خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

لوگو فارم صنعت

فهرست مطالب

منظره مزرعه‌ها با مترسک، یکی از پرتکرارترین تصاویری است که با شنیدن کلماتی مثل مزرعه، کشاورزی و باغ در ذهن ما تداعی می‌شوند. بشر از سال‌های دور متوجه صدمه جدی پرندگان به باغات و محصولات کشاورزی خود شده است و در همین راستا تلاش کرده تا با توسل به روش‌های مختلفی سعی کند پرندگان را از محصول خود دور نگه دارد. البته همیشه دور نگه داشتن پرندگان با توجه به هوش بالا و غریزه عجیب و قوی این موجودات همیشه کار ساده‌ای نیست.پرندگان به سادگی در برابر ابزار ضعیفی مانند مترسک‌های چوبی پیروز شده و می‌آموزند که با وجود مترسک خطری وجود ندارد و می‌توان به سادگی به محصولات کشاورزی دستبرد زد. اما یک راه‌حل بسیار مناسب برای مقابله با این دزدهای باهوش، کلاغ‌پران است. اینکه کلاغ‌پران چیست و چگونه کار می‌کند را در بخش‌های بعدی این یادداشت در کنار شما همراهان گرامی بررسی خواهیم کرد. 

آتش‌باران با توپ صوتی؛ کلاغ‌پران و قمپوز

حتماً داستان تاریخی توپ‌های جنگی عثمانی را شنیده‌اید که به آن ها قمپوز گفته شده و در هنگام جنگ بدون سوار کردن گلوله فلزی شلیک می‌شدند تا بدون پرتاب چیزی در دل دشمن ترس ایجاد کنند؛ خب ما در کلاغ‌پران نیز با همین روش روبرو هستیم. در اینجا نیز به‌جای شلیک گلوله از سمت باغدار یا کشاورز، یک وسیله به شکل مداوم و مطابق برنامه‌ریزی در موقعیت‌های مختلفی صدای شلیک گلوله ایجاد می‌کند.این صدای مصنوعی شلیک گلوله که توسط کلاغ‌پران ایجاد می‌شود، آنچنان به صدای شلیک واقعی شباهت دارد که باعث دور و فراری شدن پرندگان مزاحم می‌شود. در اساس به همین علت است که به این وسیله مترسک صوتی نیز گفته می‌شود. کلاغ‌پران مانند یک مترسک عمل می‌کند که به جای داشتن ظاهر ترسناک برای پرندگان، آن‌ها را با صدای ترسناک فراری می‌دهد. 
کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟
 

کلاغ‌پران چگونه کار می‌کند؟

خب این سؤالی است که هر فرد خلاقی پس از مواجهه با یک دستگاه کلاغ‌پران در ذهنش شکل می‌گیرد. اساس کلاغ پران به تقلید از اساس کار تفنگ‌ها ایجاد شده است. چه چیزی در هنگام شلیک گلوله آنچنان صدای مهیبی ایجاد می‌کند؟ آنچه باعث پیش‌روی ناگهانی و سریع گلوله از انتهای لوله تفنگ تا سر آن می‌شود، حجم گازی است که در پشت گلوله بر اساس اشتعال باروت ایجاد می‌شود.باروت پس از آتش گرفتن، ناگهان حجم بالایی از گاز را رها کرده و این گاز گلوله را به سمت جلو هل می‌دهد اما پس از خروج گلوله از نوک لوله تفنگ قطعاً گاز ناپدید نمی‌شود! آن حجم بالای گاز پس از خروج گلوله از لوله تفنگ به شکل ناگهانی وارد هوا شده و در اصلاح نوعی موج انفجار را ایجاد می‌کند. این موج انفجار با که در اصل بی‌نظمی در مولکول‌های هوای اطراف است به گوش شما رسیده و صدایی مهیب را در نتیجه شلیک گلوله حس می‌کنید.کلاغ‌پران هم با تقلید از این موضوع به این شکل عمل می‌کند که یک نوع گاز خاص را به شدت و ناگهانی در سیلندر عایق و بلندی رها می‌کند. این حجم گاز که به طور ناگهانی رها شده باعث می‌شود کلاغ‌پران صدای شلیک گلوله را شبیه‌سازی کند. این یعنی بدون شلیک گلوله که مستلزم دقت، حضور انسان و هزینه بالاست، همان حالت شلیک تیر برای پرندگان تداعی می‌شود. 
کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟
 

کلاغ‌پران چه اجزایی دارد؟

کلاغ‌پران ‌ها گونه‌های و مدل های مختلفی دارند و بر همین اساس ممکن است در اشکال مختلف با سبک کار مختلفی دیده شوند اما با این حال اساس کار همه آن‌ها یکسان بوده و تنها در جزئیات تفاوت هایی وجود دارد. اجزای اصلی و ثابت اکثر کلاغ‌پران ‌ها بدین شرح هستند. 
  • کپسول گاز: معمولاً از گاز متان برای این کار استفاده می‌شود اما فارغ از نوع گاز همه کلاغ‌پران ‌ها از کپسول گاز به عنوان منبع تخلیه ناگهانی گاز استفاده می‌شود. کپسول گاز توسط شلنگ نازکی به سیلندر اصلی کلاغ‌پران متصل می‌شود.
  • تایمر: یک برد ساده الکترونیکی در نقش برنامه‌ریز کلاغ‌پران ظاهر شده و تعیین می‌کند که چه وقت گاز به طور ناگهانی در سیلندر اصلی تخلیه شود. این تایمر بسته به مدل و نوع برند جزئیات مختلفی دارد اما در همه آن‌ها کاربر می‌تواند بسته به نیاز خود زمان‌بندی خاصی را به سیستم داده و پس از آن بدون حضور خودش شاهد صدای شلیک در فواصل زمانی تعیین شده باشد.
  • سیلندر اصلی: سیلندر اصلی که برجسته و بارزترین قطعه کلاغ‌پران است، در اصل مانند همان لوله تفنگ است اما در ابعادی به مراتب بزرگ‌تر و بلندتر. سیلندر اصلی همان بستری است که گاز در آن تزریق شده و پس از خروج ناگهانی صدای لازم را ایجاد می‌کند. ساخت و طراحی سیلندر قواعد مهندسی خاصی را طلبیده و امری نیازمند دقت بالاست. زیربنای یک کلاغ‌پران قدرتمند، یک سیلندر با طراحی مناسب است.
  • پایه: کلاغ‌پران بسته به مدلی که دارد، ممکن است از پایه‌خای مختلفی برای ثابت ماندن استفاده کند. برخی از مدل‌ها که با ارتفاع بیشتر از سطح زمین قرار می‌گیرند، پایه‌های بلند و قابل تنظیمی دارند اما سیلندرهای دیگر که درازکش هستند، معمولاً پایه‌های ثابت و ایستایی دارند.
همانطور که گفته شد دستگاه کلاغ‌پران بسته به نوع، مدل و برند ممکن است اجزای دیگری داشته باشید یا حتی در طراحی همین اجزا نیز تفاوت‌هایی داشته باشد. اجزای ذکر شده در این بخش ستون فقرات دستگاه کلاغ‌پران هستند و در قریب به اتفاق آن‌ها باید حضور داشته باشند. 

چه نکاتی را در استفاده از دستگاه توپ صوتی باید رعایت کرد؟

کلاغ پران یا توپ صوتی چیست؟

در استفاده از کلاغ‌پران بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، رعایت چند نکته اهمیت دارد: 
  • اول اینکه مهم است تا در تنظیم تایمر کلاغ‌پران افراط نکرده و حد تعادل را رعایت کنید. کلاغ‌پران با شلیک‌های مداوم بیش از حد، نه تنها با استهلاک و مشکلات فنی روبرو خواهد شد، بلکه اثر خود را در دور کردن پرندگان از دست می‌دهد. اگر پرندگان متوجه توالی بی‌علت و مداوم صداها شوند، دیگر اثری بر آن‌ها نخواهد شد. از سوی دیگر نباید فاصله شلیک‌ها به قدری باشد که پرندگان فرصت صدمه زدن به محصول را داشته باشند.
  • نکته بعدی این است که در انتخاب نقطه مناسب برای برپایی آن دقت کنید. دستگاه کلاغ‌پران باید در جایگاهی قرار بگیرد تا ضمن ایجاد کمترین مزاحمت برای محیط اطراف مزرعه یا باغ شما، بیشترین اثر را بر پرندگان مزاحم باشد. گونه متحرک و دوار دستگاه کلاغ‌پران از این نظر مزیت‌های زیادی دارد.
  • آخرین نکته مهم لزوم رعایت تناسب در خرید کلاغ‌پران است. ممکن است مدل‌هایی با سایزهای مختلف را در دسترس داشته باشید؛ بر مبنای مساحت مزرعه یا باغ خود در مورد خرید کلاغ‌پران عمل کنید تا هم متحمل هزینه اضافه نشوید و هم مزاحمت اضافی برای فضای اطراف ایجاد نکنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر