خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟

فهرست مطالب

میدانستید که در گلخانه ها هم باید از نور مصنوعی استفاده کرد؟ آیا تاثیر نور مصنوعی بر روی پرورش گل و گیاهان را میدانید؟ آیا باید نورهای خاصی را برای گلخانه ها استفاده کرد؟اگر برای شما هم این سوالات پیش آمده است که چگونه میتوانیم برای پرورش گیاهان از نور مصنوعی استفاده کنیم؟ گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟ بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید چرا که قصد داریم در مورد نور مصنوعی گلخانه ها اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید. مواردی که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار میگیرند عبارت اند از: 
  • چرا در گلخانه ها باید از نور مصنوعی استفاده کرد؟
  • نور مصنوعی در گلخانه چه تاثیری دارد؟
  • منظور از نور مصنوعی در گلخانه ها آیا نور خاصی است؟
  • نور مصنوعی در گلخانه ها باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
  • چه مقدار نور مصنوعی برای گلخانه ها لازم است؟
  • منبع نور مصنوعی در گلخانه چیست؟
  • انواع لامپ های گلخانه ای
  • گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟
 

چرا در گلخانه ها باید از نور مصنوعی استفاده کرد؟

 یکی از صنایع و شغل هایی که در سال های اخیر بسیار مورد تایید افراد قرار گرفته است، صنعت گلخانه است که با استفاده از این گلخانه ها گل و گیاهان بسیار زیادی پرورش پیدا کرده اند.همانطور که میدانید بسیاری از گیاهان زیبا هستند که تنها در فصول و در شرایط خاصی رشد و پرورش پیدا می کنند، اما بسیاری از افراد هستند که دوست دارند این گیاهان خاص را در خانه خود نگهداری کنند و به همین منظور برخی اقدام به پرورش این گونه گیاهان در گلخانه ها می کنند. همه این موضوع را خوب میدانیم که گیاهان برای رشد و نمو احتیاج به نور و آب کافی دارند. در زمان تابستان و فصل های دیگر که خورشید در آسمان است نور و انرژی لازم برای گیاهان از طریق خورشید تهیه میشود.اما زمانی که هوا رو به سردی میرود و زمان کمتری خورشید در آسمان است چگونه میتوانیم نور و انرژی مورد نیاز این همه گیاه در گلخانه را تامین کرد؟ در این زمان است که باید از نورهای مصنوعی برای نور گیاهان استفاده کرد. البته نمیتوان گفت که از نورهای مصنوعی فقط در فصول سرما استفاده میشود بلکه از این نورها حتی زمانی که نورخورشید هم وجود داشته باشد استفاده میشود. علت هم این است که گاهی نور خورشید آن چنان زیاد و شدید است که به گیاهان آسیب وارد می کند.به صورت کلی باید گفت که نور بیش از اندازه و شدید منجر به خیلی قطور شدن ساقه ها میشود که همین موضوع میانگره ها را کوتاه میکند و ریشه بسیار رشد پیدا می کند.البته فراموش نکنید که نور بیش از اندازه میتوان باعث شود که برگ گیاهان به یکدگیر پیچ بخورند. 
گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟
 دقت داشته باشید زمانی هم که نور کم تر از میزان مورد نیاز گیاه باشد مشکلاتی این چنین پیش می آید: 
  • ساقه ها بسیار بلند و طولانی شده
  • ساقه های ضعیف و نازک
  • مقاومت بسیار کم گیاهان
 

نور مصنوعی در گلخانه چه تاثیری دارد؟

 در قسمت های فوق گفته شد که از نور مصنوعی برای رشد و نمو بهتر گیاهان استفاده میشود. نور مصنوعی مقدار نور مورد نیاز را برای انواع گیاهان را تامین می کند و یکی از فوایدی که استفاده از نور مصنوعی دارد این است که میتوانید با توجه به نوع گیاه میزان و کیفیت نور را تنظیم کنید. به طور مثال گیاهانی که احتیاج به نور زیاد در مقدار خاصی دارند را که در یک قسمت از گلخانه پرورش میدهید را میتوانید نور آن قسمت از گلخانه را متناسب با آن نوع گیاه تنظیم کنید و باقی گیاهان که در قسمت های دیگر قرار دارند را با فرکانس و میزان نور مشخص دیگری پرورش دهید.نور مصنوعی میتواند همه نور و انرژی لازم برای گیاهان را فراهم کند و میتوانید به سادگی آن را تنظیم و محاسبه کنید. 

منظور از نور مصنوعی در گلخانه ها آیا نور خاصی است؟

 اگر دقت کرده باشید مشاهده کرده اید که برخی از گیاهان به یک سمت خم میشوند و یا فقط به یک قسمت رشد می کنند  و علت این است که عمدتا برگ و ساقه گیاهان به سمت نور رشد میکند و به همین دلیل گیاه به یک سمت خم میشود. به این پدیده در گیاهان نورگرایی میگویند که اصطلاح انگلیسی آن فتوتروپیسم میشود.اما دقت داشته باشید که ریشه گیاهان از این موضوع مستثنی هستند چرا که ریشه گیاه  بر خلاف جهت تابش نور رشد می کند. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که منظور از نور مصنوعی در گلخانه ها آیا نور خاصی است؟ باید گفت که بله، گیاهان برای انجام فتوسنتز و رشد بهتر خود از رنگ قرمز استفاده می کنند و یا بهتر است که اینگونه بگوییم که نور قرمز تاثیر بسیار بیشتری بر روی عملکرد فتوسنتز گیاهان دارد. به همین دلیل است که در ساخت لامپ های ال ای دی مخصوص گلخانه ها از دیود های قرمز بیشتر از آبی استفاده می کنند.معمولا از رنگ های ارغوانی هم برای رشد گیاه استفاده می کنند اما باید متذکر شد که رنگ سفید نیز میتواند تاثیر بخصوصی بر روی رشد و نو گیاه داشته باشد و به همین دلیل است که نور سفید خورشید برای گیاهان بسیار مفید است چرا که دارای همه رنگ ها است. نور ارغوانی میتواند در پروسه گل دادن و سبز شدن گیاه بسیار تاثیر گذار باشد.برای جمع بندی این قسمت و پاسخ کامل دادن به این سوال به این موضوع اشاره کرد که گیاهان برای رشد به همه رنگ ها نیاز دارند پس بهتر است نوری که استفاده می کنید دارای همه رنگ ها باشد اما رنگ قرمز و آبی را از دیگر رنگ ها بیشتر داشته باشد.تحقیقات نشان داده است که اگر میخواهید گیاهانتان رشد با کیفیت تری داشته باشند بهتر است که از نورهای فرابنفش و مادون قرمز استفاده کنید. 

نور مصنوعی در گلخانه ها باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

 همانطور که میدانید، برای تابش نو مصنوعی به گیاهان گلخانه ای باید از سیستم های خاصی استفاده کنید و با استفاده از این سیستم های نور مصنوعی هستند که میتوانید مقدار و میزان، کیفیت، زمان نور های مصنوعی را کنترل کنید. 
گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟
 پس این سیستم های نور گلخانه ای باید دارای ویژگی های خاصی باشند که عبارت اند از: 
  • توزیع نور در گلخانه

 به این موضوع دقت و توجه داشته باشید که این سیستم ها به صورت کامل و نور را در کل گلخانه پخش کنند. چرا که در روند پرورش و رشد گیاهان بسیار تاثیرگذار است. 
  • نوع منبع نور
  • میزان، زمان
 نکته دیگری که نسبت به این سیستم های نور گلخانه ای باید حساس باشید این است که چه مدت میتوانند روشن بمانند و مقدار نوری که پخش می کنند. البته به کیفیت نور هم بسیار دقت داشته باشید. 
  • هزینه های سیستم نور گلخانه ای

 این موضوع بسیارمهم است که هر نوع سیستم چه میزان هزینه برای نصب و نگهداری برمیدارد. 

چه مقدار نور مصنوعی برای گلخانه ها لازم است؟

 سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که چه مقدار نور برای چه گیاهی لازم است؟ بدین معنا که نمیدانند از چه میزان نور با چه کیفیتی برای رشد بهتر گیاه استفاده کنند که در این مقاله علاوه بر پاسخ دادن به سوال اصلی " گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟" قصد داریم تا به این سوال چه مقدار نور مصنوعی برای گلخانه ها لازم است؟ نیز پاسخ بدهیم. برای اندازه گیری مقدار نور میتوانید مبنا را بر حسب چشم انسان و واکنش گیاه در نظر بگیرید که در این صورت به دو نوع زیر میتوانید نور سیستم های گلخانه ای را تنظیم  کنید: 
  • اندازه گیری فتومتری
  • اندازه گیری رادیومتری
 

اندازه گیری فتومتری

 منظور از فتومتری این است که چه میزان چشم انسان به این نور حساس باشد که با دو فاکتور جریان تشعشع و درخشندگی ارزیابی میشود.جریان تشعشع را بر حسب لومن محاسبه میشود و درخشندگی برحسب لومن بر متر مربع محاسبه میشود که نام آن لوکس است. هر لوکس بر حسب ۷۶/۱۰ فوت کندل است. 
گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند؟
 

اندازه گیری رادیومتری

 این نوع از اندازه گیری برای محاسبه واکنش گیاه به نور است که فاکتورهایی مانند تابش و راندمان تشعشع است.تابش: این مقدار را با هر متر مربع محاسبه میکنند و از طرفی میزان جریان انرژی است که هر سطح دریافت می کند است.راندمان تشعشع: برای محاسبه راندمان تشعشع باید کل جریان نور را با کل انرژی مصرف شده استفاده کرد و محاسبه آن ها بر حسب لومن بر وات است. 

انواع لامپ های گلخانه ای

 
  • لامپ های معمولی که منجر به طولانی شدن گیاهان و نرم شدن گیاهان کمک می کنند. این لامپ ها بین 40 تا 500 وات هستند.
  • لامپ فلورسنت که برای گوجه فرنگی، فلفل و ... بسیار مناسب است بین 40 تا 60 لومن بر وات است .
  • لامپ‌های سدیمی (فشار بالا و پایین)
  • لامپ‌های جیوه‌ای
  • لامپ‌های هالوژن
 گلخانه با نور مصنوعی چگونه کار میکند و خلاصه آن برای پرورش و رشد بسیاری از گیاهان احتیاج به نور مناسب آن گیاه است. نور منجر به تولید انرژی برای گیاه میشود و تاثیر بسیاری میتواند در روند رشد و نو گیاهان در گلخانه ها داشته باشد و به همین دلیل باید میزان نور را به درستی تنظیم کنید.در این مقاله متوجه شده اید که گیاهان برای فتوسنتز و رشد خود احتیاج به همه رنگ ها و نورها دارند اما بهترین رنگی که میتواند در رشد گیاهان تاثیرگذار باشد رنگ قرمز است.جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فارم صنعت مراجعه کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر