خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

پلی کربنات مناسب برای گلخانه

فهرست مطالب

اکثر پرورش دهندگان گلخانه ای ترجیح به استفاده از پوشش پلاستیک شفاف یا پلی کربنات را می دهند. پلی کربنات تبدیل به یک جایگزین مناسب برای شیشه در پوشش گلخانه ها شده است.در ادامه به بررسی انتخاب مناسب پوشش پلی کربنات گلخانه و اینکه چه ضخامتی باید داشته باشد پرداخته ایم.

پلی کربنات مناسب جهت انواع گلخانه ها

گلخانه دارانی که به دنبال یک راه حل مناسب برای حفظ دمای مطلوب محیط گلخانه خود می باشند، می توانند از پلی کربنات به این منظور استفاده کنند. پلی کربناتی که برای گلخانه بکار می رود باید سبک بوده و از مشخصات فنی مناسبی برخوردار باشد.

پلی کربنات یک نسخه ی مقاوم شده نیز دارد که باعث حفظ درجه حرارت مناسب محیط گلخانه می شود. این پوشش اگر با کیفیت باشد از شیشه بهتر نور را عبور می دهد. این نوع پوشش طوری باعث پراکندگی نور می شود که دیگر نیازی به استفاده از سایه انداز را نخواهید داشت.

پوشش پلی کربنات در برابر تنش های هوایی و آتش مقاوم است و دارای ابعاد استانداردی می باشد. همچنین این پوشش برای افراد مبتدی نیز نصبی راحت دارد. پلی کربنات دارای دو نوع یکپارچه و لانه زنبوری می باشد. نوع لانه زنبوری شفاف می باشد و دارای دیواره هایی در داخل است. این لایه ها عمودی هستند و وزن کمی دارند.در زمان نصب به دلیل انعطاف پذیر بودن و قابلیت ایجاد ساختارهای پیچیده از اتصال دهنده کمتری نیز استفاده می کنید.

نوع پوشش پلی کربنات جهت انتخاب مناسب برای گلخانه

مدل لانه زنبوری پلی کربنات نسبت به نوع یکپارچه آن نور کمتری را از خود عبور می دهد، تقریبا 86 درصد و مدل یکپارچه آن شبیه به شیشه می باشد. پلی کربنات لانه زنبوری وزنی در حدود یک تلفن همراه را دارد و هزینه بالاتری هم دارد. سطح آن هم صاف و هم موج دار می باشد، در حالی که نوع یکپارچه آن زیباتر است، ولی مدل لانه زنبوری کاربردی تر می باشد. انتخاب هر نوع از این پلی کربنات ها کاملا با خود شماست.

ضخامت مناسب پلی کربنات

ضخامت پوشش های پلی کربنات بسیار مهم است. صفحه های تولید شده معمولا با ضخامت 4 تا 5.2 میلی متری موجود هستند. اندازه 4 میلی متری آن در بین گلخانه داران طرفدار بیشتری دارد، در حالی که به راحتی تغییر شکل می دهند.

پلی کربنات مناسب برای گلخانه

در این بین سایز 8 میلی متری هم وجود دارد که بیشتر برای سایه بان های پوششی کاربرد دارند. برای اینکه بدانید از چه ورقی برای گلخانه خود استفاده کنید، باید مواردی مثل، شعاع انحنای مجاز، ساختار ورق ها، حداقل فاصله بین تکیه گاه و… را درنظر بگیرید.

البته توجه به انجام محاسبات مربوط به میزان فشار وارده توسط برف و وزش باد و همچنین مقدار دمای هوا در تابستان و زمستان نیز مهم می باشد.سایزی که برای گلخانه های استاندارد بکار میرود شامل، 3 الی 6.2 و 8 الی 8.3 در 10 متر و ضخامت 4 تا 8 میلی متر می باشد. این سایزها درصورت نرسیدن دما زیر 26 درجه در زمستان و 34 درجه بالای صفر در تابستان کاربردی تر می باشند.

انواع رنگ بندی در پوشش پلی کربنات

نوع رنگ انتخابی برای پوشش گلخانه بسیار با اهمیت است. زیرا گیاهان به نور زیادی نیاز دارند. پوشش های پلی کربنات رنگ بندی متنوعی دارند. بعضی از آنها شفاف تر از بقیه هستند و بعضی ها هم مات ترند. رنگ های فیروزه ای و آبی برای گلخانه کاربردی ندارند.

با کمی تعقل می توان در مورد انتخاب رنگ بندی پلی کربنات تصمیم گرفت. نوع شفاف پلی کربنات به میزان 90 درصد قابلیت عبور نور خورشید رادارند، در حالی که پوشش های مات میزان 65 درصد نور را از خود عبور می دهند و جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی بکار می روند.

اگر نور کمتری به محیط گلخانه وارد شود گیاهان با مشکل در برابر فتوسنتز روبرو خواهند شد و رشد آنها کاهش می یابد. رنگ هایی که سه برابر بیشتر نور خورشید را از خود عبور می دهند شامل، سبز، آبی و قرمز هستند. استفاده از رنگ زرد برای مکان هایی که آب و هوای مطلوبی دارند و وزش باد شدیدی ندارند، مناسب است.

پلی کربنات های رنگی 72 درصد نور را از خود عبور می دهند. همچنین رنگ های تیره مناسب کشت قارچ می باشند مانند، سبز، قهوه ای و قرمز.رنگ های آبی و فیروزه ای به علت اینکه مانع از عبور نورهای مجاز برای فتوسنتز در گیاهان می شوند، اصلا توصیه نمی شود. در صورتی که مشکلی در پرداخت هزینه ی برق جهت گرم کردن گلخانه خود را ندارید، می توانید از هر رنگ پلی کربنات برای پوشش گلخانه خود استفاده نمایید.

آیا پوشش های پلی کربنات دارای مواد ضد UV هستند یا خیر؟

باید در انتخاب پوشش پلی کربنات به وجود مواد ضد یو وی در آن توجه کنید. این مواد بصورت یک طرفه یا دوطرفه جهت محافظ از سازه وجود دارند.نکته: مواد ضد UV  یا اشعه ماوراء بنفش موجود در پلی کربنات نباید از 30 درصد کمتر و باید بالای 46 درصد باشد.اگر یک پوشش پلی کربنات با کارایی بالا را انتخاب کنید، آن وقت بیشترین بازده و قابل اعتمادترین سازه را دارید.

پلی کربنات مناسب برای گلخانه

برای ساخت گلخانه پلی کربنات به چه نکاتی باید دقت نمود؟

ساخت گلخانه های پلی کربنات تأثیر بسزایی در هزینه گلخانه های پلی کربنات دارد. نوع ، ضخامت و خصوصیات ورق برای ساخت بسیار مهم است. ورق های پلی کربنات به صورت مات و شفاف در بازار موجود است. این ورق ها در انواع جداره ، جداره دو و جداره سه گانه موجود است. پلی کربنات برای ساخت گلخانه ، از ورق های نوری برای تأمین میزان نور گیاهان استفاده می شود.

یکی از فاکتورهای مهم در قیمت گلخانه پلی کربنات صفحات نوع جداره است. یکنواخت جداره فقط در برابر حرارت مقاوم است و 90٪ از نور خورشید را منتقل می کند. در نوع جداره که ضخامت آن تقریباً 10 میلی متر است ، میزان ورود نور کمتر است. نوع سه جداره که ضخیم تر و مات تر است ، در گلخانه های پلی کربنات در محیط هایی که به عایق بندی قوی نیاز دارند ، استفاده می شود.

برای ساخت گلخانه پلی کربنات ، باید هنگام انتخاب ضخامت تخته ها بسیار مراقب باشید. به عنوان مثال ، در مناطقی که شرایط آب و هوایی به مقاومت بیشتری نسبت به گلخانه نیاز دارند ، استفاده از نوع سه جداره ضروری استکه به نسبت قیمت گلخانه پلی کربنات سه جداره بیشتر خواهد بود. از ورقهای نازک و دو جداره به طور گسترده در مناطق گرمسیری استفاده می شود.

توجه داشته باشید که سقف های گلخانه ای پلی کربنات اغلب برای تأمین نور مورد نیاز گیاهان از نوع رولی و کرکره ای که جداره منفرد است استفاده می کنند. از صفحات ضخیم تر باید برای عایق بندی قوی در مناطق سردسیر و از صفحات نازک تر در مناطق گرمسیری استفاده شود.

آیا قیمت گلخانه پلی کربنات می تواند پاسخگوی مصرف انرژی کمتر باشد؟

میزان انرژی و گرمای مصرف شده در گلخانه های قدیمی که با پوشش های شیشه ای و پلاستیکی احاطه شده اند بسیار زیاد بود. قیمت گلخانه های پلی کربنات بالا است ، اما به دلیل افزایش قیمت پلاستیک و شیشه در سال های اخیر ، استفاده از پلی کربنات مقرون به صرفه تر شده است. پلی کربنات به دلیل کم بودن انرژی صرف شده در ساخت گلخانه ها ، در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی می شود و هزینه های این وضعیت بسیار کاهش می یابد.

پلی کربنات مناسب برای گلخانه

البته این فقط به فصل سرما محدود نمی شود. در فصول گرم به دلیل عبور نور نیازی به تهویه در گلخانه نیست بنابراین هزینه تهویه کاهش می یابد. گلخانه پلی کربنات معمولاً از موادی ساخته می شود که در برابر گرما و سرما عایق بندی شده و هزینه اتلاف انرژی را کاهش می دهد. از مزایای اصلی ورق های پلی کربنات مقاومت در برابر آتش و جلوگیری از گسترش آتش است. با این نظرات ، قیمت گلخانه پلی کربنات با توجه به مزایایی که می توان برای آن داشت ، مناسب است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر