خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

چگونه قطره چکان مناسب را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

قطره چکان یکی از قسمت های اصلی سیستم آبیاری قطره ای است که خروجی آب را تشکیل می دهند. پس به طور کلی، قطره چکان ها نتیجه طراحی ها، لوله کشی ها، زحمات و…را به نمایش می گذارند.بنابراین انتخاب قطره چکان مناسب، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از این رو، در این مقاله به نحوه انتخاب قطره چکان مناسب و نکات مربوط به آن می پردازیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.

قطره چکان:

نام دیگر قطره چکان، دریپر می باشد که در واقع نازل هایی هستند که در انتهای سیستم آبیاری، آب را به گیاه می رسانند.یکی از بخش های اصلی سیستم آبیاری قطره ای، قطره چکان ها می باشند که با توجه به طراحی های متنوع، دارای مصارف متعددی هستند.قطره چکان، مقدار معینی از آب و مواد مغذی را از خطوط آبیاری به ریشه گیاه می رساند. این نوع از تجهیزات باید دارای دوام بالا و مقاومت در برابر گرفتگی بوده و مقدار آبدهی مشابهی را داشته باشد.

انواع قطره چکان:

قطره چکان ها دارای دو دسته می باشند که در ذیل به بیان هر یک از آنها، پمی بپردازیم؛

●قطره چکان تنظیم شونده: این نوع از قطره چکان ها دارای ساختار ساده تری در مقایسه با دسته دوم می باشند. نحوه کار با قطره چکان تنظیم شونده بدین صورت است که خودتان با استفاده از پیچی که روی آن قرار دارد، اقدام به تنظیم قطره چکان می کنید. پس اگر زمین بزرگی داشته و به قطره چکان زیادی نیاز داشته باشید، تنظیم یکایک آنها سخت خواهد بود.

از مزایای قطره چکان تنظیم شونده، میتوان به این مورد اشاره نمود که در زمان کم بودن فشار آب، با تنظیم کردن قطره چکان؛ میزان خروجی ابتدا و انتهای باغ کنترل شده و در نتیجه آبیاری یکنواختی انجام خواهد شد.مزیت دیگر این است که قطره چکان تنظیم شونده دارای قیمت کمتری بوده و اقتصادی و به صرفه می باشد.

●قطره چکان خود تنظیم یا اتوماتیک: با استفاده از نوع و عدد نوشته شده بر روی این قطره چکان، میتوان آنها را از هم تشخیص داد. قطره چکان خود تنظیم، در دبی های مشخصی کار می کنند. اگر فشار سیستم از میزان فشار مد نظر کمتر باشد، قطره چکان آب را عبور نداده یا میزان کمی را عبور می دهد. پس شما متوجه خواهید شد که فشار سیستمتان کمتر از میزان لازم است.

چگونه قطره چکان مناسب را انتخاب کنیم؟

از مزایای قطره چکان خود تنظیم، این است که به وقت زیادی برای تنظیم آن نیاز ندارید و آبیاری یکنواختی را خواهید داشت. پس به میزان لازم به گیاهتان آب خواهد رسید و از اتلاف زمان شما، پیشگیری خواهد شد.این نوع از قطره چکان برای زمین و مزارع بزرگ، توصیه می شود.لازم به ذکر است که قطره چکان خود تنظیم، قیمت بیشتری از قطره چکان تنظیم شونده دارد ولی همواره کیفیت بالای محصولات، دربردارنده قیمت بیشتری نیز خواهد بود.

قطره چکان ها در آبیاری قطره ای چگونه قرار می گیرند؟

●به صورت مستقیم و یک ردیف: این نوع برای زمین هایی به کار می رود که گیاهان به مدت یکساله در ان کشت می شوند. مانند زمین کاشت ذرت●به صورت مستقیم و دو ردیف: کاربرد این روش در باغ های میوه پیر و درختانی که دارای ریشه گسترده و پراکنده هستند، می باشد.●روش قطره چکان چند شاخه ای: این نوع از قطره چکان، جایگزین قطره چکان ساده شده و برای درختان، کاربرد دارد. تعداد قطره چکان اندازه دهانه آن متغیر بوده و بستگی به نوع درخت و میزان آب مورد نیاز آن دارد.●قطره چکان به صورت زیگزاگ: در این روش، لوله ها به صورت فرعی اطراف گیاه و درخت قرار گرفته و قطره چکان ها فقط در اطراف ریشه و درختان، قرار می گیرند. ولی این روش، کاربرد کمی داشته و با مشکلات زیادی همراه است.

چگونه قطره چکان مناسب را انتخاب کنیم؟

در هنگام خرید قطره چکان، باید چند نکته را مد نظر خود قرار دهید. اولین گام در خرید قطره چکان، توجه به این موضوع است که برای چه مکانی آن را می خواهید؟ اگر فضای شما بزرگ است، باید به هزینه های این سیستم آبیاری دقت کنید. در صورتیکه سرمایه کافی دارید، کیفیت را در اولویت خود قرار دهید.

پس از قطره چکان های خود تنظیم استفاده کنید که دقیق بوده و بی دردسر می باشند.ولی اگر سرمایه محدودی داشته و قادر به تهیه قطره چکان خود تنظیم نیستید، از قطره چکان دستی استفاده کنید. پس از گذشت مدتی میتوانید این قطره چکان ها را با قطره چکان های خود تنظیم، تعویض نمایید.

در زمان خرید قطره چکان، به چه مواردی باید توجه کرد:

به طور کلی، سه فاکتور زیر را در نظر بگیرید:

●بررسی فشار سیستم آبیاری قطره ای●بررسی نوع آب استفاده شده در آبیاری قطره ای●بررسی پستی و بلندی زمین کشاورزی

چگونه قطره چکان مناسب را انتخاب کنیم؟

نحوه نگهداری و مراقبت از قطره چکان:

اولین قدم در نگهداری قطره چکان، باز و بسته کردن انتهای لوله آبده یا لترال است. همچنین باید محل ورود آب به لترال، مورد بررسی قرار گیرد. زیرا امکان خراب شدن بست ابتدایی یا واشر، وجود دارد.برای باز شدن گرفتگی قطره چکان، باید چند ضربه به آن وارد کرد. با به کاربردن اسید نیز میتوان اقدام به رفع مشکل خمیدگی یا گرفتگی قطره چکان نمود. توصیه می کنیم که اسید شویی به صورت دوره ای و منظم و قبل از گرفتگی آن، صورت بگیرد.

نتیجه گیری

سیستم آبیاری قطره ای جدید، به کشاورزان این امکان را داده است تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب، محصولات دارای بازدهی بیشتری باشند. قطره چکان یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم آبیاری قطره ای بوده که نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

قطره چکان، دستگاهی کوچک است که بر روی لوله هایی تعبیه می شود تا سبب خروج آب با مقدار معین و یکنواخت شود. همچنین قطره چکان ها موجب صرفه جویی در مصرف آب شده و میزان آن را تنظیم می کنند.همانطور که در این مقاله بیان کردیم، قطره چکان دارای انواع مختلف و طرح های متنوعی می باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه نمایید و بر اساس فاکتورهای مذکور، اقدام به خرید آن کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر