خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کاربرد موتور پمپ آب چیست؟

فهرست مطالب

همان گونه که می دانید، با پیشرفت علم و تکنولوژی وسایل و تجهیزات بسیار جدیدی در زمینه آبیاری گیاهان و کشاورزی و ... به وجود آمده است که البته بسیار کاربردی هستند. بسیاری از کشاورزان که در شرایط سخت آب و هوایی قرار دارند، می توانند از تجهیزات به روز و جدید استفاده کرده و کارهای خود را انجام دهند. یکی از دستگاه هایی که در هر شرایط به خصوص در شرایط نبود برق می تواند به یاری کشاورزان بیاید، موتور پمپ آب می باشد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم تا به بررسی موضوع موتور پمپ آب بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با فارم صنعت همراه باشید.

موتور پمپ آب:

موتور پمپ‌ ها از جمله تجهیزات یا وسایلی به شمار می آیند که وظیفه انتقال آب را در شرایط خاص، مانند شرایطی که برق موجود نمی باشد را بر عهده دارد. استفاده از موتور پمپ آب سبب شده است تا کشاورزان بتوانند در هر شرایطی گیاهان و نباتات خود را آبیاری کرده و آب مورد نیاز را به آن ها برسانند. از این رو استفاده از این تجهیز برای کشاورزان بسیار مناسب بوده و می تواند مفید باشد. قابل ذکر است که موتور پمپ ها ممکن است با نام موتور پمپ آب کشاورزی نیز شناخته شود و کشاورزان و باغداران از این نام استفاده نمایند.

دقیقا مانند موتور برق ها سوخت موتور پمپ های آب نیز از طریق سوخت ‌های فسیلی از جمله بنزین یا گازوئیل تامین می ‌گردد و بدین ترتیب انرژی مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه های موتور پمپ تامین خواهد شد. به صورت کلی موتور پمپ ها از دو قسمت زیر تشکیل می شوند:‌

  • موتور
  • پمپ

حال این دو قسمت ذکر شده در بالا به وسیله یک شاسی به یکدیگر متصل خواهند شد که جابجایی آن ها نیز سهل گردد.

استفاده از موتور پمپ آب:‌

ممکن است این سوال برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید که چگونه از موتور پمپ آب استفاده نماییم؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که شما به هنگام استفاده از این تجهیز، باید موتور پمپ آب را بالاتر از سطح آب قرار دهید تا این دستگاه بتواند به کمک شیلنگ و یا لوله آب را به سمت بالا انتقال دهد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که موتور پمپ های آب می توانند سیال یا آب را از چاه یا سد پمپاژ نمایند و به صورت معمول در مناطق شمالی کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آبیاری تحت فشار:‌

آبیاری تحت فشار یک سیستم آبیاری نوین می باشد که در زمین های کشاورزی و زراعتی کاربرد فراوان دارد. این سیستم در کشور عزیزمان ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است و برای آبیاری تحت فشار به آب با فشار بالا نیاز خواهد بود و این فشار را می توان با استفاده از پمپ های آب تامین کرد. شایان به ذکر می باشد که به منظور آبیاری تحت فشار باید فشار آب از میزان فشار محیط بیشتر باشد، مانند آبیاری هایی که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • آبیاری قطره ای
  • آبیاری بارانی

حال برای آنکه فشار آب از فشار محیط بیشتر شود، بسیاری از کشاورزان از استخر استفاده می کنند که برای تخلیه استخر از پمپ کف کش بهره می برند. برخی دیگر از مخازن مرتفع کمک خواهند گرفت که باید از پمپ برای پر کردن این مخازن استفاده نمایند. به صورت کلی برای آن که بتوان از آب چاه استفاده کرد، به یک پمپ نیاز می باشد در غیر این صورت نمی توان آب را به سمت زمین هدایت کرد! نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگر این است که در آبیاری قطره ای وجود فیلتراسیون الزامی می باشد به دلیل آن که با کمک آن آب تصفیه خواهد شد. حال فیلتراسیون نیز برای آن که بتواند کارکردی مناسب داشته باشد، به فشار آب بالا نیاز خواهد داشت. بنابراین وجود پمپ در زمین های کشاورزی یک نیاز اساسی به شمار می آید و امری گریزناپذیر است. بهتر است که برای تهیه پمپ و موتور پمپ های آب به وب سایت فارم صنعت مراجعه کرده و با کارشناسان در این باره مشورت نمایید.

کاربرد موتور پمپ آب چیست؟

انواع موتور پمپ آب کدام است؟!

حال که درباره این تجهیز اطلاعات مناسبی را به دست آورده اید، باید اشاره شود که موتور پمپ آب انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد که شما عزیزان می توانید بر اساس نیاز خود آن ها را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید. شایان به ذکر می باشد که از جمله مهمترین معیارهای طبقه بندی موتور پمپ‌ها نوع سوخت مورد نیاز برای راه اندازی این تجهیزات می باشد. از این رو موتور پمپ ها بر اساس سوخت مصرفی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

در زیر به بررسی و تشریح هر یک از انواع موتور پمپ آب ذکر شده در بالا خواهیم پرداخت.

موتور پمپ بنزینی چه نوع موتور پمپی است؟!

همان گونه که از نام این نوع موتور پمپ ها مشخص است، سوخت مصرفی آن ها از نوع بنزین بوده و همچنین احتراق در این نوع موتورها از طریق جریان الکتریکی و با استفاده از شمع انجام می گردد. موتور‌ پمپ ‌های بنزینی خود به دو دسته زیر تقسیم بندی خواهند شد:

  • موتور پمپ دو زمانه
  • موتور پمپ چهار زمانه
 

هر کدام از انواع موتور پمپ های بنزینی کارایی یا کاربرد خاص خود را داشته و می توان از آن بر حسب نیاز بهره برد. قابل ذکر می باشد که از جمله تفاوت های موتورهای چهار زمانه و دو زمانه به شرح زیر خواهد بود:

  • موتورهای چهار زمانه نسبت به موتورهای دو زمانه‌ای که دارای قدرت یکسان هستند
  • این نوع از موتورها نسبت به موتورهای دو زمانه وزن بیشتری دارند
  • در موتورهای چهار زمانه، چهار عمل هواگیری، تراکم، احتراق و تخلیه در طول دو دور کامل انجام می ‌شود.
  • در موتورهای چهار زمانه نیازی به ترکیب سوخت و روغن نمی باشد و مخزن جداگانه ‌ای برای روغن در این موتورها در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که موتورهای چهار زمانه پاسخگو پمپ ‌های با خروجی ۱ الی ۶ اینچ می باشند.

موتور پمپ دیزلی چه نوع موتور پمپی می باشد؟!

موتور پمپ های دیزلی همان گونه که از اسم آن ها مشخص است، با استفاده از سوخت دیزل یا گازوئیل به کار می افتند.  به علاوه عملیات احتراق در این نوع موتور پمپ ها به صورت تراکمی بوده و به صورت معمول در آن ها به شمع نیاز نمی باشد. شایان به ذکر است که موتور پمپ ‌های دیزلی به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • موتور پمپ های قابل حمل

 

موتور پمپ ‌های قابل حمل به صورت معمول تک سیلندر بوده و وزن زیادی نیز ندارند. خروجی آن ها نیز بین ۲ الی ۶ اینچ می باشد.

کاربرد موتور پمپ آب چیست؟

  • موتور پمپ های غیر‌قابل حمل

 

موتور پمپ ‌های غیر قابل حمل دارای چند سیلندر هستند و گاهی قدرت آن ها به چند صد اسب بخار نیز می رسد. به علاوه خروجی موتور پمپ های غیر‌قابل حمل از ۳ الی چند ده اینچ می باشد.

موتور پمپ نفتی- بنزینی چه نوع موتور پمپی است؟!

این نوع موتور پمپ ها هم از سوخت نفت و همچنین از سوخت بنزین برای راه اندازی بهره می برند. قابل ذکر می باشد که در موتور پمپ‌ های نفتی- بنزینی، راه اندازی با بنزین انجام می گیرد و عملکرد آن با استفاده از سوخت نفت تکمیل می گردد. استفاده از موتور پمپ های نفتی بنزینی در شمال کشورمان بسیار رایج می باشد.

کاربرد موتور پمپ آب چیست؟

موتور پمپ آب در صنعت کاربردهای خاص خود را دارد و به صورت جدی در صنایع کشاورزی از این تجهیز استفاده های بی شماری خواهد شد. در صنایع کشاورزی به منظور پمپاژ کردن انواع سیالات مانند آب آن هم در مکان هایی که نمی توان از برق شهری استفاده کرد، کاربرد بسیاری دارد.  در مناطق خشک نیز از این تجهیز ویژه استفاده می شود به عنوان مثال برای آتش سوزی های گسترده این وسیله می تواند بسیار کار آمد و مفید واقع گردد. به این صورت که یک مخزن و یک پمپ آب در پشت خودرو (وانت) قرار می دهند تا از احتمال بروز آتش سوزی های وسیع در منطق خشک جلوگیری به عمل آورند. از جمله نکات کاربردی و مهمی که باید بدانید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • به منظور بهبود عملکرد و هم چنین افزایش عمر مفید موتور پمپ آب، متخصصان توصیه دارند که مدت زمان کارکرد آن از 2 الی 3 ساعت در روز بیشتر نشود و در مواقع ضروری از آن استفاده گردد.
  • موتور پمپ ها (موتور آب) به منظور استخراج آب از چاه، توزیع کود، آفت کش و همچنین در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد موتور پمپ آب چیست؟

سخن پایانی:‌

استفاده از موتور پمپ ها در زمین های کشاورزی بسیار رایج می باشد. شما عزیزان باید در انتخاب موتور پمپ ها دقت لازم را داشته باشید و بهترین موتور پمپ را انتخاب نمایید. به علاوه نگهداری مناسب از این دستگاه ها نیز بسیار مهم است و اگر از آن ها به درستی نگهداری نشود، به طور قطع پس از مدتی با مشکل مواجه خواهند شد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه کرده و با کارشناسان در این باره مشورت نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر