خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کنترل سرمای بهاره گلخانه توسط بخاری ها به چه صورت است؟

فهرست مطالب

در فصول سرد سال زمانی که درجه حرارت هوا کاهش یافته و یا دمای هوا به زیر صفر می رسد، گیاهان دچار سرما زدگی می شوند. در این پدیده گیاهان دچار صدمه شده و اندام های مختلف آن ها دچار آسیب و نقص می شود. این اتفاق به طور معمول در فصل زمستان و اوایل بهار که دمای هوا کاهش می یابد مشاهده می شود و در درختان میوه دار نیز شایع تر است. سرمازدگی گیاهان هر ساله خسارت های زیادی را به صنایع مختلف وارد می کند و گفته می شود که تقریبا به اندازه ده درصد از تمامی زمین های قابل کشت در سراسر جهان ممکن است دچار تنش های ناشی از سرمازدگی شوند.

برای این که بتوان از بروز سرما زدگی گیاهان در فصل سرما پیش گیری نمود، یک سری از روش های به خصوصی وجود دارند که با به کار بردن آن ها می توان با سرما زدگی مقابله کرد. یکی از این روش های موثر و کاربردی نیز کنترل سرمای بهاره گلخانه ها توسط بخاری ها می باشد. در این روش برای این که بتوان محیط گلخانه ها را به طور موقت گرم نمود از بخاری ها استفاده می شود. از این روش بیش تر جهت مقابله با یخبندان تابشی که فقط در زمان شب ممکن است اتفاق بیفتد و در طول شبانه روز دوام ندارد استفاده می شود و در چنین مواردی می تواند بهتر عمل کند. در ادامه قصد داریم تا روند کنترل سرمای بهاره گلخانه توسط بخاری ها را به صورت دقیق تر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، بنابراین چنان چه شما هم قصد آشنایی با این فرایند را دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سرمازدگی گیاهان و کنترل سرمای بهاره گلخانه با کمک بخاری ها

در فصول سرد سال که دمای هوا کاهش پیدا می کند، یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در گلخانه ها رخ دهد سرما زدگی گیاهان می باشد. این فرایند منجر به کاهش میزان رشد و بهره وری گیاهان در حال رشد در گلخانه خواهد شد و همواره صاحبان گلخانه ها و کشاورزان را با چالش های متعددی رو به رو خواهد کرد. از این رو آن ها همواره به دنبال راه حلی جهت پیش گیری از این اتفاق با کمک ابزار ها و وسایل گوناگون هستند تا بتوانند از محصولات خود حفاظت کرده و روند رشد و تکامل آن ها را با خلل مواجه نسازند.

زمانی که فصل های سرد سال فرا می رسند، تغییراتی در گیاهان پدیدار می شود که می تواند نشان دهنده شروع سرما زدگی در آن ها باشد. زمانی که سرمازدگی اتفاق بیفتد دیگر میزان فعالیت ریشه گیاهان نسبت مستقیمی با میزان رشد گیاه نخواهد داشت؛ بدین معنی که هر چه یک گیاه به میزان بیش تری رشد کند، ریشه آن گیاه همگام با آن رشد نخواهد کرد و این دو کاملا مستقل از یک دیگر رشد و تکامل پیدا خواهند کرد. همچنین در صورت سرما زدگی، محصول آوری و میزان بار گیاهان کم تر خواهد شد و رنگ سبز گیاهان نیز به دنبال سرما زدگی آن ها از لحاظ ظاهری دچار تغییر خواهد شد. اگر این روند ادامه داشته باشد به تدریج گیاه مورد نظر خشک شده و میزان بهره وری و محصول آوری آن در زمان برداشت محصولات کاهش خواهد یافت.

تاثیر سرما زدگی بر میزان بهره وری گیاهان

رشد گیاهان به عملکرد ریشه آن ها وابسته است. این ریشه است که آب و مواد معدنی مختلف را از خاک جذب کرده و آن ها را به گیاه می رساند و با رساندن آن ها به برگ و ساقه های گیاه، رشد و بهره وری آن ها را تامین می کند. وقتی که دمای هوا در فصول سرد سال کاهش پیدا می کند، به خاطر سرد شدن هوا دمای خاک نیز کاهش یافته و در چنین شرایطی ریشه گیاه دیگر قادر نخواهد بود تا آب و مواد معدنی را از خاک جذب کند. به دنبال آن مواد مورد نیاز گیاه به آن نرسیده و میزان بهره وری گیاه نیز کاهش خواهد یافت.

کنترل سرمای بهاره گلخانه توسط بخاری ها به چه صورت است؟

از این رو توصیه می شود که در این فصل های سرد در گلخانه ها به گونه ای دمای مورد نیاز جهت عملکرد مناسب ریشه گیاهان را تامین نمود تا بتوانند به راحتی مواد مورد نیاز گیاه را از خاک جذب کرده و در اختیار آن قرار دهند. همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، سرمای هوا منجر به خشک شدن گیاهان و پژمرده شدن محصولات خواهد شد؛ به همین دلیل باید سرمای هوا را به طریقی کنترل نمود تا گیاهان دچار آسیب های ناشی از سرما زدگی نشوند. یکی از موثر ترین و کاربردی ترین روش ها جهت جلوگیری از سرما زدگی گیاهان در گل خانه ها، به کار بردن سیستم های گرمایشی همچون بخاری ها می باشد که می تواند به خوبی از گیاهان در برابر سرمازدگی و آسیب محافظت نماید. این سیستم ها برای کنترل سرما زدگی گیاهان در گلخانه ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند تا بتوانند از این حادثه پیش گیری کرده و نهایتا بهره وری گیاهان را حفظ نمایند.

سیستم های گرمایشی گلخانه ای

سیستم های گرمایشی که در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند می بایست از قابلیت های به خصوصی جهت حفظ گیاهان از سرما زدگی برخوردار باشند. این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند گرمای گلخانه را به میزانی که برای رشد و تکامل مناسب گیاهان مورد نیاز است فراهم کرده و این گرما را در سراسر گلخانه به شکل کاملا یکنواخت به جریان در بیاورند. این جریان یافتن گرما باعث می شود تا تمامی گیاهان گلخانه بتوانند به راحتی از این گرما استفاده کرده و دچار پژمردگی و سرما زدگی نشوند. این سیستم ها همچنین از توانایی تمیز کردن هوای جریان یافته در گلخانه ها و پاکیزه کردن آن نیز برخوردار می باشند.

سیستم های گرمایشی انواع مختلف و گوناگونی دارند که بعضی از آن ها ممکن است برای استفاده در فضای گلخانه ها مناسب نباشند، چرا که در برخی از آن ها ممکن است آلاینده هایی از جنس گوگرد منتشر شود که منجر به خشکیده و پژمرده شدن گیاهان خواهد شد. سیستم های تهویه گلخانه نیز توانایی یکنواخت کردن هوای در حال گردش در گلخانه را دارند و باعث می شوند تا تمامی گیاهان از این هوای گرم استفاده کنند و به رشد طبیعی خود ادامه دهند.

بخاری های گلخانه ای

برای این که بتوان محیط گلخانه ها را گرم نگه داشت، یکی از بهترین و کاربردی ترین راه ها استفاده از بخاری ها می باشد که اکثر کشاورزان از این روش برای کنترل دمای گلخانه خود استفاده می کنند. بخاری هایی که در گلخانه ها از آن ها استفاده می شود به طور معمول شامل بخاری همرفتی، بخاری عمودی و بخاری افقی می باشد.

در بخاری های همرفتی گرمای مورد نیاز جهت رشد گیاهان توسط سوزاندن موادی مثل نفت و گاز و چوب به دست می آید. در این نوع از بخاری های گلخانه ای به خاطر این که این مواد سوختنی ممکن است به شکل ناقص بسوزند، امکان تولید اتیلن و یا سولفوریک اسید وجود دارد که گازهای خطرناکی بوده و تمامی گیاهان موجود در گلخانه را تحت تاثیر قرار داده و دچار آسیب خواهند کرد.

کنترل سرمای بهاره گلخانه توسط بخاری ها به چه صورت است؟

در بخاری های افقی برای این که بتوان محیط گلخانه را به طور یکسان گرم نمود از تعدادی بخاری افقی استفاده می شود. در این بخاری ها دو جداره تعبیه شده است که در یک سمت آن فن و در سمت دیگر شعله قرار گرفته است و هدف از این طراحی نیز پخش نمودن هوای گرم در تمامی محیط گلخانه می باشد. این بخاری ها به تعداد زیادی در گلخانه نصب می شوند.

بخاری های عمودی را می توان در نقاط مختلفی از گلخانه ها نصب نمود. این بخاری ها می توانند هوای موجود در گلخانه را به سمت خود کشیده و به قسمت کف گلخانه انتقال دهند. این نوع از بخاری های گلخانه ای نمی توانند دمای هوا را در کل گلخانه به صورت یکنواخت متعادل کنند و همه جا را یک دما سازند. همچنین استفاده از آن ها باعث می شود تا رطوبت موجود در خاک سریع تر از بین رفته و خشک شود، به همین دلیل هم می بایست مرتبا خاک را آبیاری نمود. در نصب بخاری های افقی و عمودی می بایست حتما از دودکش استفاده نمود. علاوه بر این، به کار بردن بخاری های عمودی در فضای گلخانه ها باعث پخش شدن گاز کربن دی اکسید در هوا می شود که هم برای گیاهان و هم برای انسان ها مضر می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر