خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

چرا آبیاری غرقابی بدترین نوع آبیاری است؟

فهرست مطالب

به این نوع آبیاری ، آبیاری کرتی هم گفته می شود . آبیاری غرقابی یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع آبیاری است که در گذشته بیشتر استفاده ها را داشته است چون به غیر این روش ، روش دیگری وجود نداشته است . در انگلیسی به این نوع آبیاری flooding irrigation  گفته می شود که این روش در تمام دنیا امری رایج بوده و هنوز در برخی کشورها از این روش استفاده می شود .

این روش به این صورت است زمین را به دقت به قطعات مختلفی تقسیم بندی می کنند به عنوان مثال زمین 1000متری را به 10 قطعه 100 متری تقسیم می کنند که هر یک می توان مربعی شکل و یا مستطیلی شکل باشند که به هر قطعه کرت گفته می شود در واقع کشاورزان در این روش زمین خود کرت بندی می کردند به همین دلیل است که نام دیگر این آبیاری، آبیاری کرتی هم گفته می شود .

بعد  از تقسیم بندی زمین ، بین کرت ها جوهای آبی ساخته می شود و برای هر کرت ورودی و خروجی قرار می دهند  تا هنگامی که کرت پر از آب شد ، خودبه خود، آب وارد جوب می شود و به کرت دیگر منتقل می شود  در این روش یک سری نکات هم باید رعایت شود از جمله : شیب زمین، جنس خاک و موارد دیگر. در آخرین مرحله با رها کردن آب در زمین با توجه به امکاناتی که در دسترس باشد ، آبیاری غرقابی درختان یا زمین های کشاورزی صورت می گیرد.

مهم ترین شیوه های آبیاری غرقابی :

آبیاری غرقابی دائم ، روش ماندابی یا همان پرو خالی کردن آب ، آبیاری کرتی بدون استفاده از فاضلاب، آبیاری کرتی با استفاده از فاضلاب

در نوع اول این روش :

آب به طور دائم یا حتی بطور متناوب وارد زمین می شود و خاک را برای همیشه غراقبی می کند که از این روش بیشتر برای کاشت برنج که به این نوع شرایط نیاز دارد . این روش برای زمین هایی که از سرعت نفوذناپذیری پایین برخوردار هستند کاربرد بیشتری دارد. که با تشکیل شدن لایه های نفوذ ناپذیر در اثر فعالیت های کشاورزی در شرایط اشباع در سال های زیادی نفوذ عمیقی را ایجاد می کند.

روش دوم :

از این روش بیشتر برای آبیاری کردن گیاهان استفاده می شود  که مقاومت زیادی در غرقابی شدن آن هم در زمان مشخص را دارا می باشند. .

روش سوم:

که در زمان نیاز باید آب را از جوهاو نهرهایی که در کنار زمین قرار دارند وارد کرت ها کنند.

چرا آبیاری غرقابی بدترین نوع آبیاری است؟

روش چهارم :

طول کرت ها طولانی تر وعرضشان باید کوتاه باشد تا آب پس از پر شدن به فاضلاب های مشخص شده وارد شوند  از آب فاضلاب برای تامین کردن آب کرت های زیرین استفاده می شود

عوامل چهارگانه موثر در آبیاری غرقابی

چهار عامل مهم در این روش وجود دارد که بسیار حائز اهمیت هستند و باید به آنها توجه شود : جنس خاک که اگر خاکش نرم باشد و نفود آب در آن بالا باشد ، کرت ها باید اندازۀ کمتری داشته باشند، شیب زمین کشاورزی : یکی از مهم ترین عوامل است چرا که مقدار آب وارد شده و خارج شده را معلوم می کند ، مقدارآبی که وارد زمین می شود : که در این مورد باید اندازۀ کرت ها بیشتر باشد . ، کرت ها : که برای راحت برداشت کردن محصولات زمین باید هم عرض بودن کرت ها  در نظر گرفت.

مزایا و معایب آبیاری غرقابی :

مزایای این روش :

این روش همان طور که قبلا بیان شد بسیار  روش قدیمی و سنتی به حساب می آید  به این دلیل است که اکثر کشاورزان با این روش آشنا هستند و نیاز به مهارت خاصی ندارد  از طرف دیگر وسایلی که در این روش استفاده می شود خیلی زیاد نیستند و محدود به وسیلۀ خاصی نیست . این روش مخصوص جایی است که خاک شور دارد چون که میزان شوری آب را کم می کند و به رشد محصول کمک فراوانی می کند.

چرا آبیاری غرقابی بدترین نوع آبیاری است؟

معایب آبیاری غرقابی :

عیب هایی که در این روش وجود دارد باعث شده است که حساسیت و اهمیت بیشتری روی این روش وجود داشته باشد و در طی سال های اخیر در برنامه دولت بوده تا کشاورزان به روش های جدیدتری برای کار خود مجهز شوند و از این روش فاصله بگیرند .

از جمله علت هایی که  نشان می دهد این نوع آبیاری بدترین نوع آبیاری کردن است عبارت اند از   علت اول : از بین رفتن مواد عالی و مورد نیازی که در خاک برای رشد گیاه وجود دارد و باعث می شود هرچه مواد عالی و مغذی که در خاک وجود دارد شسته و از آن خارج شود .

این روش باعث می شود برداشت کردن محصول سخت شود و ماشین آلات و ابزار برداشت محصولات به سختی بتوانند این کار را انجام دهند چون زمین غرق آب است و در مقبل میزان استهلاک ماشین ها و دیگر ابزار های مورد نیاز نیز افزایش یابد.

برای اینکه آب به صورت مناسب در کرت ها جمع شود لازم است زمین خوب تسطیع شود که یک کار بسیار وقت گیر و خسته کننده است . در این روش همۀ گیاهان نیاز به غرقابی شدن ندارند به همین دلیل  ممکن است در اثر استفاده از این روش از بین بروند . از معایب دیگر این روش هم می توان به موارد دیگر هم اشاره کرد مانند : سله بستن خاک در زمین هایی که خاک سنگین دارند و همچنین  مراقبت پیوسته و منظم  از کرت ها .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر