خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

علف تراش یا حاشیه زن چیست

در باغبانی و یا کشاورزی نیاز است تا همواره از ابزار هایی که می ‌توانند گیاهان علفی شکل را بتراشند استفاده کنید. برای انجام فعالیت هایی مانند درو کردن، وجین کردن، هرس کردن و یا کوتاه کردن چمن ها و... ابزار های متنوعی وجود دارد.

ابزار هایی که یقیناً در جمع ابزار های متعدد یک باغبان و یا کشاورز حضور پررنگی خواهند داشت. در سال های اخیر سعی شده است تا تراشیدن چنین گیاهانی را همراه با یک دستگاه موتوری کرده باشند.

یکی از مهترین کارهای باغبان ها چیدن و تراشیدن علف های هرز است. امروزه برای این کار از دستگاه علف زن استفاده می شود، دستگاهی کاملا مکانیکی که در مدت زمانی کم، می تواند مقدار زیادی از علف های هرز را با زحمت بسیار کمی برای افراد بتراشد.

در گذشته از ابزار های کلاسیک و دستی مانند داس و قیچی برای این منظور استفاده می‌کردند؛ اما می توانید همراه با یک دستگاه علف زن به راحتی و با سرعتی بالا تمام علف‌ ها را بتراشید. این یکی از کارهایی است که می توان همراه با یک علفتراش به نحوه احسنت به انجام رسانید.

علف زن به دستگاهی گفته می شود از یک موتور بنزینی یا به صورت برق الکتریسیته (برقی) برای کوتاه کردن (هرس کردن) علف های هرز مزارع و همچنین کوتاه کردن چمن و باغات استفاده می گردد .علف تراش ) داس موتوری ( به دو دسته علفتراش حرفه ای و حاشیه زن تقسیم می شوند.

دستگاههایی که بصورت کم توان و تک کاره می باشند به عنوان حاشیه زن و داس برقی یا بنزینی می نامند و دستگاه هایی که عملکرد چندمنظوره دارند و قابلیت نصب انواع تیغه و توپی و الحاقیات را داشته باشند علفزن یا علف تراش می نامند.

و علف زن ها به طور معمول در مدل های دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی کرد که با عملکرد دوشی و پشتی و چندکاره از یکدیگر تفکیک می گردند.

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

انواع علف تراش

•    علف تراش بنزینی•    علف تراش برقی

علف تراش بنزینی

علف تراش بنزینی انرژی مورد نیاز خود را از طریق بنزین تامین می کند همچنین میزان قدرت موتورهای بنزینی 1/5 تا 3 اسب بخار می باشد که کاربر با توجه به حجم و نوع کار خود می تواند انتخاب می کند . این نوع علف تراش ها نیازی به کلید پریز برق ندارند و می توان در محیط های مختلف از آن استفاده نمود .

علف تراش های برقی

علف تراش برقی همانطور که از اسمش مشخص است انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق شهری تامین می کند و قدرت این نوع علف زن های برقی از 1/5 تا 3 اسب بخار می باشد .

مثل خیلی از دستگاههای صنعتی و کشاورزی که در انواع مختلفی به لحاظ انرژی مصرفی تولید میشوند دستگاه علف تراش (علف زن) تولید میشود. از این جهت که دسترسی شما به کدام یک از دو انرژی برقی یا بنزینی ممکن و آسانتر است، انتخاب بین علف زن برقی یا علف تراش بنزینی اهمیت پیدا میکند.

ممکن است در جایی که شما میخواهید از دستگاه استفاده کنید اصلا برقی وجود نداشته باشد بنابراین حتی از انواع علف تراش شارژی هم نمیتوان استفاده کرد چون منبعی برای شارژ کردن باتری دستگاه وجود ندارد.

یا حتی ممکن است در جایی که شما سکونت دارید، دسترسی به برق وجود داشته باشد اما قیمت بنزین بالا بوده و کار با دستگاه علف تراش بنزینی برای شما صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بین این دو گزینه انتخاب با شما و با توجه به شرایط کاری شما است.  در ادامه هر یک از این دو مدل را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

بررسی علف تراش بنزینی و مزایا و معایب آن

در واقع علف تراش را بیشتر به نوع علف تراش بنزینی می شناسند که بیشترین فروش را به خود در دنیا اختصاص داده و کاربری بسیار بالایی دارد، قابلیت بستن تمام تیغه های علف تراش و هد نخ علف زن را دارا میباشد و موتورهای آن با توان های مختلفی تولید میشود. از آن می توان به عنوان داس زن، شمشاد زن، علف زن و شاخه زن نیز استفاده کرد.

بررسی نکات مثبت و منفی علف تراش بنزینی

مزایا و معایب:

  • قدرت بالا
  • صدای زیاد دستگاه
  • مناسب انجام کارهای طولانی مدت
  • آلودگی هوا
  • نیازی به برق ندارد
  • مشکلات موتورهای دو زمانه را دارد
  • محدودیتی برای حرکت در مساحت های زیاد ندارد
  • کار با آن بسیار خطرناک است

بررسی علف تراش برقی و علف تراش شارژی

علف تراش برقی در واقع دستگاهی است که از طریق یک سیم برق کار میکند و علف زن شارژی نیز با داشتن یک باتری لیتیومی قابل شارژ که در واقع منبع تغذیه انرژی دستگاه به شمار می آید کار میکند. این نوع علف زن ها، دستگاه های قدرتمندی برای کارهای بزرگ و سخت نیستند و در دنیا نیز استفاده کمتری از این مدل نسبت به علف تراش بنزینی میشود.

در واقع این نوع علف تراش ها برای انجام مصارف خانگی مثل هرس علف های هرز نازک حیاط خانه یا باغچه وغیره مناسب است و قدرت انجام کارهای باغبانی سنگین را ندارد، با این حال اگر دسترسی شما به بنزین به هر نحوی محدود است بهترین گزینه شما دستگاه علف تراش برقی یا شارژی خواهد بود.

معمولا قدرت موتورهای این دستگاه ۱۴۰۰ وات بوده و قابلیت بستن تیغه های فولادی و نخ علفتراش روی آن وجود دارد. این دستگاه سبک بوده و در مقایسه با انواع علف تراش های بنزینی قیمتی بسیار پا یین تر دارند، نمونه های شارژی حتی از این هم کمتراست.

در هنگام استفاده از نوع شارژی بهتر است حتما دو باتری داشته باشید تا در حین کار اگر شارژ دستگاه تمام شد بتوانید به کار خود ادامه دهید.

بررسی نکات مثبت و منفی علف چین های برقی و شارژی

مزایا و معایب:

  • کم صدا است
  • به اندازه بنزینی قدرتمند نیست
  • آلودگی هوا ندارد
  • در همه جا دسترسی به برق وجود ندارد
  • سبک است
  • زودتر خراب میشود
  • ارزان است
  • هزینه تعمیر آن بالاست
  • نیازی به بنزین ندارد
  • باتری بعد از مدتی کارایی خود را از دست میدهد
 
چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟
 

دستگاه علف زن از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

•    موتور: مهم ترین بخش دستگاه است که قدرت دستگاه را تعیین می کند. برخی دستگاه های علف زن دارای موتور دو زمانه یا جهار زمانه می باشند.•    میله واسط: این بخش به صورت میله یا لوله طراحی شده است و دارای طول های متفاوتی است که به نوع دستگاه علف زن بستگی دارد.•    دسته: دسته دستگاه علف زن ممکن است به شکل هایی مانند دسته دوچرخه، دایره ای، یک دسته ای و… طراحی شده باشد. وظیفه دسته دستگاه علف زن، کمک به کنترل دستگاه علف تراش می باشد.•    قسمت برنده: قسمت برنده در دستگاه علف زن به مدل آن بستگی دارد. برخی از دستگاه های علف زن دارای تیغه فلزی 2 الی 8 پره یا تیغه های دندانه دار 36 الی 100 دندانه ای می باشند. برخی دیگر از دستگاه های عف زن به جای تیغه دارای توچی نخ می باشند. نخ غلف زن، نوعی نخ مخصوص است که در انواع گوناگونی مانند دندانه دار، گرد، مربعی، مغزدار و… ساخته می شود.•    لوازم اضافی: این لوازم مخصوص علف زن های چندکاره هستند که علاوه بر کوتاه کردن علف و گیاهان، دارای قابلیت های دیگری برای باغبانی و هرس دختان نیز می باشند.

نوع فعالیت اولین فاکتور در خرید علف زن

در نظر داشته باشید که انواع علف زن را با تأمین اهداف گوناگون باغبانی تا کشاورزی تولید می کنند. برای این منظور دو نوع اصلی در طراحی دستگاه علف زن وجود دارد. علف زن پشتی در کنار علف زن دوشی.

هر کدام از این دو مدل اگر چه می توانند تا مقدار قابل توجهی از فعالیت ها که شبیه به هم هستند را به انجام رسانند؛ اما در نهایت در هنگام طراحی آنها یک نگرش حرفه‌ ای وجود دارد.

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

علف تراش بنزینی پشتی

برای علف تراش پشتی یک کوله پشتی طراحی شده که زیر آن یک شاسی فلزی قرار دارد، موتور روی شاسی سوار شده و شاسی به کوله پشتی بسته میشود. در واقع شما برای کار با این دستگاه باید آنرا مانند یک کوله به پشت خود انداخته و از آن استفاده کنید.

در این حالت دیگر لوله یا اهرم فلزی مرکزی حالت خود را از دست میدهد چراکه موتور پشت شما است، بنابراین یک فنر منعطف با روکش لاستیک به موتور متصل است و این فنر ادامه پیدا کرده تا لوله فلزی، تا به راحتی بتوانید از لوله استفاده کنید.

به هنگام خرید باید توجه داشته باشید که کدام مدل بیشتر مناسب شما است. از این مدل برای کارهای طولانی مدت استفاده میکنند؛ چراکه وزن دستگاه روی قسمتهای مختلف بدن شما تقسیم شده و کارکردن با آن را راحت میکند.

علف تراش بنزینی دوشی

مدل دیگر علف تراش، علف تراش دوشی است که برای استفاده از دستگاه یک بند دوشی وجود دارد که باید آنرا به صورت حمایل روی دوش خود انداخته و با توجه به نوع دستگیره که دوچرخهای یا گرد باشد دستگاه را کنترل کنید.

این دستگاه برای کارهایی که مدت زمان استفاده از دستگاه زیاد نباشد مناسب است؛ چراکه در طولانی مدت به شانه شما فشار خواهد آورد. اگر کار شما مداوم و طولانی مدت است بهتر است از علفتراش پشتی استفاده کنید این علفتراش قیمت بیشتری دارد چراکه تجهیزات به کار رفته در آن بیشتر است، علاوه بر کوله پشتی که دارای دو بند و یک کمربند است، دارای یک شاسی فلزی است که موتور روی آن سوار شده و همچنین یک شیلنگ یا فنر لاستیکی منعطف دارد که همه اینها باعث افزایش قیمت آن شده است.

در هنگام خرید علفتراش پشتی توجه داشته باشید که دوخت کوله پشتی از کیفیت خوبی برخوردار باشد همچنین پهنای بندها به قدری باشد که فشار کمتری به کتف های شما وارد شود.

به عبارت دیگر علف زن پشتی برای افرادی است که هر از گاهی نیاز است تا از این دستگاه استفاده کنند. چرا که کار کردن با آنها ساده است؛ اما قدرت مانور کمی دارند و در عین حال خرابی قطعات در آنها بالا می باشد.

غالباً فروش علف زن پشتی بیشتر با هدف تامین نیاز های باغ های خانگی و یا محوطه های سبز پارکی صورت می ‌گیرد.

در مقابل علف زن دوشی مدل حرفه ‌ای تر و در عین حال کارآمد تر می باشد. اگر چه کار با علف زن دوشی اندکی دشوار تر از علف زن پشتی می باشد؛ اما این مدل قابلیت مانور بالاتری دارد و می تواند همراه با سرعت بالاتری حجم وسیعی از علف ها در مزارع تا باغات را بتراشد. غالباً قیمت علف زن دوشی از مدل های پشتی بالاتر می باشد.

چگونه یک علف تراش مناسب انتخاب کنیم

برای خرید یک دستگاه علف تراش ( علفزن ) مناسب باید به نکات زیر توجه نمود :

مساحت باغ مورد نظر :

هر اندازه باغ موردنظر از وسعت بیشتری برخوردار باشد نیاز به علفتراش هایی با قدرت و کیفیت بالاتری خواهیم داشت.

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

کیفیت و کارایی دستگاه :

کیفیت و کارایی علفزن یا حاشیه زن با فاکتورهای انتخابی مانند ؛ قدرت علفتراش ، مدت کارکرد علفتراش در طی روز و ماندگاری دستگاه (طول عمر ) آن سنجیده می گردد.

هرچه میزان قدرت دستگاه علف تراش بیشتر باشد دستگاه از کارایی بیشتری برخوردار است البته لازم به ذکر است که موتورهای دو زمانه نسبت به چهارزمانه قدرت و دور اولیه بیشتری دارند. ولی در عین حال از صدای بیشتری نسبت به چهار زمانه برخوردار خواهند بود.

در زمینه مدت کارکرد علف تراش ( داس موتوری ) در طی روز باید متذکر شد که برخی از علف تراش ها بدلیل سیستم خنک کننده قوی و نوع آلیاژ بکار رفته در آنها مدت زمان بیشتری در طول روز می توان از آنها استفاده نمود. و این امر باعث استراحت کمتر دستگاه می گردد.

در برخی از این دستگاه های علف تراش قابلیت های بیشتری را داشته که به آنها علف تراش چندکاره می نامند که قابلیت هایی از قبیل شاخه زن ، شمشاد زن و تیغه سه پره و غیره را شامل می گردند. و این دستگاه ها از دو تکه تشکیل گردیده است که سایر لوازم را می توان نصب نمود.

میزان صدای دستگاه علف تراش یا حاشیه زن :

در موقع خرید دستگاه علف تراش (داس موتوری) باید به این توجه نمود که آیا صدای دستگاه یک عامل محدود کننده به حساب می آید یا نه . به عنوان مثال اگر برای کوتاه کردن علفهای باغچه یا فضای سبز با مساحت بالا می خواهیم یک دستگاه خریداری نمایید دستگاههای چهار زمانه انتخاب مناسبی خواهند بود زیرا صدای کمتری را تولید می نمایند. و همچنین تایم کاری بالاتری را میتوان استفاده نمود.

خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و تعمیرات دستگاه :

باید توجه داشته باشید که در انتخاب دستگاه علف تراش ( داس موتوری ) یکی از فاکتورهای مهم ، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و لوازم علف زن در بازار می باشد. که این خدمات عبارتند از:

قابلیت تعمیر دستگاه ، قابل دسترس بودن قطعات و لوازم جانبی و مناسب بودن قیمت قطعات برای خرید یک دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است در حال حاضر علف تراش های اشتیل ، اولئومک و نمونه های مشابه دیگر دارای قطعات متوسط ولی با قیمت بالا در دسترس می باشد.

از این رو بهای زیاد قطعات این دستگاه ها ، یک عامل محدود کننده به حساب می آید لازم به ذکر است که دستگاههای دارای خدمات و قطعات نسبتاً ضعیفی باشند را نباید خریداری نمایید.

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

قیمت خرید دستگاه :

خریدار باید با توجه به فاکتورهای فوق ، دستگاهی را خریداری نماید که در درجه اول مطابق نیازش باشد و در عین حال از کیفیت مطلوب و قیمت و خدمات مناسبی برخوردار باشد. به عنوان مثال جهت کوتاه کردن چمن های یک باغ با متراژ 2 هکتاری نباید از علف زن ( حاشیه زن ) و نخ توپی استفاده شود بلکه باید در این موارد از دستگاه چمن زن موتوری حرفه ای ( چمن زن گیربکسی ) استفاده نمائید تا طول عمر دستگاه و مستهلک شدن دستگاه دقت شده باشد.

لرزش علف تراش باید کم باشد :

دستگاهی انتخاب کنید که لرزش های کمتری داشته باشد؛ چراکه لرزش های مداوم بعد از مدتی عصب های دست شما را دچار آسیب کرده و ممکن است مشکلات مفصلی برای شما به وجود بیاورد. برای اطلاع از بهترین علف زن هایی که لزرش های کمی دارند.

دستگاه قابلیت اتصال انواع تیغه ها را داشته باشد:

امروزه اکثر دستگاه های علف تراش این قابلیت را دارند با این حال دستگاه هایی وجود دارند که به عنوان دستگاه علف تراش چهارکاره به فروش میرسند در واقع این دستگاه ها دارای تیغه های متفاوتی هستند که کارایی دستگاه شما را بیشتر میکند.

چطور حاشیه زن یا علف تراش خود را انتخاب کنیم؟

دقت در برند تولیدکننده دستگاه علف زن :

در خرید هر وسیله، برند مقوله با اهمیتی است. برند معرف کیفیت دستگاه است. برند می ‌تواند زمینه ‌ساز یک اعتماد باشد؛ اما این برند می ‌تواند در وجه های دیگری نیز با اهمیت شود. غالباً برند ها برای محصولات خود خدمات پس از فروش دارند و اینکه قطعات مصرفی دستگاه های تولید شده خود را در سطح بازار توزیع می کنند.

وقتی بدانیم که تمام دستگاه های علف تراش موجود در بازار های داخلی از برند های وارداتی هستند، لازم است که متوجه خدمات پس از فروش محصول نیز باشیم.

علف زن ها در طراحی های اخیر نزد تولیدکنندگان به گونه ای است که می توانند تا چندین عملیات باغبانی را به انجام رسانند و البته قیمت علف تراش در چنین طراحی هایی چندان تفاوت فاحشی با نمونه های عادی ندارد.

چرا که در طراحی، تیغه ها را جدا در نظر گرفته اند. از این رو بنا به نیازی که هست لازم است تا تیغه ها خریداری شوند. این موضوع باعث خواهد شد تا تغییر چشمگیری در قیمت علف زن مشاهده نشود. از چمن زنی تا هرس کردن درختان و درو کردن گیاهان علفی شکل و حتی شخم زدن زمین های کوچک زراعی.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر