خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کمپکتور دستی چیست؟

فهرست مطالب

انواع دستگاه کمپکتور دستی ماشین‌های کوبش هستند و روش کار آنها برای متراکم سازی خاک کاملاً متفاوت از غلطک‌های معمولی و ارتعاش می‌باشد. غلطک‌ها با حرکت رول سنگین و فلزی بر سطح زمین، عملیات متراکم سازی خاک را انجام می‌دهند. اما روش کار انواع کمپکتور به شکل کوبش متوالی سطح زمین می‌باشد.در طراحی هر دستگاه کمپکتور یک صفحه فلزی بزرگ و سنگین جانمایی شده ‌است. البته صفحه کمپکتورهای قورباغه ای کوچک است و وزن کوبش آنها از طریق خود دستگاه تأمین می‌شود. 

نحوه کوبش خاک توسط دستگاه کمپکتور دستی:

در طراحی هر دستگاه کمپکتور سازوکار مکانیکی پیش ‌بینی ‌شده است که با استفاده از تبدیل قدرت موتور قابلیت تولید حرکت ارتعاش و کوبش صفحه فلزی فراهم است. به ‌این ‌ترتیب هر صفحه فلزی در حرکت‌های متوالی به حالت ارتعاشی از روی سطح زمین بلند شده و به شکل کوبنده مجدداً بر سطح زمین فرود می‌آید. به این ترتیب عملیات کوبش خاک انجام خواهد شد. 

دستگاه های کمپکتور بنزینی چه کارآیی دارند؟

انواع دستگاه کمپکتور بنزینی طراحی کوچکی دارند. ابعاد آنها بسیار کوچکتر از ابعاد غلطک‌ها می‌باشد. بنابراین کاملاً مناسب عملیات کوبش خاک در سطوح کوچک از پروژه‌های ساختمانی و یا طراحی محوطه هستند. از این دستگاه‌ها نمی‌توانید در فضاهای بزرگ مانند محوطه‌های بزرگ شهری و یا پروژه‌های راه‌سازی استفاده کنید. از طرفی عمق کوبش خاک این دستگاه‌ها کم است. لذا در صورت نیاز به عمق کوبش زیاد نمی‌توانید از این نوع ماشین متراکم سازی خاک استفاده کنید. 
کمپکتور دستی هیساکی
 

فاکتورهای کلیدی برای انتخاب نوع کمپکتور دستی

در سطح بازار، انواع کمپکتور صفحه ای طراحی‌ و به فروش می‌رسند. این کمپکتورها همگی عملکرد کوبش مؤثری دارند. اما شرایط استفاده در هر فعالیت کوبش خاک را ندارند. لازم است تا این دستگاه را مطابق با نیاز پروژه انتخاب کنید. لذا در هنگام خرید کمپکتور دستی معیارهای کلیدی زیر را مدنظر داشته باشید. 
  • نیروی تراکم دستگاه:

در هنگام خرید و بررسی فنی انواع دستگاه کمپکتور دستی حتماً به مقدار نیروی تراکم آن توجه کنید. مقدار نیروی تراکم این دستگاه‌ها براساس نیوتن معرفی می‌کنند. لزوماً دستگاه با قدرت تراکم بالاتر دستگاه کارآمدتری نیست. زیرا باید مقدار قدرت تراکم دستگاه مطابق با شرایط پروژه و کیفیت و نوع خاک عملیات عمرانی انتخاب‌ شده باشد. 
  • ظرفیت کوبش دستگاه:

ظرفیت کوبش سرعت عمل دستگاه در متراکم سازی خاک است. هر اندازه ظرفیت کوبش بیشتر باشد، با دستگاه کمپکتور دستی می‌توانیم در فضاهای بزرگتری کار کنیم. اما دستگاه‌ها با ظرفیت کوبش کمتر سرعت متراکم سازی کمتری نیز دارند. سرعت این دستگاه‌ها را براساس متر در دقیقه اندازه‌گیری می‌کنند. هر اندازه کمپکتور دستی بزرگتر باشد، قدرت کوبش بالاتری دارد. اما در مقابل از سرعت کار آن کاسته خواهد شد. بهتر است در هنگام خرید انواع کمپکتور صفحه ای از سرعت کار آن اطلاع داشته باشید و قابلیت‌های فنی آن با شرایط پروژه را بررسی کنید. 
  • امکانات حرکتی و کوبش دستگاه کمپکتور دستی را بررسی کنید:

برخی از کمپکتورهای صفحه ای فقط با قابلیت حرکت رو به جلو طراحی شده‌اند. اما برخی دیگر از مدل‌های این دستگاه توانایی حرکت رفت و برگشتی دارند. هر دو نوع مدل دستگاه‌های کارآمدی هستند که مخصوص کار در فضاهای تخصصی طراحی ‌شده‌اند. قیمت کمپکتور دستی با توانایی حرکت جلو و عقب بالاتر از مدل‌های معمولی است و مناسب کار در فضاهای باریک می‌باشد. 
کمپکتور دستی هیساکی
 
  • شکل صفحه فلزی دستگاه چگونه است:

ابعاد صفحه، طراحی صفحه، جنس متریال صفحه و حتی نحوه اتصال صفحه از مشخصه‌های کلیدی در بررسی انواع دستگاه کمپکتور صفحه ای بنزینی است. لازم است که نوع طراحی صفحه کوبنده این دستگاه را با نوع شرایط پروژه از عملیات عمرانی خود منطبق دهید. در نظر داشته باشید که صفحات بزرگتر لزوماً سنگین‌تر هستند و می‌توانند مقدار تراکم بالاتری را پوشش دهند. اما قدرت مانور و جابه‌جایی کمتری دارند. 
  • نوع شاسی و نوع موتور دستگاه کم:

شاسی کمپکتور دستی متفاوت از موتور این دستگاه بررسی می‌شود. هر دو بخش از اجزای کلیدی این دستگاه هستند. لازم است که نوع طراحی شاسی و برند سازنده آنها را بررسی کنید. در عین ‌حال از مقدار توان موتور، نوع سوخت و همچنین برند سازنده آن نیز اطلاع دقیق داشته باشید. 

قدرت ضربه کمپکتورهای دستی  چه مقدار است؟

قدرت ضربه اصلی‌ترین معیار انتخاب انواع کمپکتور دستی است. همچنین معیار کلیدی در بررسی قابلیت کوبش این دستگاه نیز می‌باشد. هر اندازه قدرت ضربه کمپکتورها بیشتر باشد، توان کوبش خاک تا عمق بالاتری را دارند و می‌توانند متراکم سازی عمیق‌تری از خاک را فراهم کنند. قدرت ضربه انواع کمپکتور را براساس کیلو معرفی می‌کنند که در حدود 1000 الی 8000 کیلو هستند. اما عموم مدل‌ها با قدرت ضربه 1.5 الی 3 تن طراحی می‌شوند.
کمپکتور دستی هیساکی
 قدرت ضربه براساس ابعاد صفحه، وزن صفحه و قدرت موتور دستگاه محاسبه خواهد شد. این قدرت نتیجه چرخش لنگ دستگاه و اعمال ضربات کوبنده در شرایط متوالی می‌باشد. البته در نظر داشته باشید که در امتداد قدرت ضربه باید متوجه فرکانس ضربه نیز باشید تا در نهایت از ماشین کارآمد برای عملیات کوبش خاک استفاده کنید. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر