خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کامپکتور قورباغه ای چیست؟

فهرست مطالب

کمپکتور قورباغه ای که  کمپکتور کانگورویی نیز نام دارد و به نام های پرشی نیز شناخته می شوند ماشینی است در جهت کوبش زمین ولی طرز کاری متفاوت نسبت به کمپکتور صفحه ای دارد به گونه ای  که کمپکتور قورباغه ای برای فشرده سازی خاک از نیروی ضربه بهره می گیرد.کمپکتور کانگورویی علاوه بر داشتن طراحی ظریف و سبک می تواند نیروی زیادی را به سطح مورد نظر وارد نماید. برای کامپکت کردن در عملیات هایی دارای فضای اندک مثل کابل های برق کشی یا مخابراتی کانال ها یا راه های محل عبور لوله از کامپکتور قورباغه ای یا کمپکتور پرشی به کار گرفته می شود.

طرز کار کمپکتور کانگورویی یا همان کمپکتور قورباغه ای به گونه ای  می باشد که دستگاه بر روی زمین و با ضربه ای سنگین بر روی خاک می کوبد. در واقع کمپکتور جزء مهمی در صنعت  راه سازی و ساختمان سازی محسوب می شود. به طور معمول  در هر جایی که لازم به کوبش خاک باشد و نتوانید از غلطک بهره مند شوید، اهمیت کمپکتور نمایان می گردد. حال بسته به نوع کار و نیاز انواع کمپکتور طراحی و ساخته شده و به کمکتان می آید. 

ابتدایی ترین صورت اصلی  در عملکرد مطلوب کمپکتور قورباغه ای در کارکرد مطمئن موتور بنزینی آن می باشد . این تجهیز غالباً میزبان یک موتور قدرتمند با عملکرد چهار زمانه است. زیرا که قدرت در کار کمپکتور قورباغه ای حرف اول را می‌ زند. از این رو رعایت تمام اصول حرفه ‌ای در راه اندازی، استفاده از سوخت با کیفیت، تعویض به موقع اقلام مصرفی اعم از روغن موتور تا فیلتر هوا و سوخت و… تاثیر مستقیم بر عملکرد قدرتمند موتور داشته، در نهایت قدرت حداکثری برای سیستم مکانیکی خلق جهش تولید می گردد.

از این محصول برای فشرده سازی خاک و سنگدانه ها استفاده می شود. در واقع یک نوع فشرده ساز خاک و سنگ است که بیشتر در ساختمان سازی به کار می رود جهت فشردن ، وقتی که مخلوط خاک و سنگدانه در مکانی تخلیه و پهن شود، به مرور زمان در اثر وزن و فشار متراکم تر شده و نشت می کند.

اگر بر روی خاک پهن شده بدون کمپکتور ، شروع به ساخت یا کف سازی نمایید ، در اثر زمان، به خاطر نشست محصول ساخته شده ترک می خورد و تخریب می گردد، به همین دلیل  برای جلوگیری از این موضوع  که باعث تخریب ساختمان می گردد از کمپکتور استفاده می گردد.

انواع کمپکتور

1-کمپکتور صفحه ای

2-کمپکتور قورباغه ای

کامپکتور قورباغه ای چیست؟

کمپکتور صفحه ای

هریک از شرکت ها و برندها کمپکتورهای با ویژگی های خاص خود در حال طراحی و ارائه می باشند ولی  تنها ویژگی که در همه آن ها مشترک می باشد ، این است که تمام آن ها دارای صفحه فولادی سنگینی می باشند که به پایه دستگاه و ساپورت نصب گردیده   و دارای طرح ها و قطعات مختلفی می باشند ؛ این صفحه فلزی توسط  یک موتور بنزینی یا دیزلی  به سمت بالا و پایین حرکت نموده  و اقدام به فشردن خاک می نماید.

در واقع موضوعی که موجب تفاوت های که بین کمپکتور صفحه ای می شود کمپکتورهای صفحه ای یا در حقیقت  کمپکتورهای رو به جلو در ابعاد کوچکتر جهت مساحت های کم و کارهای کوچکتر کاربرد دارند در حالی که دستگاه های بزرگتر دارای صفحات بزرگتر و موتور قدرتمند تر بوده ، در نهایت بزرگ تر بودن صفحه فشرده ساز کمپکتور موجب ایجاد نیروی بیشتر می شود.

دسته بندی انواع کمپکتور با نوع موتور کوپل شده و شاسی:

کمپکتور صفحه ای دارای موتور روبین ژاپن و شاسی هوپت سنگاپور

کمپکتور دستی با موتور هوندا و شاسی هیساکی مالزی

کمپکتور صفحه ای با موتور روتین و شاسی چینی

کمپکتور بنزینی با موتور روبین چین و شاسی هیساکی

کمپکتور دستی با موتور دیزلی و شاسی کوپاز

کمپکتور برقی با الکتروموتور و شاسی هیساکی

مکانیزم عملکرد در کمپکتورهای قورباغه ای

عملکرد در کمپکتور قورباغه ای به گونه ای است که گشتاور تولید شده به وسیله موتور بنزینی یا دیزل یا موتور الکتریکی به وسیله چرخ دنده لنگ به یک حرکت رفت و برگشتی تبدیل می گردد  که حرکت لرزان پایه (صفحه کمپکتور) را به وسیله طریق سیلندر فنردار ممکن می کند. کمپکتورهای قورباغه ای Hoppt با وجود کوچکی و سبکی نسبت به کمپکتورهای صفحه ای از نیرو و ضربه بسیار قدرتمندی برخوردار می باشند.

کامپکتور قورباغه ای چیست؟

طریقه خاموش کردن کمپکتور قورباغه ای :

اهرم سوپاپ را به سرعت از موقعیت باز به بسته تغییر دهید و موتور را به مدت سه دقیقه با سرعت کم به کار بیاندازید.لازم به ذکر می باشد که بدانید کامپکتور  کانگرویی در سرعتی کمتر از سرعت کامل موجب ایجاد آسیب به فنر کلاج یا پایه کلاج آن می گردد . تغییر سوپاپ به آرامی  موجب عملکرد نامنظم و آسیب به کلاج ، فنر و پایه می گردد.

نکاتی درباره نگهداری و سرویس دستگاه

  • مانند هر دستگاه دیگر ساختمانی، این ماشین نیز نیاز به سرویس کاری مناسب، نگهداری و ذخیره سازی بعد از انجام کار احتیاج  دارد.
  • دستگاه را بعد از هر بار مصرف از انواع آلودگی و گرد و خاک زدود نمایید.
  • زمانی که در حال  تعمیر، روغنکاری و تنظیم بخش های مختلف می باشید موتور را خاموش نمایید و شمع ها را قطع کنید.
  • صفحه زیرین یا همان صفحه اصلی لرزاننده را نیز به خوبی پاک نمایید.
  • قسمت هواکش را نیز چک نمایید .چنانچه هواکش ماشین تمیز نباشد روشن کردن ماشین ممکن هست با مشکل رو به رو سازد. در عین حال انرژی تلف خواهد گشت، طول و عمر موتور نیز در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد.
  • اتصالات و پیچ و مهره های بخش های مختلف را یک چک نمایید  و در صورت نیاز آن ها را سفت نمایید.
  • همچنین این وسیله باید مانند  هر ماشین دیگری که روغن آن مرتب تعویض گردد. همچنین هنگامی که موتور کاملا نو می باشد بهتر است تعویض روغن را بعد از 20 ساعت کاری صورت گیرد.

نکات ایمنی کار با کمپکتور قورباغه ای

به عبارتی کار با کمپکتور قورباغه ای راحت است اما لازمه کار با آن ها دقت و توجه به مواردیست که  باید برای ایمنی کاربر و دستگاه رعایت گردد.

  • دقت داشته باشید زمان استفاده از  کمپکتور ها با موتور بنزینی هیچگاه در داخل ساختمان یا فضای بسته که از تهویه مناسب برخوردار نیست استفاده ننمایید.
  • برای سوختگیری موتور را خاموش کنید و فرصت دهید دستگاه خنک گردد.
  • در مسیر کار کمپکتور مانع یا وسیله ای که موجب گیر کردن دستگاه شود وجود نداشته باشد.
  • قبل از کار با کامپکتور دستورالعمل مربوط به راه اندازی و آماده سازی را بررسی و به نکات لازمه دقت کنید.
  • زمان کار با دستگاه لباس محافظ و محافظ چشم و گوش استفاده کنید.

کامپکتور قورباغه ای چیست؟

سخن نهایی

همانطور که گفته شد کامپکتور قورباغه ای ماشینی است که در جهت کوبش زمین کاربرد دارد اما طرز کاری متفاوت نسبت به کمپکتور صفحه ای دارد به گونه ای  که کمپکتور قورباغه ای برای فشرده سازی خاک از نیروی ضربه بهره می گیرد. همچنین نوع قورباغه ای این کمپکتور نیز از صفحه ای با ابعاد کوچکتر می باشد که برای مکان هایی که از نظر فضا بسیار محدود اند و امکان استفاده از کمپکتور صفحه ای را نداریم.

همچنین در جهت ایجاد کوبش های عمیق تر کمپکتور قورباغه ای بسیار کارآمد و مناسب است. به طور معمول از کامپکتور قورباغه ای برای فشرده سازی کانال های آب، حفاری ها و تعمیرات آسفالت بکار می رود. حرکت رفت و برگشتی صفحه این کامپکتور به وسیله سیلندر فنری قدرت کوبندگی آن را بسیار افزایش می دهد که می تواند برای ایجاد تراکم بیشتر، عمیق تر در مکان های محدود قابلیت بالایی را به نمایش بگذارند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر