خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

فهرست مطالب

خاک ورزی یا اصطلاحاً آماده سازی زمین برای کشت محصولات یکی از عملیات اساسی در کشاورزی است. عملیاتی که خاک سطح محصول را نرم می کند ، کود را به طور مساوی توزیع می کند و در صورت وجود علف های هرز گیاهان زائد را ریشه کن می کند.به طور خلاصه ، می توان خاک ورزی را عملیاتی برای آماده سازی خاک دقیقاً قبل از کاشت نامید. پنجه های کولتیواتور ، که بعضاً به آن شخم زن می گویند ، از جمله ماشین آلات کشاورزی هستند که این هدف را محقق می کنند.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

کولتیواتور  (Cultivator) در لغت به معنای كشت کار یا كشت كننده است و به ابزاری با قاب اصلی و مجموعه ای از تیرها و دندانه ها كه در پشت تراكتور نصب می شوند ، اطلاق می شود. شخم زن و گاو آهن های مختلف دارای شکل و شیوه کار مشابهی هستند ، اما کولتیواتورهای مزرعه معمولاً ارزان تر و سبک تر از گاوآهن هستند و در شرایط کار اداره آنها آسان تر است.

برخلاف گاوآهن که برای تخریب عمیق خاک استفاده می شود ، معمولاً کولتیواتور برای زراعت کنندگان در خاک ورزی ثانویه و برای بستر بذر در خاک از قبل نرم شده ، کنترل علف های هرز ، خاک ورزی و تسطیح مزرعه به منظور جذب بیشتر آب باران و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در موارد خاص و نادر از این ادوات کشاورزی می توان هم به عنوان جایگزینی برای کشاورزی و هم برای خاک ورزی اولیه زمین های کشاورزی استفاده کرد.

کولتیواتور ها دارای توان 5 الی 10 اسب بخار هستند و در انواع زیر ارائه می گردند:

•    کولتیواتور بنزینی

توان آن بین 5 الی 12 اسب بوده و در اراضی و باغ های کوچک استفاده می شود. این کولتیواتور با هندل روشن می شود. ارتفاع فرمان آن با قد افراد قابل تنظیم بوده و بیشتر در اراضی شیب دار استفاده می شود. سیستم انتقال قدرت کولتیواتور بنزینی اغلب گیربکسی است. انواع برندهای کولتیواتور بنزینی شامل کاما، بی سی اس، دیاکو و غیره می باشند.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

•    کولتیواتور دیزل

این نوع کولتیواتور در زمین های بزرگ استفاده می شود و زاویه چرخش فرمان آن 360 درجه است. محل هندل، استارت، اگزوز و باک در سری های مختلف کولتیواتور دیزلی یکسان است. این مدل کلتیواتور برای استفاده در صیفی جات و شالیزار ها بسیار مناسب بوده و بالاترین قدرت مانور را دارد، چون از وزن و عرض کاری متعادلی برخوردار است. انواع برندهای کولتیواتور دیزل شامل کاما، یوروسیستم، هوندا و غیره می شوند.

•    کولتیواتور دستی

این مدل دارای یک تیغه فولادی برای وجین علف های هرز و 3 عدد تیغه گالوانیزه برای هوادهی (تیغه فولادی برای اینکه هنگام برخورد با سنگ ها نشکند) است. این کولتیواتور دستی برای اطراف تنه درخت که دسترسی به آن نداریم و استفاده از کولتیواتورهای چرخ دار در آنجایی که غیرممکن است مناسب می باشد. در نتیجه با وجین علف های هرز و هوادهی خاک، استفاده از سموم کشاورزی و علف کش ها که گاهاً گیاه مقاوم به آن شده کاهش می یابد.

کولتیواتور دستی (تیلر کولتیواتور)

کولتیواتور دستی یا تراکتور دو چرخ یا تیلر کولتیواتور که در انواع مختلف با قدرت های مختلف موجود است برای شخم زدن زمین های سخت و در باغ هایی که امکان حرکت تراکتور شخم زن در بین درختان وجود ندارد کاربرد دارد و در مدل دو کاره برای درو کردن نیز استفاده می شود.

کولتیواتور دستی یا کولتیواتور کوچک می تواند با پمپ سمپاش، تریلر، پمپ آب، دروگر، چاله کن، نهر کن و غیره کوپل شود.سوخت مصرفی کولتیواتور کوچک یا همان کولتیواتور دستی، بنزین یا گازوییل است.کولتیواتور گازوییلی یا کولتیواتور دیزلی دارای تعدادی تیغه می باشد که بر حسب نیاز می تواند زمین را بین 8 تا 35 سانتی متر شخم بزند. ضمناً عرض کار کولتیواتور بین 80 تا 150 سانتی متر است.کولتیواتور بنزینی نیز همانند کولتیواتور دیزلی در اندازه های مختلف و با قدرت های مختلف موجود می باشد.کولتیواتور دیزلی در دو مدل استارتی و هندلی ارائه می شود.

تیلر کولتیواتور و منابع استفاده از این دستگاه | قیمت تیلر

کولتیواتور یک دستگاه بسیار کاربردی در مکان هایی که نیاز و امکان حضور تراکتور نیست می باشد و بهترین وسیله برای استفاده در باغات و زمین های زراعی به شمار می رود. با توجه به تعاریف بالا این دستگاه را تیلر کولتیواتر باغی یا تیلر کشاورزی نیز نامگذاری کرده اند.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

خلاصه ای از کارهایی که می توان با استفاده از تیلر کولتیواتور انجام داد عبارتند از :

1.    کشت2.    سله شکنی3.    سمپاشی4.    آب کشی5.    درو کردن6.    بار کشی7.    انتقال نیرو8.    علف کنی9.    جارو کشی10.    تیغ زدن11.    مسطح کردن زمین12.    برف روبی13.    شخم زدن، نرم کردن و به هم زدن خاک و بستر کشت

در ایران چند سالی هست که چند شرکت اعلام کرده اند که توانایی تولید تیلر کولتیواتور را دارا می باشند. اما شواهد و قراین نشان دهنده این موضوع نمی باشد. کما اینکه بسیاری از این شرکت هایی که چنین موضوعی را مطرح می کنند در حال وارد کردن قطعات تیلر کولتیواتور می باشند و در یک خط مونتاژ در کارگاه اقدام به مونتاژ یا به عبارتی سر هم کردن این دستگاه می نمایند.

چرخ های کولتیواتور به چه صورت است؟

با توجه به نوع کاربری و موارد مصرف کولتیواتور چرخ های متفاوتی برای این دستگاه وجود دارند:

1.     چرخ های پلاستیکی : برای کارهای سبک کشاورزی و بارکشی در سطوح صاف و هموار و حرکت در جاده ها استفاده می شود.2.    چرخ های آهنی پره دار: برای شخم زدن و هوادهی زمین های سفت و سخت استفاده می گردد.3.    چرخ های آهنی استوانه ای : برای شخم زدن مزارع و شالیزار هایی با زمین آبگیر استفاده می گردد.این چرخ ها در مدل های 8 - 400 و 10 - 400 و 12 - 500 در بازار موجود هستند.

تیغه های کولتیواتور

تیغه های کولتیواتور یا تیغه های خاک ورز برای انجام عملیات شخم زنی عمیق و نیمه عمیق باغات و مزارع مناسب می باشند. با افزودن و کاستن تیغه ها از سمت چپ و راست می توان عرض کار را کم و زیاد نمود . برای نصب تیغه ها، روتاری چرخ ها را باز کنید و به جای آنها تیغه ها را نصب نمایید. تعویض تیغه ها و چرخ به آسانی و توسط دو پیچ انجام میگیرد.

توجه : تیغه های چپ و راست با هم متفاوت میباشند بنابراین باید دقت کرد هنگام نصب تیغه های روتاری، لبه تیز تیغه ها به سمت جلوی دستگاه قرار بگیرد.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

زمان مناسب تعویض تیغه های کلتیواتور

با گسترش روز افزون استفاده از تیلر کولتیواتورها (روتیواتور، خاک همزن یا شخم‌زن) در کشاورزی و باغبانی، لزوم اهمیت سرویس و نگهداری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. اما گاهی به دلیل فرسودگی زمانی و یا مشغولیت کاری کشاورز و عدم فرصت کافی به منظور سرویس و نگهداری دستگاه، عیوبی در نحوه کار دستگاه به وجود می‌آید که در کار کشاورز اختلال ایجاد می‌کند.

در بسیاری از موارد، این عیوب به دست کشاورز قابل رفع یا لااقل قابل شناسایی بوده و نیازی به مراجعه به تعمیرکار نمی‌باشد. در صورتی که عملیات سرویس کلتیواتورهای خود را در پاییز گذشته، پس از اتمام کار انجام نداده اید، کم کم باید برای سرویس و تعمیر دستگاه های خود آماده شوید.

همانگونه که می دانید، سرویس و نگهداری کلتیواتور  به اندازه استفاده صحیح از کلتیواتور دارای اهمیت می باشد. یکی از این عملیات، توجه به وضعیت تیغه ها و تعویض آنها در صورت نیاز می باشد. بنا به سرعتی که در آن کار می کنید، هر کدام از تیغه های کلتیواتور تقریبا 250 الی 290 بار در دقیقه از میان خاک عبور می کنند! با توجه به سایشی که در اثر اصطکاک تیغه با خاک، شن و سنگ به وجود می آید، کوچک تر شدن اندازه تیغه در طول زمان دور از انتظار نیست.

تیغه های ساییده شده از دو جهت کارآیی تیلر را تحت تأثیر قرار می دهند:

1-      تیلر در عمق مناسب و صحیحی عملیات شخم را انجام نمی دهد.2-      بقایای گیاهی و علوفه هرز در اثر ضربه تیغه های رتیواتور خرد نمی شوند.

چالش اصلی در این مورد، تخمین زمان مناسب برای تعویض تیغه ها می باشد که بخشی از پاسخ این سوال، به نوع و میزان استفاده شما از رتیواتور مورد نظر بستگی دارد. اگر تنها کار شما شخم سطحی بین ردیف های باغات می باشد، تیغه ها می توانند سایش بیشتری را نسبت به زمانی که برای آماده سازی بستر بذر از آن ها استفاده می شود، تحمل کنند.

برای بررسی وضعیت تیغه های رتیواتور، موتور را خاموش کنید و تمامی لبه های تیغه ها را امتحان کنید. وقتی ضخامت لبه ضخیم آن حدود 4/1 لی 8/3 اینچ بود، به یک سری تیغه جدید نیاز دارید. اگر لبه تیغه ها به قدری فرسوده شده باشد که از حالت تیز به گرد تبدیل شده باشد، شما در واقع از یک هواده به جای تیلر استفاده می کنید.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

در اکثر مواقع، تیغه ها باید به صورت سری عوض شوند. تیغه ها معمولاً به صورت یکسان فرسوده می شوند و تنها استثنا در مورد تیغه وسطی در ماشین آلاتی که در زمین های سنگلاخی استفاده می شوند وجود دارند.چه ادوات کشاورزی ای قابل استفاده با کولتیواتور می باشند:

1.    بارکشی  با نصب تریلی2.    سمپاشی با نصب پمپ سمپاش3.    آب کشی با نصب پمپ آب4.    وجین زنی سله شکنی5.    خاک ورزی و تیغه زنی و تسطیح خاک در باغات6.    خیش7.    گاو آهن8.    نهر کناز پر استفاده ترین ادوات قابل استفاده با کولتیواتور می توان به شخم زن و روتیواتور اشاره کرد

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر