خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

کم هزینه ترین راه های گرم کردن گلخانه کدام اند؟

فهرست مطالب

ضرورت وجود گرما در گلخانه ها با سرد شدن هوا یا در مناطق سردسیر بیشتر به چشم می آید، زیرا در فصول گرم و یا در مناطق گرمسیر، بخش عمده ای از این گرما توسط نور خورشید تامین می گردد. در هوای سرد علاوه بر گرمای خورشید باید از یک نیروی گرمایشی کمکی نیز استفاده کرد، چون بدون وجود نیروی گرمایشی امکان پرورش گل و گیاه وجود ندارد. شرایط داخل گلخانه با انواع تجهیزات و امکانات قابل کنترل است که با کنترل صحیح این شرایط، می توان به پرورش اصولی و دقیق انواع میوه جات، گیاهان و گل ها پرداخت. با توجه به اینکه عامل مهم پرورش و رشد گیاهان وجود گرمای کافی است، استفاده از سیستم گرمایشی از ملزومات هر گلخانه است. استفاده از سیستم گرمایشی بدون درنظر گرفتن هزینه های مصرفی، امری اشتباه است؛ زیرا با کاهش این هزینه ها می توان سود بیشتری کسب کرد. هم چنین بعضی افراد به دلیل تازه کاربودن سرمایه کمی دارند و به دلیل هزینه های بالای تجهیزات گرمایشی، به دنبال راه های کم هزینه برای استفاده از آنها هستند. در ادامه به عوامل گرمایشی و راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه میپردازیم. 

رطوبت در گلخانه

 بین دما و رطوبت رابطه مستقیمی وجود دارد، به این صورت که دمای بالا در مقایسه با دمای کمتر (هوای سرد) ظرفیت نگهداری رطوبت بیشتری را دارد. پس بالا نگه داشتن دما، به کاهش رطوبت کمک میکند و اگر بتوانیم این رابطه را کنترل کنیم، شرایط را برای رشد و سلامت گیاهان فراهم کرده ایم. در هوای آفتابی، گرمای خورشید سبب تعریق گیاهان و تبخیر سطوح خاک می شود. هوای گرم این رطوبت را در خود حفظ می کند اما با کم شدن نور خورشید و به وجود آمدن هوای سرد، این رطوبت به شبنم تبدیل شده و روی گیاهان مینشینند که موجب ایجاد بیماری برای گیاهان میشود. بنابراین یکی از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه خشک ماندن محیط است، به ویژه در شب که دما کم می شود. برای کاهش رطوبت گلخانه می توان به روش های زیر اشاره کرد: 
  • آبیاری اصولی و کافی: آبیاری کم سبب خشک شدن گیاه و آبیاری زیاد موجب تجمع آب در کف می شود. زمان مناسب برای آبیاری نیز قبل از غروب آفتاب هست.
  • تهویه هوا برای تخلیه ی رطوبت
  • زهکشی کف
  • وجود فاصله بین گیاهان
 

گرم کردن کم هزینه گلخانه های کوچک

 یکی از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه که اغلب در گلخانه های کوچک استفاده می شود، استفاده از بطری پلاستیکی است. می توان این بطری ها را با رنگ های تیره رنگ کرده و آن‌ها را پر از آب کرد. سپس بطری‌ها را در نقطه ای که در معرض جذب بیشترین نور خورشید است، قرار داد تا گرما را به خوبی جذب کنند. به این صورت در هوای سردی که بعد از غروب آفتاب به وجود می آید، انرژی گرمایشی ذخیره شده در آب بطری ها، تا حدود زیادی سبب گرم شدن محیط می شوند. علاوه بر بطری، می توان از اشیا رسانا نیز استفاده کرد که همین خاصیت را دارند. این روش، روشی ارزان و طبیعی جهت گرم کردن گلخانه‌های کوچک است. 

پوشش گلخانه

از عوامل مهم برای گرم نگه داشتن محیط گلخانه ها، توجه به اتلاف انرژی است، به این معنی که امکان ورود هوای سرد و خروج هوای گرم به حداقل برسد. بهترین راهکار برای گرمایش در صورت هدر رفتن هوای گرم محیط گلخانه، بی فایده خواهد بود. پس گلخانه باید عایق درستی در مقابل انرژی داشته باشد. 
کم هزینه ترین راه های گرم کردن گلخانه کدام اند؟
 ورق های PVC دو جداره، درصد بالایی از اتلاف انرژی را کنترل می کند و استفاده از آن سبب افزایش دمای گلخانه خواهد شد. این ورق ها علاوه براینکه مانعی برای خروج گرما هستند، به دلیل دوجداره بودن ضدضربه هستند و ایجاد امنیت می کنند. هم چنین طول عمر زیادی دارند و تنها با یک بار هزینه می توان سالیان سال از آن بهره برد. بررسی و رفع درزهای موجود در دیوار ها و سقف ها کمک شایانی به گرم نگه داشتن محیط می کنند. با شناسایی این درزها که در سقف، کانال کشی ها، شیشه ها و غیره وجود دارند، می توانیم از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنیم. طبق تجربه و تحقیقات بهتر است عایق بندی دیوارها بیشتر در ضلع شمالی گلخانه ها انجام شود، زیرا بیشترین مقدار اتلاف انرژی از این قسمت صورت می گیرد. این شکاف ها با چسب های نواری یا حرارتی و وسایل مشابه پوشانده می شوند و همچنین میتوان از پلاستیک های ضد قطره استفاده کرد و با روش صحیح همپوشانی نایلون ها، اتلاف انرژی را به حداقل رساند. 

محل احداث گلخانه

یکی از اولویت ها برای احداث گلخانه ها موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی آن است. اقلیم های سرد و مرطوب شرایط را برای گرم نگه داشتن گلخانه سخت تر می کند و نیازمند هزینه و انرژی بیشتری برای گرمایش هستند. به علاوه ساخت گلخانه در مکان های آفتاب گیر و استفاده از عایق های مناسب، از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه محسوب می شوند؛ زیرا تنها با درست هزینه کردن سرمایه اولیه، گرمای طبیعی خورشید به صورت حداکثری دریافت و در داخل محیط حفظ می شود. وجود ساختمان های بلند یا درخت در اطراف گلخانه، قدرت و میزان تابش نور خورشید را می گیرد و فرد مجبور به استفاده از روش های هزینه بر برای ایجاد گرمایش خواهد شد. 

انعکاس نور در سالن گلخانه

 یکی از بهترین راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه حبس نور در داخل سالن گلخانه هاست. این روش بهتر است در جدار جنوبی گلخانه صورت بگیرد، به این شکل که جدار جنوبی با رنگ سفید یا مواد منعکس کننده پوشانده شود. در این صورت با تابیدن نور خورشید، این دیواره نور را به داخل منعکس می کند و نور و گرمای آن را دوبرابر می کند. طبق گفته های قبل، بهتر است این روش با عایق سازی و آفتاب گیر بودن مکان گلخانه همراه باشد. 

پایین بودن بستر گلخانه

 با نگاه بیرونی به گلخانه ها، این تصویر به نظر می رسد که سطح آن از زمین بالاتر است، درصورتی که طبق اصول، سالن گلخانه باید از سطح زمین پایین تر باشد. زیرا بنا به قوانین طبیعت، هرچه به عمق زمین نزدیک شویم گرمای بیشتری وجود دارد و در فصول سرد نیز، هوای گرم پایین تر از هوای سرد قرار می گیرد. این روش از روش های ضروری احداث گلخانه ها به شمار می آید و تاثیر چشم گیری در گرمایش گلخانه دارد. 

استفاده از کود مناسب

 کودها عامل مهمی در پرورش و سلامت گل ها و گیاهان هستند. کودها مواد غذایی مورد نیاز برای گیاهان را تامین می کنند و همچنین می توانند منبعی برای گرما بخشیدن به گیاهان باشند. واکنش های شیمیایی ناشی از کودها که در گیاهان اتفاق می افتد، به شکل انرژی گرمایی در آنها آزاد می شود و سبب افزایش دما در آنها می شود. بنابراین کود مناسب سبب رشد، جلوگیری از یخ زدگی در فصول سرد و ایجاد گرما در گیاهان می شود. 

تجهیزات گرمایشی در گلخانه ها

 راه حل های زیادی را برای گرم کردن گلخانه ها بررسی کردیم که در همه ی موارد هزینه ی کم را اولویت قرار دادیم. در گلخانه هایی با مساحت زیاد و با گیاهان خاص باید از تجهیزات گرمایشی استفاده کرد و دیگر راه حل های طبیعی و ساده جوابگو نخواهند بود. 
کم هزینه ترین راه های گرم کردن گلخانه کدام اند؟
 از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه این است که مساحت سالن ها را تقسیم کنیم و در قسمت های مختلف، گرمایش متفاوت قرار دهیم. در گلخانه های بزرگ، استفاده از یک سیستم گرمایشی هزینه و انرژی زیادی را هدر می دهد و با تقسیم آن می توانیم گرمایش را کنترل کنیم. به این صورت که در قسمت های کوچک از سیستم های گرمایش کوچک و در قسمت های بزرگتر یا گیاهانی که به گرمای بیشتری نیاز دارند، سیستم گرمایشی بزرگ و قوی تری قرار دهیم. این قسمت ها را می توان با پارتیشن یا پلاستیک از هم تفکیک کرد و علاوه بر صرفه جویی در هزینه و انرژی، شرایط رشد بهتری را مهیا کرد. هم چنین با توجه به تفاوت دمای شب و روز، کنترل سیستم های گرمایشی در دماهای مختلف شب و روز به اتلاف هزینه و انرژی کمک می کند. برای گرمایش گلخانه ها از هیتر یا بخاری های گلخانه ای استفاده می شود که به سه نوع از آنها اشاره می کنیم: 
  • بخاری گازی گلخانه ای:

 این نوع بخاری ها انتخابی مناسب برای صاحبان گلخانه است زیرا از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه به شمار می رود. هزینه ی کم این نوع بخاری ها مهم ترین ویژگی آنهاست، اما استفاده از آنها نیاز به رعایت نکات خاصی دارد. به دلیل تولید گاز اتیلن، ممکن است تاثیرات مخربی روی نوع خاصی از گیاهان یا جوانه ها داشته باشد. از دیگر مسائل این نوع بخاری ها سنسورهای اکسیژنی آن است که با حس کردن اکسیژن به صورت خودکار خاموش می شوند. بنابراین این اتفاق در شب می تواند تمامی محصولات را نابود کند. بهتر است برای استفاده از این نوع هیترها، تهویه مناسب در نظر گرفته شود که البته ممکن است مقداری انرژی نیز هدر برود. 
  • بخاری برقی گلخانه ای:

 هیترهای برقی کارایی نزدیک به 100 دارند و نیازی به تهویه نیز ندارند. هزینه ی تهیه آنها نیز معقول و مناسب است اما نکته ی قابل توجه هزینه ی برق آن است که ممکن است در بعضی از فصول گران شود. استفاده از این هیترها به دلیل ایمن بودن برای گیاهان، روشی مناسب است که با توجه به برخی نکات اعم از: عایق سازی سالن، استفاده از انرژی خورشیدی در روز و دیگر نکاتی که قبلا گفته شد، می توان از هزینه های آن در فصول سرد سال کم کرد. بخاری های 240 ولتی گزینه مناسب تری برای گلخانه ها هستند زیرا گرمایش زیادی دارند و در زمان طولانی در مصرف صرفه جویی می کنند و قابل اعتماد هستند. بخاری های 120 ولتی نیز با هزینه ی کمی که دارند برای گلخانه های کوچک انتخاب بهتری می باشد. *برای استفاده از هیترهای ذکر شده، بهتر است از نوع ترموستات دار آن استفاده شود. زیرا زمانی که فضا به دمای مناسب برسد، ترموستات سبب خاموش شدن خودکار بخاری می شود و همین طور در زمان کاهش دما نیز به شکل خودکار روشن خواهد شد. این امر در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و در نهایت هزینه مصرفی کمتری خواهد داشت. 
کم هزینه ترین راه های گرم کردن گلخانه کدام اند؟
 
  • سیستم های تابشی:

 سیستم گرمایش تابشی به روش خورشید که با تابش، سبب گرم شدن اجسام می شود عمل می کند و موجب گرم شدن محیط اطراف می شود. گرمایش تابشی یکی از راه های کم هزینه برای گرم کردن گلخانه می باشد که بسیار کارآمد است. این روش گرما را به صورت تابشی منتقل می کند و سبب کاهش مصرف سوخت می شود. از ویژگی های دیگر این روش می توان به عدم تجمع هوای گرم در سطح بالا اشاره کرد که این مورد خود مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن را کاهش می دهد. این سیستم به دلیل تابش به همه ی نقاط در سقف نصب می شود، بنابراین فضایی را اشغال نمی کند و با این روش می توان به هر قسمت از گلخانه دمای مخصوصی داد. جمع بندی طبق آنچه گفتیم؛ روش های زیادی برای گرم کردن گلخانه ها با هزینه ی کم وجود دارد؛ اما باید به این نکته توجه کنیم که تنها یک روش موجب گرم شدن گلخانه ها نمی شود و گاهی با یک هزینه ی صحیح و کم می توانیم سال ها از آن بهره مند شویم. هم چنین همه روش ها نیاز به راه حلی برای نگه داشتن گرما در محیط دارند که عایق سازی درست و اصولی این مشکل را رفع می کند. عایق نامناسب مصرف انرژی و هزینه‌های گرمایشی گلخانه را افزایش می دهد، مخصوصا اگر گلخانه مساحت زیادی داشته باشد و از هیتر برای گرمایش استفاده شود، چون که با هدر رفتن گرما و انرژی، هیترها برای ایجاد گرما انرژی بیشتری مصرف خواهند کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر