خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

گلخانه هیدروپونیک چیست؟

فهرست مطالب

همان گونه که می دانید، گلخانه ها در دنیای نوین امروز از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. به دلیل این که وجود این فضاها برای تأمین گیاهان و مواد غذایی مورد نیاز جامعه ضروری است. با افزایش جمعیت و نیاز انسان ها به مواد غذایی و گیاهان مختلف، گلخانه هایی پدید آمدند که بتوانند پاسخگو نیاز افراد جامعه باشند. لازم به ذکر است که سیستم های بسیار جدید و نوینی در گلخانه داری و کشت گیاهان مختلف به وجود آمده است که البته برخی از آن ها بازدهی بسیار بالایی دارد. در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم تا به بررسی گلخانه هیدروپونیک بپردایم و اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

هیدروپونیک چیست؟

 ممکن است تا کنون نام هیدروپونیک یا گلخانه هیدروپونیک به گوشتان خورده باشد اما هیچ گونه اطلاعات خاصی درباره آن نداشته باشید. باید بیان شود که هیدروپونیک یک روش بسیار جدید و مدرن برای کشت و رشد گیاهان در دنیای کشاورزی می باشد که تفاوت های بسیاری با کشت گیاهان به روش سنتی دارد.  در واقع در روش هیدروپونیک برخلاف شیوه سنتی به جای استفاده  از خاک و مواد مختلف (مانند سم و ... ) و آب فراوان، گیاه مورد نظر در یک ترکیب مایع از انواع مواد غذایی قرار خواهد گرفت، بدین صورت یک بستر مناسب و جالب برای رشد و پرورش گیاهان به وجود می آید. در این روش گیاهان به حداقل آب نیاز دارند! روش های مدرن و جدید که برای پرورش گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند، مزایای بسیاری دارند به دلیل آن که این روش ها با در نظر گرفتن شرایط خاص برای گیاه طراحی می شود و سعی بر آن است تا بیشترین بازدهی را داشته باشند. حال لازم به ذکر می باشد که در میان انواع روش های گلخانه ای موجود، شیوه هیدروپونیک به دلیل نداشتن محدودیت اقلیمی، آب و هوایی و ... از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و خوشبختانه در کشور ما نیز گلخانه های هیدروپونیک بسیاری تأسیس شده است که هم توانسته محصولات مناسبی را در اختیار افراد بگذارد و هم چنین فرصت های شغلی متعددی را ایجاد کرده است. نکته بسیار مهمی که درباره گلخانه های هیدروپونیک باید بدانید، این است که در این روش پرورش، نگهداری و رشد و کشت گیاه به آب و هوا یا تغییر فصل بستگی نخواهد داشت و تنها با بهره گیری از فناوری نوین و جدید که امروزه به وجود آمده است، می توان در هر بازه از زمان و فصل کشت و پرورش انواع گل و گیاه پرداخت و نیازها و مایحتاج افراد جامعه را برآورده کرد. البته این روش نیز دارای مزایای بسیار و معایب خاص خود می باشد که فارم صنعت در ادامه این مقاله به تمامی نکات مربوط به آن پرداخته است. 

مزایای گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 این روش نوین و جدید در مدت زمانی کوتاه توانسته است علاقه مندان را به خود جلب کند به گونه ای که در سرتاسر دنیا افراد به پرورش و رشد گیاهان به شیوه هیدروپونیک پرداخته اند. این روش دارای مزایای بسیار است که در زیر به مهم ترین و اساسی ترین آن ها اشاره خواهیم کرد: 
  • این روش نیازی به استفاده گسترده از خاک ندارد و همان گونه که اشاره شد، با استفاده از مایع های خاصی مواد معدنی مورد نیاز به گیاهان خواهد رسید.
 
گلخانه هیدروپونیک چیست؟
 
  • زمانی که گیاهان برای رشد به خاک نیاز نداشته باشند، در نتیجه به سموم و آفت کش ها نیز احتیاجی ندارند! در این صورت با حذف تمام آفت کش ها و سموم هزینه آن ها نیز حذف خواهد شد و به علاوه این مواد شیمیایی خاک را آلوده نخواهند کرد.
  • استفاده از گلخانه هیدروپونیک یک روشی بسیار محبوب برای تولید محصولات کشاورزی تراریخته می باشد!
  • همان گونه که می دانید، علف های هرز یکی از مشکلات اساسی همه گلخانه داران و کشاورزان بود که در این روش علف های هرز در تولید محصولات کشاورزی حذف خواهد شد.
  • این گلخانه ها تأثیر بسیاری در بهینه سازی مصرف آب دارند. به دلیل آن که مصرف آب را کاهش می دهند. بنابراین یک انتخاب مناسب برای مناطقی هستند که با کم آبی مواجه می باشند..
  • محصولاتی که از طریق هیدروپونیک تولید می شود و در اختیار افراد قرار می گیرد، دارای ارزش غذایی بالا آن هم در حد محصولات سنتی می باشد.
  • همون گونه که می دانید، رشد محصولات کشاورزی مانند میوه و سبزی در مناطق باتلاقی و سردسیر بسیار سخت است و تقریبا با شکست مواجه می شود. اما با استفاده از گلخانه هیدروپونیک، تولید میوه و سبزی در مناطق سردسیر و باتلاقی ایران و جهان نیز امکان پذیر خواهد بود.
  • لازم به ذکر است که با هیدروپونیک می توان برای واحدهای کوچک دامداری نیز علوفه تأمین کرد.
  • کاهش ابتلای گیاهان به بیماری های ارگانیک و انگلی نیز یکی از مهم ترین مزایای این روش نوین و جدید است.
  • در کل این روش می تواند هزینه های اضافی را برای گلخانه داران کاهش دهد، دلیل آن که کاهش قابل ملاحظه استخدام منابع انسانی و کاهش هزینه های سربار تولید محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
 

معایب گلخانه هیدروپونیک چیست؟

 با توجه به تمام مزایای فراوانی که این نوع از گلخانه ها دارا هستند، به طور قطع معایبی هم دارند. اما معایب آن بسیار کم است. در واقع می توان اذعان داشت که مهم ترین و اساسی ترین عیب گلخانه های هیدروپونیک، هزینه راه اندازی آن ها می باشد! به علاوه لوله کشی داخلی آن نیز هزینه بالایی را در بر خواهد گرفت، به دلیل آن که باید تمامی سیستم های شما به صورت اتوماتیک عمل کرده و تهیه این سیستم ها می تواند هزینه بردار باشد. اما در طول مدت زمانی کوتاه تمامی هزینه های انجام شده به شما بازخواهد گشت و دیگر نگرانی درباره بازگشت سرمایه خود نخواهید داشت. به علاوه با استفاده از این سیستم هزینه های جانبی گلخانه داری نیز به شدت کاهش خواهد یافت. 

روش های کشت در گلخانه هیدروپونیک کدام است؟

 نکته مهم و قابل توجه این است که روش های کشت و پرورش گیاهان در گلخانه هیدروپونیک مختلف است. در واقع شما می توانید برای پرورش و رشد گیاهان خود روش های متعددی را استفاده کنید. انتخاب انواع روش های کشت و پرورش گیاهان در هیدروپونیک به سرمایه و امکاناتی که برای گلخانه خود در نظر می گیرید، بستگی خواهد داشت. از جمله روش های کشت در این گلخانه به صورت زیر می باشد: 
  • کشت آبی
  • کشت در سنگریزه
  • کشت ماسه ای
  • کشت در هوا
  • کشت در ورمی کولیت
در زیر به بررسی و تشریح انواع روش های کشت در گلخانه هیدروپونیک خواهیم پرداخت. 
گلخانه هیدروپونیک چیست؟
 

کشت آبی چیست؟

 اولین روش کشت در هیدروپونیک، کشت آبی می باشد. در این روش لازم است که ریشه گل یا گیاه مورد نظر خود را در محلولی از مواد مغذی قرار دهید. نکته قابل توجه این است که فضای بین ساقه و ریشه به اسم طوقه نام گذاری می شود که این قسمت از مایع بیرون بوده و با استفاده از پلاستیک بالا نگهداری می شود. 

کشت در سنگریزه چه نوع کشتی است؟

 در این شیوه یا روش از کشت گیاهان، قسمت تحتانی گیاه درون یک سری مواد جامد قرار می گیرد. قطر این جامدات از 3 میلی متر بزرگتر می باشد و به علاوه سنگ خارا هم در آن ها قرار داده می شود. 

کشت ماسه ای چیست؟

 نام ماسه ممکن است شما را به یاد ذرات ریز بیاندازد. این روش نیز گویای همین امر است! در واقع در روش کشت ماسه ای، ریشه گیاه باید در داخل ترکیباتی از مواد قرار داده شود که کوچک تر از 3 میلی متر بوده و به علاوه پشم سنگ یکی از این موارد می باشد. 

کشت گیاهان در هوا:

 یکی از خاص ترین انواع کشت، کشت گیاه در هوا می باشد. لازم به ذکر است که  برای کشت در هوا باید گیاه مورد نظر در اکوسیستمی قرار داده شود که به وسیله ذرات و قطرات آبی که دارای محتوای مواد مغذی هستند احاطه شده باشد و از این طریق مواد مورد نیاز و ضروری به گیاه مورد نظر برسد. 
گلخانه هیدروپونیک چیست؟
 

کشت گیاهان در ورمی کولیت:

 یکی دیگر از خاص ترین روش های کشت گیاه، کشت در ورمی کولیت است که با کانی ها سر و کار خواهید داشت. لازم است که برای کشت گیاهان در این حالت، باید ریشه آن ها را با انواع کانی ها ترکیب نمایید.میان تمام روش هایی که ذکر شد، کشت آبی بسیار کاربردی و پر طرفدار است و برای نگهداری و پرورش انواع گل ها و گیاهان از آن ها استفاده می شود. شایان به ذکر است که با استفاده از این روش می توان کشت به شیوه های ماسه ای و شنی را نیز پیاده سازی کرد و از مزایای آن ها بهره برد. بنابراین کشت آبی و ماسه ای در میان گلخانه داران هیدروپونیک بسیار رایج است. در این حالت گیاهان به صورت انفرادی و  بدون نیاز به خاک به صورت ردیفی داخل گلدان هایی قرار داده می شوند. سپس مواد مایع یا همان سیال مورد نیاز گیاهان به همراه ترکیبات مغذی به داخل گلدان ها انتقال داده می شود تا مواد مغذی با استفاده از روش مویینگی توسط ریشه گیاه جذب شوند. سخن پایانی شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه فرمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر