خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

چه زمانی توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند؟

فهرست مطالب

گلخانه مکانی است که می توان در هر فصلی، گل ها و گیاهان مختلفی  را در آن پرورش داد. این مکان دقیقا مانند یک پناهگاه عمل کرده و از گل ها و گیاهان در برابر گرما و سرما محافظت می کند. در واقع گلخانه باید طوری ساخته شود که مقدار نور و اکسیژن مورد نیاز برای رشد گل ها و گیاهان را بتواند تامین کند. اگر شما هم قصد دارید، گل ها و گیاهان مورد علاقه تان را در گلخانه پرورش داده و در این رابطه اطلاعاتی به دست آورید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. این مقاله حاوی مطالبی است که شما را در پرورش گل ها و گیاهان در گلخانه یاری می کند.بهتر است در ادامه تعریفی از گلخانه داشته باشیم.

گلخانه چیست؟

گلخانه در واقع مکان مناسبی برای رشد گل ها و گیاهانی  است که نسبت به گرما و سرمای فصول حساس می باشند. این مکان در گذشته به صورت خیلی ساده و بدون فراهم کردن شرایط برای رشد گل ها و گیاهان طراحی می شد اما امروزه این مکان از چند اسکلت و چهارچوب با یک سقف شیشه ای تشکیل شده است. بنابراین شرایط آب و هوایی مربوط به دمای محیط برای رشد گل ها و گیاهان در آن به طور مناسب کنترل می شود. گلخانه ها گل ها و گیاهان را در زمستان از سرما و در تابستان از گرما محافظت کرده و با فراهم نمودن شرایط آب و هوایی متعادل، این امکان را برای گل ها و گیاهان فراهم می کند تا به خوبی رشد کنند. بدون اینکه تحت تاثیر سرما و گرمای زیاد بیرون از محیط گلخانه قرار بگیرند.

گلخانه ها با توجه به مساحت مربوطه، در ابعاد بزرگ و کوچک طراحی می شوند. امروزه گلخانه ها با توجه به شرایط محیطی در دو صورت ساخته می شوند:

گلخانه های ثابت: همان طور که از نام این گلخانه مشخص است،  این گلخانه ثابت بوده و قابل جابه جا کردن آن نیست.  همچنین در طراحی آن از مصالح ساختمانی استفاده می شود.گلخانه متحرک: با توجه به شرایط محیطی، نوع محصول و امکانات لازم برای رشد گل ها و گیاهان، گلخانه متحرک در مکان مربوطه ساخته می شود. مصالح به کار رفته در گلخانه متحرک، سبک بوده و قابلیت جابه جا کردن گلخانه در هر مکانی هست. بدین منظور این نوع گلخانه را می توان در هر مکانی به راحتی جابه جا کرد.

اجزای تشکیل دهنده گلخانه

گلخانه از چند چهار چوب به عنوان  اسکلت ، سقف شیشه ای، هواکش و اتاق کار تشکیل شده است. اسکلت چهار چوب مانند گلخانه، باید طوری طراحی شود تا وزن و فشار نیروی باد را در مواقعی که باد زیاد وزیده و طوفانی است، بتواند به خوبی تحمل کند. درنتیجه در برابر کوچکترین فشار حاصل از نیروی باد خراب نشود. در واقع اسکلت چهار چوب گلخانه، باید سبک و با دوام بوده و وزن سقف شیشه ای و توری گلخانه را به خوبی تحمل کند. امروزه اسکلت گلخانه ای از آهن ، فولاد و.. ساخته می شود. به این دلیل که ساختار اسکلت فولادی، آهنی استحکام بالایی داشته و در برابر نیروها و فشار وارد آمده تخریب نمی شود.

چه زمانی توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند؟

امروزه برای کنترل بهتر دما در محیط گلخانه، از توری گلخانه استفاده می شود. در واقع استفاده از توری گلخانه، نقش بسزایی در تعدیل دما در محیط گلخانه دارد. برای درک بهتر این وسیله پر کاربرد در گلخانه، بهتر است در ادامه مطلب به موضوع شید گلخانه یا توری گلخانه بپردازیم.

توری گلخانه چیست؟

توری گلخانه یا شید گلخانه  وسیله ای کاربردی است که امروزه بیشتر کشاورزان برای کنترل دما در محیط گلخانه از آن به طور مداوم استفاده می کنند. توری گلخانه در واقع پوشش شبکه ای پلیمری است که مقدار نور مورد نیاز گل ها و گیاهان را از خود عبور داده و بخشی از آن را مسدود می کند. در واقع توری گلخانه، مانند یک سایه بان عمل کرده و نور خورشید مورد نیاز برای رشد گل ها و گیاهان را از محیط بیرون به درون گلخانه انتقال می دهد.

پس مانع از گرمای بیش از حد محیط گلخانه می شود. چرا که گرمای زیاد، مانع از روند رشد گل ها و گیاهان می شود. استفاده از توری گلخانه، نقش قابل توجهی در روند رشد گل ها و گیاهان دارد. در نتیجه بهره وری محصولات را نیز در زمان برداشت افزایش می دهد. در گذشته توری گلخانه ای به شکل پیشرفته امروزی نبود، بلکه از وسایلی همچون حصیر ساده و نایلون برای سایه اندازی روی گل ها و گیاهان استفاده می شد. اما طی این سالها با پیشرفت هایی که در زمینه صنعت کشاورزی شد، توری گلخانه برای تعدیل هر چه بهتر دما در محیط گلخانه طراحی شد.

خواص توری گلخانه

توری گلخانه  از مواد پلیمری مناسبی طراحی شده است. این مواد پلیمری در برابر گرمای بیش از حد نور خورشید مقاوم هستند. همان طور که می دانید هر چیزی که به مدت زیاد در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، ماهیت خود را از دست داده و در مدت طولانی به تدریج فرسوده می شود. اما توری های گلخانه ای بدین شکل نیستند و به خاطر مواد پلیمری به کار رفته در آن، هر چقدر هم در معرض نور خورشید قرار بگیرند؛ به هیچ عنوان فرسوده نمی شوند.

توری گلخانه ای در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز مقاومت بالایی دارد. امروزه از پوشش های همچون حصیر و نایلون،  برای جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید در محیط گلخانه دیگر استفاده نمی شود. چراکه استفاده از این وسایل به شکل سنتی در گذشته، میزان نور خورشید مورد نیاز برای رشد گل ها و گیاهان را به طور مناسب تامین نمی کند. در نتیجه موجب افزایش دما در محیط گلخانه و در نتیجه بهره وری محصولات کم می شود.

اما در توری گلخانه ، بسته به سایه ای که برای توری گلخانه مشخص می کنید، اجازه می دهید مقدار نور مورد نیاز برای رشد گل ها و گیاهان در محیط گلخانه عبور کند. بنابراین در توری یا  سایه گلخانه ای، بر خلاف انواع دیگر پوشش، عمق غلظت سایه را خودتان تعیین می کنید.

چه زمانی توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند؟

چه زمانی توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند؟

بسیاری از کشاورزان از همان روزهای ابتدایی ساخت و تکمیل گلخانه ، توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند. نصب توری گلخانه ای بر روی گلخانه به راحتی انجام می شود، چرا که سیستم درز در لبه های توری گلخانه تعبیه شده است که می توان با کلیپس های مخصوص یا فنرهای مخصوص آن را بر روی گلخانه نصب کرد.

اما توری سایبان را می توان به راحتی نصب یا جمع کرده و به همین علت برخی از کشاورزان در زمان ساخت گلخانه، آن را به کار نمی گیرند. در مواقعی همچون روزهای سرد و یخبندان آن را بر روی گلخانه نصب می کنند . در روزهای سرد و یخبندان یا روزهای گرم در فصول تابستان، برای اینکه گل ها و گیاهان به دلیل سرما و گرمای زیاد آسیب نبینند، کشاورزان توری گلخانه را در شرایط آب و هوایی این چنینی بر روی گلخانه نصب می کنند تا توری گلخانه مانند یک عایق عمل کند. در نتیجه گل ها و گیاهان را از سرما و گرمای زیاد حفظ کند.

مزایای استفاده از توری گلخانه

توری گلخانه ای مانند یک سایه بان عمل کرده و از گل ها و گیاهان در برابر گرما و سرمای زیاد محافظت می کند. علاوه بر محافظت کردن گل ها و گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی در محیط بیرون گلخانه، توری گلخانه مزایای دیگری هم دارد که عبارت اند از:

عایق و پوشش مناسب در برابر تغیرات آب و هوایی در فصول مختلف سالمیزان تبخیر در محیط گلخانه را کاهش داده و منجر به مصرف آب کمتر در آبیاری می شودفراهم نمودن نور مناسب برای رشد گل ها و گیاهانفراهم نمودن سایه برای محافظت از گل ها و گیاهان در برابر نور خورشید.دوام و عمر بالایی دارند.به راحتی نصب و جمع می شودمقرون به صرفه بوده و قیمت مناسبی دارد.انعطاف پذیری بالایی دارد.مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور مستقیم خورشید دارد.توری گلخانه از گل ها و گیاهان به خوبی محافظت می کند و در نتیجه بهره وری محصولات را در محیط گلخانه افزایش می دهد. با توجه به مزایای گفته شده، امروزه کشاورزان زیادی هستند که اقدام به خرید و استفاده از توری های گلخانه ای می کنند تا بتوانند از مزایای آن برای رشد گل ها و گیاهان در گلخانه بهره مند شده و با توجه به بهره وری محصولات درآمد خوبی را کسب کنند.

چه زمانی توری گلخانه را بر روی گلخانه نصب می کنند؟

قیمت توری گلخانه

قیمت توری گلخانه  نسبت به عمر بسیار طولانی آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. به این دلیل که از مواد پلیمری مرغوب ساخته شده است، در برابر نور مستقیم خورشید فرسوده نشده و همچنین با وجود مقاومت بالا به ندرت شکاف یا سوراخ در آن ایجاد می شود و نیاز به هزینه اضافی برای تعمیر ندارد.

سخن پایانی

گلخانه  و همچنین توری گلخانه، نقش موثری در بهره وری محصولات در همه فصول مختلف سال دارد. توری گلخانه ای را باید در فصل زمستان و تابستان بر روی گلخانه به طور دقیق نصب کرد تا از ورود سرما و گرمای اضافی به محیط گلخانه جلوگیری کرد .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر