خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

آموزش نصب شیر برقی آب

فهرست مطالب

قبل از اینکه شروع به نصب شیر برقی آب کنید حتماً دفترچه راهنما و دستورالعمل های ایمنی با توجه به برند و نوع شیر برقی را مطالعه نمایید تا از اینکه شیر برقی خریداری شده متناسب با کار و نیاز شما بوده و برای ایمنی سیستم خطر آفرین نمی باشد اطمینان حاصل نمایید.

علاوه بر کاتالوگ شیر می توانید برچسب روی بدنه و بوبین شیر برقی را بررسی کرده تا با پی بردن به مشخصات شیر برقی متوجه این امر شوید که شیر برقی شما جوابگوی کار شما از لحاظ مواردی چون سایز، دمای کاری، نوع سیال، نوع آب بند و ولتاژ بوبین می باشد یا خیر. شکل زیر نمونه ای از برچسب های شیر برقی را همراه با توضیحات نشان می دهد.

سیستم لوله کشی جهت شیر برقی آبیاری

•    اطمینان حاصل کنید که مدار تحت فشار نبوده و سیستم خاموش باشد و همچنین پس از خاموش کردن اجازه دهید که سیستم خنک شود.•    لوله ها را از لحاظ عدم مواردی چون زنگ زدگی، وجود براده و پلیسه، گرد و خاک و ... بررسی کنید. توصیه می شود قبل از نصب شیر برقی لوله ها را کاملاً شست و شو دهید.•    ذرات و ناخالصی های ریز می تواند وارد لوله شود و باعث انسداد لوله یا نشتی آن شود. وجود ناخالصی و کثیفی لوله ها یکی از دلایل اصلی بد عمل کردن شیر برقی ها می باشد. این مشکل با باز کردن لوله ها و شست و شوی کامل قابل حل است اما همیشه از ورود گرد و خاک به سیستم جلوگیری کنید. اگر از تمیزی سیستم مطمئن نیستید پیشنهاد می شود با توجه به نوع سیال عبوری از شیر برقی یک فیلتر قبل از ورودی شیر قرار دهید.

سایز لوله برای نصب شیر برقی کشاورزی

بیشترین سایز های شیر برقی مورد استفاده 1/8 الی 2 اینچ می باشد که با توجه سایز پورت شیر برقی باید لوله متناسب با آن را انتخاب و نصب کرد.

موقعیت قرارگیری شیر برقی

•    توصیه می شود شیر را در محیط خشک که تهویه مناسبی دارد نصب کنید. زیرا شیر برقی های کشاورزی در طول مدت استفاده داغ می شوند و برای اینکه خنک شوند باید پیرامون شیر برقی فضای کافی وجود داشته باشد.•    اکثر شیر برقی فقط برای عبور سیال از یک جهت بوده و قابل استفاده می باشند. هنگام نصب شیر برقی کشاورزی جهت های ورودی و خروجی را چک کنید. اغلب جهت صحیح جریان با یک فلش بر روی بدنه شیر مشخص شده است.•    لوله های دو سمت شیر باید کاملاً محکم بسته شوند. از آچار مناسب برای بستن شیر و لوله ها استفاده کنید.•    از بار و فشار غیر ضروری بر روی سیستم جلوگیری کنید.•    بهترین موقعیت نصب برای شیر برقی آبیاری به این صورت است که بوبین شیر برقی کشاورزی کاملاً به سمت بالا باشد و یک زاویه 90 درجه ای مانند شکل زیر ایجاد کند. این کار باعث می شود که خطر جمع شدن خاک و کثیفی در شیر کاهش یابد.

آموزش نصب شیر برقی آب

نصب بوبین شیر برقی آب

بوبین را بر روی شفت سلونویید شیر برقی سوار کنید. به هیچ وجه بوبین را هنگامی که بر روی شیر برقی آب نصب نشده است به منبع تغذیه برق متصل نکنید زیرا امکان سوختن بوبین وجود دارد. برای اطمینان از اینکه بوبین را به طور صحیح نصب کرده اید به کاتالوگ شیر برقی مراجعه نمایید.

مهره قفل کن بوبین را کاملاً محکم کنید تا در هنگام کار بوبین دچار چرخش و لرزش نشود. اما مراقب باشد که مهره را بیش از حد سفت نکنید زیرا احتمال آسیب به بوین وجود دارد. معمولاً گشتاور مورد نیاز برای بستن مهره بوبین 5 نیوتن متر است.

نحوه نصب سوکت بوبین شیر برقی کشاورزی

•    از کابل گرد استفاده کنید و ترمینال های شماره 1 و 2 را به منبع تغذیه متصل کنید.•    همیشه سیم اتصال به زمین را وصل کنید. از لوله برای اتصال به زمین کمک نگیرید.•    سوکت را به بوبین شیر برقی متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که بین بوبین و سوکت هیچ گونه رطوبتی نباشد. گشتاور موردنیاز برای بستن پیچ سوکت 5 نیوتن متر است.•    کابل را به گونه ای قرار دهید که رطوبت روی کابل نتواند وارد سوکت شود. همه موارد ذکر شده در شکل زیر نشان داده شده است.

راه اندازی شیر برقی آب

•    تنها در زمانی که شیر و بوبین را به درستی نصب کرده اید برق را متصل کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بر روی سیستم فشار وجود داشته باشد.•    در طول استفاده بوبین شیر برقی داغ می شود.

 پس از نصب شیر اگر شیر برقی به درستی عمل نکرد در بیشتر موارد این عیوب قابل رفع هستند. دلایل این عیوب در زیر ذکر شده است:

1.    شیر برقی آبیاری به دلیل وجود گرد و خاک و کثیفی مسدود شده است. این عیب به دلیل نفوذ گرد و خاک و ناخالصی ها به پورت های ورودی و خروجی شیر برقی است. اگر چه در هنگام نصب لوله ها تمیز به نظر می رسد اما ممکن است درون لوله ها مواردی چون براده و پلیسه، ذرات زنگ زدگی و ... وجود داشته باشد. در صورت بروز چنین مشکلی پس از تمیز کردن لوله، شیر را باز کرده و اجزای آن را کاملاً تمیز کنید.برای دمونتاژ و مونتاژ دوباره قطعات شیر به دفترچه آن مراجعه کنید.2.    شیر برقی را در جهت اشتباه وصل کرده و ورودی و خروجی شیر اشتباه نصب شده است. جهت درست را از روی فلش روی بدنه چک کنید و شیر را برعکس نصب کنید.3.    شما پدیده چکش آبی را تجربه کرده اید. چکش آبی به دلیل عبور آب با دبی و فشار بالا در لوله هایی با قطر کوچک اتفاق می افتد. برای حل این مشکل راه حل های مختلفی وجود دارد:

•    قطر لوله ها را افزایش داده تا سرعت سیال کاهش یابد.•    فشار سیال را قبل از ورود به شیر برقی به وسیله یک شیر کاهنده فشار مانند رگلاتور کاهش دهید.•    با استفاده از شلنگ های انعطاف پذیر یا ضربه گیر چکش آبی را خنثی کنید.•    از شیر برقی با واکنش طولانی تر استفاده کنید. این کار باعث کاهش فشار انتقالی به شیر برقی می شود.

شیر برقی آب در چه قسمت‌هایی کاربرد دارد

شیر برقی آبیاری تقریباً در حوزه بسیار وسیعی استفاده می‌شود و این باعث شده است که سیستم‌های ایمنی از این شیر به وفور استفاده کنند.به‌طورکلی هر جایی که با یک سیال غیر ویسکوز و روشن، مانند آب، گاز، سیالات، نفت و روغن، سروکار داشته باشند می‌توانند از این شیرها استفاده کنند.

نکته مهم در مورد شیرهای برقی آبیاری به نقش کنترل کنندگی آنها برمی‌گردد و به شکلی عالی می‌توانند جریان سیالات مختلف را کنترل کنند.شیرهای قطع و وصل ساده برای بسیاری از خطوط لوله‌کشی که تنها دو حالت دارند استفاده می‌شوند و در وصل و یا قطع کردن این جریان‌ها محبوب هستند.

اما در برخی از کارخانجات و پروژه‌های سنگین و پیچیده که به شرایطی مانند هوای فشرده نیاز دارند، استفاده از این شیرهای معمولی امکان پذیر نیست.از طرفی در برخی مواد کنترل غیر دستی جریانی مانند گاز می‌تواند از فجایعی بزرگ جلوگیری کند.

آموزش نصب شیر برقی آب

شیر برقی کشاورزی در این پروژه‌ها یک انتخاب بسیار عالیست و تنها به منبع جریان برق نیاز دارد.در واقع زمانی که جریان بزرگتر می‌شود و نیاز به ایمنی بیشتر می‌شود، شیرهای برقی یا سلونوئید به خوبی خود را نشان می‌دهند.جنس شیر برقی نیز در مورد محل استفاده آن اهمیت دارد.

شیرهای برقی را از جنس‌های مختلفی می‌سازند و با توجه به فشار اعمالی، محیط خورنده، درجه حرارت جریان ورودی و فاکتورهای مختلفی به مشتریان عرضه می‌شوند.به‌عنوان‌مثال، شیرهای ساخته شده از جنس EPDM و PTFE برای محیط‌های خورنده عالی هستند و می‌توان از آنها برای سال‌های طولانی استفاده کرد.

دلایل استفاده از شیر برقی کشاورزی

•    شیر برقی کشاورزی را در هر نقطه‌ای از ساختمان می‌توان نصب کرد و نیازی به مراجعه حضوری ساکنین ساختمان برای قطع کردن جریان نیست.•    شیر برقی کشاورزی در پروژه‌های بزرگ صنعتی و پتروشیمی کاربرد دارد و اپراتور می‌تواند از راه دور یا از اتاق کنترل آن را باز یا بسته کند.•    استفاده از شیرهای برقی کشاورزی به معنی کاهش دخالت انسان است که میزان خطا را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.•    شیرهای برقی از مواد مختلف و متنوعی ساخته می‌شوند و امکان استفاده از آنها در محیط‌های خورنده یا در دماهای بالا وجود دارد.•    این شیرهای برقی کنترل گاز می‌توانند به هنگام زلزله جریان گاز ورودی به ساختمان را به کل قطع کنند و این به معنی بالاتر رفتن ایمنی یک سازه است.•    شیر برقی کشاورزی به آسانی نصب می‌شود و می‌توان گفت که سازوکاری همانند شیرهای معمولی دارد. بنابراین برای نصب آنها نیازی به تجهیزات خیلی ویژه یا مهارت بالا ندارید.•    تحمل فشار بالا در شیرهایی برقی کشاورزی به صاحبان صنایع این امکان را می‌دهد که از آنها در مقابل جریان‌های بسیار قوی استفاده کنند و فشار کمتری به سایر بخش‌های پروژه خود وارد کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر