت خودکار به دمای مطلوب می رساند. 

رطوبت

 رطوبت گلخانه، نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت محصولات و کنترل آفات و بیماری ها دارد و باید در حد بهینه کنترل شود. بهترین میزان رطوبت در گلخانه ها حدود ۷۵% می باشد؛ اگر رطوبت ‏نسبی کمتر از ۶۰% باشد و دما نیز بیشتر از ۲۵ درجه باشد، غنچه ها و میوه ها شروع به ریزش و از بین رفتن می کنند. ‏هم چنین اگر رطوبت نسبی بالاتر از ۷۵% و دما کمتر از ۲۵ درجه باشد، سبب افزایش رشد بیماری های قارچی می شود. پس استفاده از دستگاه رطوبت سنج الزامی است. رطوبت می تواند به وسیله سنسور رطوبت اندازه گیری شود و روی اپلیکیشن مربوطه در گوشی همراه، به فرد نشان داده شود. هم چنین با افزایش یا کاهش میزان رطوبت هوا از حد ضروری، سنسور رطوبت با زنگ هشدار شما را مطلع می کند. 

تهویه

 تهویه به معنای نصب پنجره در سقف یا جداره های گلخانه جهت تبادل هوای داخل و خارج گلخانه است. تهویه انواع مختلفی دارد از جمله: تهویه زمستانی، تهویه با استفاده از فن، تهویه طبیعی و تهویه تابستانی. در گلخانه های هوشمند از تهویه اتوماتیک استفاده می شود که این تهویه اتوماتیک باعث کاهش هزینه و انرژی کارگر، یکنواخت سازی تهویه و ثابت نگه داشتن دما برای پرورش و رشد گیاهان می‌شود. این دستگاه تهویه باید در محلی نصب شود که با بلندترین ارتفاع گیاهان، اختلاف سطح کافی داشته باشد تا گیاه در معرض مستقیم جریان هوا قرار نگیرد. هم چنین دستگاه تهویه باید در خلاف جهت باد نصب شود. 
هوشمند کردن گلخانه ها چگونه انجام می شود؟
 

نور

 نور نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در فتوسنتز گیاهان و تامین بخشی از دمای گلخانه دارد و کنترل نور درون گلخانه اعم از: شدت، تابش و نوع ‏منبع، با توجه به نوع محصول و اقلیم منطقه صورت می گیرد. مهم است بدانیم که ‏شدت نوری لازم برای گیاهان گلخانه ای بین ۱۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ لوکس است و بکار گیری دستگاه نورسنج در گلخانه ها، امری الزامی است. 

آبیاری خاک

 سیستم آبیاری هوشمند از اجزا مختلفى تشکیل شده است و به همین دلیل از پرکاربردترین سیستم های گلخانه هوشمند است. این سیستم میزان رطوبت خاک و اندازه ی مورد نیازش را می سنجد و در صورت لزوم، خاک را آبیاری می کند. 

غلظت گاز CO2

دیتکتور گاز توانایی تشخیص غلظت انواع گازهای مختلف همچون دی اکسید کربن در فضا را دارد و با زنگ هشدار یا پیامک به گوشی، فرد را مطلع می سازد. 

سیستم خطر

 سیستم کنترل هوشمند می تواند با انتقال خرابی سیستم به دستگاه، آژیر خطر را روشن کند و به صورت آنلاین روی گوشی همراه فرد نمایش دهد تا مالک از خرابی سیستم های سالن با خبردار شود و اقدام به تعمیر کند. این در حالیست که ممکن است فرد به دلیل حجم زیاد کار، از خرابی بعضی از سیستم های خود بی خبر باشد. 

مزایای گلخانه هوشمند

 با وجود عملکرد یکسان گلخانه ها، مواردی وجود دارد که گلخانه هوشمند را از سایر گلخانه ها متمایز می سازد. این موارد را در زیر شرح می دهیم: 

تقویت روش های آبیاری و کوددهی:

 گلخانه های هوشمند این توانایی را به کشاورز می دهد تا میزان آبیاری و کوددهی گیاهان را با نیاز واقعیشان برابر کند. کشاورز با روشن کردن این سیستم ها، خواسته های محصول در زمان واقعی را برطرف می کند. 
هوشمند کردن گلخانه ها چگونه انجام می شود؟
 

کنترل از راه دور:

 پرورش دهنده در گلخانه های معمولی، زمان زیادی را در گلخانه برای انجام دادن کارها می گذراند؛ اما با هوشمند سازی گلخانه ها، حضور فیزیکی فرد لزومی ندارد؛ زیرا سیستم های هوشمند به جای فرد در گلخانه حضور دارند و به صورت خودکار یا طبق دستور شما، کارها را انجام می دهند. 

زمان بندی و برنامه ریزی:

 قابلیت زمان بندی بسیار فراتر از کنترل از راه دور است. با وجود این قابلیت، اگر خاموش یا روشن کردن تجهیزات فراموش شود، اهمیتی ندارد؛ زیرا همه تجهیزات هوشمند طبق برنامه ریزی شما و به صورت خودکار، کارها را پیش می برند. 

کنترل عفونت و شیوع بیماری:

 عفونت در کشاورزی چالشی مداوم است که خسارات زیادی را وارد می کند. اغلب کشاورزان نمی دانند که بهترین زمان برای استفاده از درمان های شیمیایی چه زمانیست؛ اما برنامه های از پیش تعیین شده این نگرانی ها را کم می کند. استفاده از سیستم های یادگیری ماشین، اطلاعات محیط گلخانه ای، شرایط آب و هوایی و دیگر اطلاعات ارزشمند را در مورد خطرات آفات و قارچ ها در اختیار کشاورز قرار می دهد. این اطلاعات، کشاورزان را برای استفاده از روش های درمانی در زمان مناسب و با هزینه کمتر، آگاه می سازد. 

تاثیر گلخانه های هوشمند بر کشاورزی

 بزرگترین کمکی که گلخانه ها به زمین زراعی و محصولات کشاورزی می کنند، نشا است. دانه در گلخانه و در مدت زمان نشاکاری، با شرایط مطلوب رشد می کند و بعد از تبدیل شدن به نهال و جوانه زدن، به زمین کشاورزی منتقل می شود و در آنجا رشد می کند و محصولات خود را به ثمر می رساند. تاثیر نشا گلخانه ای را بر کشاورزی و تفاوت آن با بذر کاشته شده در زمین کشاورزی را بررسی می کنیم: صرفه جویی در مصرف آب در گلخانه،بالا بودن احتمال جوانه زدن هر بذر در گلخانه،شرایط مساعد پرورش گیاهان و افزایش سرعت رشد در گلخانه،کاهش احتمال مبتلا شدن به آفت و بیماری در محیط گلخانه،بازدهی بیشتر و بالا رفتن کیفیت محصولات در گلخانه، 
هوشمند کردن گلخانه ها چگونه انجام می شود؟
 هدر نرفتن انرژی کارگران با کاشت و رسیدگی به بذر،کاهش مدت زمان رشد گیاهان با نشا و عرضه زودتر محصولات کشاورزی (نوبرانه) به بازار،سود کشاورز با فروش محصولات نوبرانه،و بسیاری مزایای دیگر که همگی تاثیرات مثبت و گسترده ای بر کشاورزی دارند. این ها تاثیرات گلخانه های سنتی بر کشاورزی بودند؛ طبق تعاریف قبل، واضح است که گلخانه های هوشمند و مدرن تاثیر عمیق و سریع تری دارند و تا حد زیادی به بهبود محصولات و کار کشاورزی کمک می کنند. جمع بندی در گلخانه های هوشمند به دلیل اینکه اکثر کارها توسط سنسورها و سیستم های ماشینی انجام می شود، میزان خطا کم و نزدیک به صفر است اما امکان بروز خطای انسانی در گلخانه های معمولی وجود دارد. این گلخانه ها، بیشتر کارها را به صورت اتوماتیک انجام می دهند و در اغلب کارها به حضور فرد نیازی نیست. به همین سبب فرد می تواند گلخانه خود را توسعه دهد و یا تعداد گلخانه هایش را در نقاط مختلف افزایش دهد. هزینه هوشمند سازی ممکن است کمی زیاد باشد اما تضمین محصولات باکیفیت و عدم خسارت، باعث می شود که فرد سود زیادی داشته باشد و چند برابر آن مبلغ باز می گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر