خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

ماله پروانه ای یا ماله بتنی چیست؟

فهرست مطالب

کف‌سازی بتنی در سطح بسیاری از پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود. در این عملیات قرار است سطوح بزرگ را با استفاده از بتن در سطحی صاف و صیقلی شده بپوشانیم. برای پرداخت نهایی بتن به ابزارهای تخصصی مانند انواع ماله پروانه ای نیاز داریم. دستگاه ماله موتوری مخصوص مسطح سازی حجم نهایی بتن در سطوح بزرگ از انواع فضاهای کف‌سازی طراحی شده‌اند.
شخصی در حال کار کردن با ماله پروانه ای
 

روش طراحی دستگاه ماله پروانه ای

دستگاه ماله پروانه ای برای مسطح سازی بتن در کف سازی‌های بزرگ طراحی ‌شده است. ماهیت طراحی این دستگاه برای کف‌سازی سریع، صاف و صیقلی شده‌ است. برای این منظور از یک روش چرخش برای جابجایی دو وسیله به نام های تیغه‌های ماله‌ و سینی ماله استفاده ‌شده است.هر دستگاه ماله پروانه ای دارای یک عدد سینی و چهار عدد تیغه ماله‌کشی است که شبیه به بال هلیکوپتری طراحی ‌شده‌اند. این شباهت باعث شده تا به این دستگاه اصطلاحاً ماله هلیکوپتری نیز گفته شود. 

انواع ماله پروانه ای بر حسب نوع موتور:

موتور قوای محرک انواع ماله پروانه ای است. این دستگاه به شکلی طراحی ‌شده است تا با حرکت گردش تیغه‌ها بر سطح زمین عملیات مسطح سازی بتن را انجام دهند. بتن متریال سنگینی است و برای گردش تیغه‌ها بر سطح بتن به نیروی زیادی نیاز داریم. از انواع موتور برای تولید این توان حرکت مؤثر تیغه‌ها به جهت مسطح سازی بتن و تکمیل عملیات کف‌سازی استفاده می‌شود. بر این اساس داریم. 
  • ماله پروانه ای با موتور بنزینی

از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ماله پروانه ای هستند. در طراحی این نوع ماله پروانه ای‌ها از انواع موتورهای بنزین سوز استفاده ‌شده است. معمولاً در طراحی انواع سایزهای ماله پروانه ای کارایی دارند و دارای قابلیت استفاده در انواع فضاهای عمرانی و کف‌سازی در انواع محوطه‌ها می‌باشند.
ماله پروانه ای با موتور بنزینی
 
  • ماله پروانه ای برقی

این مدل از ماله پروانه ای چندان پرکاربرد نیست. برای طراحی این ماله موتوری از الکتروموتورهای تک فاز استفاده‌ شده است. معمولاً از موتورهای 3 اسب بخار در طراحی این ماله‌ها استفاده می‌کنند. این موتورها از نوع تک‌فاز هستند که برای کار کردن نیاز به تأمین برق ۲۲۰ ولت جریان متناوب AC دارند. به ‌عبارتی قادر هستیم تا با اتصال برق شهری این ماله پروانه ای‌ها را راه‌اندازی کنیم. بنابراین روش راه‌اندازی و کار با آنها ساده است.
ماله پروانه ای برقی، ماله بتنی برقی
 

انواع سایزهای ماله موتوری:

قطر دهانه ماله موتوری معرف سایز این دستگاه است که مهمترین اطلاعات فنی آن نیز می‌باشد. سایز ماله پروانه ای معرف قابلیت‌های ماله‌کشی آن است. هر اندازه قطر دهانه ماله‌کشی این دستگاه بزرگتر باشد، قابلیت مسطح سازی بیشتری نیز دارد و می‌توان از آنها در عملیات‌های بزرگ عمرانی و مسطح سازی فضاهای گسترده استفاده کرد. انواع سایزهای ماله موتوری شامل این موارد می باشد:
  • ماله پروانه ای ۶۰ سانت
  • ماله پروانه ای ۹۰ سانت
  • ماله پروانه ای ۱۲۰ سانت
  • ماله پروانه ای نفربر
ماله پروانه ای با سایزهای متفاوت
  
  • ماله پروانه ای ۶۰ سانت

ماله پروانه ای ۶۰ سانت قابلیت مناسبی در مسطح سازی کنج‌ها و گوشه‌ها دارد. برای همین است که گاهاً با عنوان ماله پروانه ای گوشه زن معرفی می‌شود. این ماله پروانه ای در هر دو مدل برقی و بنزینی طراحی می‌شود. مدل‌های برقی مناسب کار در فضاهای سرپوشیده هستند.اما در کل چندان متداول نمی‌باشند. ماله پروانه ای ۶۰ سانت سبک‌ترین نوع ماله موتوری است که قابلیت کاملی در مسطح سازی اطراف لبه‌ها، دیوارها، راه پله‌ها و پیاده‌روها دارد. 
  • ماله پروانه ای 90 سانت:

ماله پروانه ای 90 سانت به ‌مراتب از دیگر سایزهای استاندارد این دستگاه کاربردی‌تر است. زیرا قدرت مانور بالایی دارد و می‌توان از آنها در فضاهای متوسط و کوچک نیز استفاده کرد. در عین ‌حال مناسب ماله‌کشی محوطه‌های بزرگ بتن‌ریزی شده نیز هستند. ماله پروانه ای ۹۰، سایز متوسط ماله موتوری است و این طراحی متوسط باعث شده تا کارایی بالایی در سطح عملیات‌های متنوع عمرانی و کف‌سازی داشته باشد.ماله پروانه ای سایز ۹۰ ماله استاندارد با عملکرد دستی است که قدرت مانور بالایی در مسطح سازی فضاهای متوسط از کف سازی‌های بتنی دارد. این دستگاه در حال حاضر متداول‌ترین گونه ماله موتوری است. 
  • ماله پروانه ای 120 سانت:

ابعاد ماله پروانه ای سایز ۱۲۰ آن‌قدر بزرگ است که احتمال کار کردن با آن را دشوار کرده ‌است. اما نگران نباشید؛ طراحان از ایده‌ی هوشمندانه‌ای در طراحی این دستگاه استفاده کرده‌اند. در طراحی این ماله بسیار بزرگ از یک بازوی نگهدارنده مستحکم استفاده ‌شده است تا در حین کار تعادل خوبی داشته باشند و در کل روش کار با این ماله بزرگ را ساده‌تر نماید.ماله پروانه ای ۱۲۰ بزرگترین سایز استاندارد با قابلیت حمل دستی انواع ماله پروانه ای است که مخصوص کار در سطح پروژه‌های بزرگ از عملیات گسترده کف‌سازی و مسطح سازی بتن طراحی ‌شده است. با استفاده از این دستگاه ماله موتوری سرعت ماله‌کشی شما توسعه پیدا می‌کند. همچنین از کیفیت عملیات مسطح سازی بتن کاسته نخواهد شد. 
  • ماله پروانه ای نفربر

ماله پروانه ای نفربر به شکلی طراحی ‌شده است که اپراتور می‌تواند روی آن نشسته و آن را به مانند یک خودرو جابجا کند. بنابراین در طراحی از بخش‌های تکمیلی و بسیار بیشتری به نسبت ماله‌های معمولی برخوردار است. برای همین است که قیمت ماله پروانه ای سرنشین‌دار از نمونه‌های ساده آن بالاتر است.
شخصی سوار بر ماله پروانه ای نفربر
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر