خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

چند نوع پمپ سمپاش وجود دارد؟

فهرست مطالب

یکی از کارهایی که برای حفاظت از گیاهان و محیط زیست در باغ ها، مزارع و باغات انجام می شود، سم زدن و استفاده از آفت کش ها است.استفاده از سمپاش باعث صرفه جویی در زمان، افزایش سرعت کار و همچنین صرفه جویی در مصرف سموم و مواد شیمیایی می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از این محصول این است که با نازل آن اسپری می شود. به عبارت دیگر سم به هیچ وجه با دست و بدن تماس پیدا نمی کند.

از دیگر مزایای استفاده از سمپاش می توان به کاهش قابل توجه هزینه های سمپاشی، افزایش راندمان و اثربخشی اسپری و توزیع یکنواخت اسپری اشاره کرد. این محصول در انواع و حجم های مختلف برای استفاده در مکان های مختلف تولید و عرضه می شود.

آشنایی با اصول کلی سمپاشی

چگونه بدون اطلاع از اصول کلی سمپاش اقدام به خرید سمپاش کنیم؟ سموم گیاهی در انواع مختلف و برای اهداف گوناگون تولید می شوند. بنابراین شرایط اسپری متفاوتی دارند. اگرچه سمپاش موتوری سرعت خوبی نسبت به انواع دستی دارد. اما حالت کار سمپاش موتوری همراه با قدرت و فشار بالا ممکن است در برخی مناطق کشاورزی و باغداری چندان مطلوب نباشد. بنابراین در کنار خرید انواع سمپاش های فرغونی، پشتی، دستی و حتی شارژی، با شرایط عمومی سمپاشی آشنا شوید.در یک دسته کلی سه روش سمپاشی وجود دارد.

* سمپاشی خالص که در آن سموم عاری از مواد افزودنی مانند حلال ها به گیاهان می رسد.

*  سمپاشی همراه با حلال ها که می تواند حلال مورد استفاده آب باشد.

* سمپاشی به صورت پودر که گاهی به صورت گرانول استفاده می شود.

اصول سمپاشی بیان می کند که سموم گیاهی باید به صورت همگن و یکنواخت روی سطوح گیاه پاشیده شوند. برای رسیدن به این یکنواختی، انواع دستگاه های سمپاش مانند سمپاش فرغونی، سمپاش موتوری، سمپاش پشتی موتوری، سمپاش دستی و... طراحی شده است.

آنچه در طراحی انواع سمپاش ها از سمپاش های موتوری گرفته تا سمپاش های دستی اهمیت دارد، قُطر قَطرات سمی است که از نازل خارج می شود. این اندازه گیری های قطر بر حسب میکرون محاسبه می شود که بسته به نوع سمپاشی می تواند بسیار کوچک یا بزرگ باشد. این نوع فعالیت کشاورزی است که قطرات سموم را تعیین می کند و شما موظف هستید موتور یا سمپاش دستی مورد نظر خود را بر اساس این قطر مشخص شده تهیه کنید.

در غیر این صورت، اگر سمپاش موتوری یا دستی نتواند قطر مورد نظر قطرات سم را تولید کند، اثر اسپری مورد نظر داده نخواهد شد. بنابراین، قطعاً باید سموم بیشتری مصرف کنید یا محصولات کشاورزی را از دست بدهید. علاقه به خرید انواع سمپاش، علاقه به کیفیت نهایی محصولات کشاورزی است. بنابراین در هر نوع فعالیت کشاورزی این موضوع را جدی بگیرید.

چند نوع پمپ سمپاش وجود دارد؟

پمپ سمپاش; برای ایجاد فشار لازم محلول پاشی

پمپ جریان و فشار مورد نیاز برای پودر شدن مایع اسپری و مخلوط هیدرولیکی محتویات مخزن را تولید می کند. پمپی را انتخاب کنید که حجم و فشار کافی را برای هر محلول پاشی فراهم کند.پمپ ها از نظر ظرفیت، سرعت، فشار، و مقاومت در برابر خوردگی و سایش تفاوت قابل توجهی دارند. هنگام انتخاب پمپ برای سمپاش بهتر است با متخصص مربوطه مشورت کنید. ظرفیت پمپ وابسته به سرعت است و در بیشترپمپ ها تحت تاثیر فشار کاری است. اگر سمپاش مجهز به میکسر مکانیکی نباشد، پمپ باید مایع اسپری تحت فشار را به مخلوط کن هیدرولیک برساند.پمپ سمپاش را می توان توسط یک تراکتور (PTO) یا یک موتور کمکی حمل کرد. موتور کمکی باید دارای ظرفیت کافی باشد تا پمپ بتواند با حداکثر فشار کار کند و همچنین در صورت لزوم باید دارای همزن مکانیکی باشد.

پمپ های اسپری به طور کلی به چهار نوع طبقه بندی می شوند:

پمپ های سانتریفیوژی یا پمپ های گریز از مرکزپمپ دوار یا چرخشیپمپ پیستونیپمپ دیافراگمی

تفاوت های ظریف بین سبک های مختلف پمپ سمپاش عمدتاً به میزان جابجایی آب و مقدار مواد تحویل داده شده در سمپاش مربوط می شود. مهمتر از آن، پمپ های شما باید در برابر خوردگی ناشی از آفت کش ها مقاوم باشند و مواد مورد استفاده در بدنه و آب بندی پمپ باید مقاوم در برابر مواد شیمیایی حاوی حلال های آلی باشند. برای تجهیزات فعلی این مسئله نباید مشکلی ایجاد کند، اما چه با افزایش عمر استفاده از سمپاش یا اگر قصد خرید تجهیزات دست دوم را دارید، پمپ را به دقت بررسی کنید.

پمپ های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز؛ نوع متداول پمپ مورد استفاده در سمپاش ها

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژی رایج ترین نوع پمپ برای سمپاش های با ظرفیت بالا و کم فشار هستند. این نوع پمپ بادوام است، به سادگی ساخته می شود و به راحتی می‌تواند پودرهای وتابل (پودرهای وتابل (W تا WP) ذرات ریز حاوی یک نوع حامل خشک، علف‌کش و پخش‌کننده) و مواد ساینده را کنترل کند.با توجه به ظرفیت بالای پمپ های گریز از مرکز (130 گالن در دقیقه یا بیشتر)، میکسرهای هیدرولیک می توانند و باید برای فعال کردن محلول اسپری حتی در مخازن بزرگ استفاده شوند.

پمپ های دوار یا غلطک دار سمپاش

پمپ های دوار یا غلتکی از یک روتور غلتکی انعطاف پذیر تشکیل شده اند که در داخل یک محفظه غیرعادی می چرخد. پمپ های دوار به دلیل هزینه اولیه پایین، اندازه فشرده و عملکرد کارآمد در سرعت انتقال تراکتور محبوب هستند.

چند نوع پمپ سمپاش وجود دارد؟

پمپ های پیستونی سمپاش؛ مناسب برای مایعات ساینده

پمپ های پیستونی پمپ های بدون فشار یا پمپ های جریان ناپیوسته هستند که در آنها خروجی پاشش متناسب با سرعت و مستقل از فشار است. پمپ های رفت و برگشتی برای پودرهای وتابل و سایر مایعات ساینده به خوبی کار می کنند. این پمپ ها با قرقره های لاستیکی یا چرمی موجود هستند که استفاده از پمپ را برای سیالات آب یا مواد نفتی و طیف گسترده ای از مواد شیمیایی ممکن می سازد. روغن کاری این پمپ معمولا مشکلی ندارد.

پمپ های دیافراگمی سمپاش; انتخاب مفید اما گران قیمت

پمپ های دیافراگمی در بازار کشاورزی بسیار محبوب هستند زیرا می توانند مواد شیمیایی ساینده و خورنده را با فشار بالا کنترل کنند. این نوع پمپ می تواند با سرعت چرخش محور انتقال تراکتور (PTO) با سرعت 540 دور در دقیقه کار کند و انتخاب گسترده ای از نرخ جریان مایع پاشش را ارائه می دهد.

این پمپ ها قادر به تولید فشار بالا (تا 850 پوند بر اینچ مربع) و حجم زیاد (60 گالن در دقیقه) هستند، اما قیمت پمپ های دیافراگمی نسبتاً بالا است. محلول پاشی برخی از آفت کش ها از جمله قارچ کش ها نیاز به فشار و حجم بالایی دارد و پمپ های دیافراگمی برای این منظور مناسب هستند.

نکات ایمنی و مهم در استفاده از سمپاش

در زیر به نکات ایمنی استفاده از این ابزار کاربردی خواهیم پرداخت

در هنگام سمپاشی باید نکات ایمنی رعایت شود، از لباس کار، دستکش و ماسک محافظ استفاده شود و از تماس جدی با سم خودداری شود.از بوییدن سم خودداری کنید.در صورت بارندگی پس از سمپاشی، این فرآیند باید تکرار شود.هنگام سمپاشی نیز باید در جهت مخالف باد سمپاشی کنید.در طول عمل از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن خودداری کنید.پس از سمپاشی، سمپاش باید شسته شود.در صورت بروز مشکل در هنگام سمپاشی می توان از آب، صابون و حوله استفاده کرد.

نکات مهم هنگام خرید سمپاش

خرید سمپاش باید با در نظر گرفتن نکات زیر انجام شود:

نوع محصول

در واقع باید در مورد محصولی که نیاز به سمپاشی دارد اطلاعات کافی داشته باشید. دقت کنید که سمپاش مورد نظر خود را با توجه به نوع و حجم کار انتخاب کنید. برای مثال از سمپاش دستی برای سمپاشی باغ ها، گل ها و گیاهان و از انواع دیگر برای سمپاشی مزارع و باغ های بزرگ استفاده کنید.

چند نوع پمپ سمپاش وجود دارد؟

حجم مخزن

ظرفیت و حجم مخزن از دیگر نکات مهم در انتخاب این محصول می باشد. هرچه مخزن بزرگتر باشد، حمل و نقل آن سخت تر است و مدت زمان بیشتری از آن استفاده می شود.

منبع انرژی

پمپ و منبع تغذیه یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. پمپ مسئول پاشش سم است. این پمپ می تواند دستی یا بنزینی، شارژی و موتور الکتریکی باشد.

نازل سمپاش

نازل مورد استفاده در سمپاش ها به دو نوع معمولی و تلسکوپی تقسیم می شود.

انواع سمپاش

سمپاش ها در دو نوع فشار ثابت و فشار متغیر تولید می شوند. در نوع فشار ثابت،همانطور که از نام آن پیداست، تمام محتویات با فشار ثابت خارج می شوند.در نوع جایگزین سمپاشی کم و بیش انجام می شود. به عبارت دیگر نوع جایگزین قابلیت تنظیم فشار را دارد.

جنس مخزن

جنس مخزن یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید این محصول است. مخزن این محصول می تواند از فولاد یا پلاستیک باشد.

طول شلنگ

طول شلنگ یا نازل یکی دیگر از معیارهای یک سمپاش خوب است.هر چه این بخش طولانی تر باشد، کاربرد این محصول بالاتر بوده و استفاده از آن آسان تر است.

چند نوع پمپ سمپاش وجود دارد؟

مارک سمپاش

شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این دستگاه پرداخته اند

قیمت سمپاش

عوامل زیادی در قیمت این محصول تاثیرگذار هستند:

سمپاش هایی با کاربرد وسیع تر و صنعتی بسیار گران تر هستند.قیمت این محصول در نوع دو کاره و شارژی بیشتر از نوع دستی می باشد.هرچه مخزن سمپاش بزرگتر باشد،قیمت آن نیز بالاتر است.سازنده دستگاه در قیمت تاثیر دارد. برندهای برتر اغلب گرانتر از برندهای جدیدتر هستند.

کلام آخر

یک ایده کلی در طراحی تمامی این سمپاش ها از سمپاش های موتوری گرفته تا انواع دستی در طرح دیده می شود. استفاده از یک مخزن که گاهی به اندازه کافی کوچک است که توسط انسان حمل می شود و گاهی به اندازه ای بزرگ است که یک سیستم حمل و نقل محسوب می شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر