خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع آبیاری بارانی کدام اند؟

فهرست مطالب

موضوع آب و مديريت صحيح منابع آب، از مشكلات اساسي اکثریت جهان می باشد به طوري كه امروزه توسعه انساني به ويژه در بیشتر جوامع جهان سومی به شدت وابسته به توسعه و اصلاح مديريت منابع آب می باشد. به طوری که توسعه مديريت منابع آب مي تواند نقشي اساسي در حل مشكلات محرومان داشته باشد. بنابراین اصلاح راهبردها و فناوري ها در مصرف منابع آب براي بر طرف كردن مشكلات ناشي از كمبود، آلودگي و پايين بودن راندمان استفاده از آب، ضروري به نظر برسد. مفهوم کلی آبیاری  عبارت است از فرآیند رساندن میزان کنترل شده آب به گیاهان و درختان که در مدت زمان مورد نیازو مشخصی می باشد. آبیاری به رشد محصولات کشاورزی، حفظ مناظر و احیای پوشش گیاهی در مناطق خشک و در دوره ‌هایی با بارندگی کمتر از میزان متوسط سالیانه کمک شایانی می نماید. به عبارتی این واژه از لحاظ  علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول است .در این مقاله قصد داریم تا انواع آبیاری بارانی را به اطلاع برسانیم با ما همراه باشید. 

کاربرد ابیاری بارانی

 آبياری بارانی علاوه بر اینکه برای زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد، کاربردهای دیگر از جمله جمع آوری پساب شهری و صنعتی از تصفيه ­خانه ها و پخش آن ها در زمين های زراعی ، پخش کودهای شيميايی محلول در آب و همچنین جلوگيری از يخ زدن گياهان ، خيس کردن سطح زمين به عمق کم برای کمک به بيرون آمدن جوانه بذرهای کاشته شده را دارد. 

انواع روش های آبیاری

 آبیاری شامل ۳ دسته ی کلی می باشد ۱) آبیاری سطحی ۲) آبیاری تحت فشار ۳) آبیاری زیرزمینی افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و مواجه شدن با کمبود آب در کشور موجب شده تا افراد  بهره گیری از سیستم های آبیاری تحت فشار را در جهت کاهش مصرف آب آبیاری را مطرح نمایند. آبیاری بارانی از جمله سیستم های آبیاری تحت فشار است که در آن آب توسط آبپاش و مشابه باران در هوا پخش می‌ شود.سیستم های آبیاری بارانی را می توان به راه های مختلفی تقسیم بندی کرد. بر اساس نیروی مورد استفاده برای جا به جایی لترال ها به دو گروه کلاسیک و مکانیزه تقسیم می گردد. 
انواع آبیاری بارانی کدام اند؟
 

سیستم های آبیاری بارانی چگونه کار می کنند

 همانطور که می دانید برای آبیاری مزارع کشاورزی روش های مختلفی وجود دارد. که عوامل بسیاری مانند شرایط آب و هوایی ، نوع خاک ، شکل و اندازه زمین ، نیروی کار و… در آن دخیل می باشد.با توجه به پیشرفت فناوری در صنعت کشاورزی و با در نظر گرفتن ملاک های گفته شده ی سیستم آبیاری قطره ای و بارانی به علت صرفه جویی در مصرف منابع آبی و بهره وری بالایی که دارند، بیش از سایر روش ها مورد تاکید کارشناسان کشاورزی می باشند. شبکه بارانی راه حلی  برای آبیاری مزارع مانند بارش باران می باشد. این شبکه یا سیستم آبیاری بارانی جریان آب مورد نیاز برای کشاورزی را از راه های مجموعه‌ ای از لوله ‌ها با استفاده از پمپاژ عبور می ‌دهد. در مرحله بعد  این آب توسط آب‌ پاش‌ها مثل قطرات ریز باران بر روی زمین می‌ افتد. در آبیاری بارانی، آب با فشار در داخل یک شبکه لوله‌کشی شده جریان پیدا نموده و سپس از خروجی‌هایی که روی این شبکه قرارداده شده که آبپاش نام دارد ، خارج می‌ گردد. ساختمان آب‌پاش ها به گونه ای است که هنگامی که با فشار از آن خارج می‌ شود به شکل قطرات ریز و درشت درآمده و مشابه باران در سطح مزرعه ریخته می‌ شود. 

انواع روش های آبیاری بارانی

همانطور که در بالا گفته شد از روش های آبیاری که آب را توسط آب پاش ها به صورت قطرات ریز باران در آورده و در سطح زمین پخش می کند تا رطوبت مورد نیاز گیاه به خوبی رفع شود.روش های آبیاری بارانی بر اساس نوع حرکت بال آبیاری به چهار دسته تقسیم می‌شوند: سیستم‌های آبیاری بارانی ثابت ، سیتم‌های بارانی نیمه ثابت ، آبیاری بارانی با جابجایی متناوب ، آبیاری بارانی با جابجایی مداوم.

آبیاری بارانی ثابت

در شیوه آبیاری  بارانی ثابت به تعداد کافی بال آبیاری و آبپاش تعبیه شده است به صورتی که احتیاجی به جابجایی بال های آبیاری و آبپاش ها در طول فصل زراعی نخواهد بود. در سیستم‌های ثابت ممکن هست بال های آبیاری به شکل ثابت در زیر زمین کار گرفته شود یا این بال ها در ابتدای فصل رشد روی زمین چیده شود و در انتهای فصل رشد جمع گردند.

آبیاری بارانی نیمه ثابت

در روش آبیاری بارانی نیمه ثابت بال های آبیاری به گونه ای طراحی شده که در زیر زمین قرار می گیرند و بعد از هر آبیاری فقط آبپاش ها برروی بال آبیاری حرکت و جا به جایی دارند. این کار به وسیله  شیرهای خودکاری که روی بال های آبیاری نصب شده انجام می شود. 
انواع آبیاری بارانی کدام اند؟
 

آبیاری بارانی با جابجایی متناوب

 این روش به گونه ای است که  بال آبیاری در حالیکه آبپاش ها روی بال آبیاری ثابت هستند ، بعد از انجام هر آبیاری جابجا می شوند و به محل استقرار بعدی انتقال پیدا می کنند. پس از هر آبیاری ، بال آبیاری از لوله اصلی جدا می شود و به محل بعدی منتقل می گردد. براساس روش انتقال بال آبیاری سیستم‌ های آبیاری بارانی با جابجایی متناوب به سه دسته تقسیم می‌شوند.

سیستم آبیاری بارانی جابجایی با دست

 لوله‌های اصلی در طول فصل آبیاری ثابت هستند اما بال های آبیاری بعد از هر آبیاری به همراه آب پاش های نصب شده روی آن ها توسط دست جابجا می گردند.

سیستم آبیاری بارانی قطره‌ای کوچک

 در شیوه بارانی قطره‌ای کوچک  بال آبیاری دارای لوله‌هایی می باشد که به دور قرقره‌ای تاب داده شده اند و در فاصله زمانی مشخصی  روی لوله اصلی نصب می گردند. در انتهای هر یک از لوله‌ها ، آبپاش ها توسط ارابه کوچک وصل شده‌اند، ‌این آبپاش ها در ابتدای آبیاری به انتهای زمین کشیده می ‌شوند در صورتی که در این زمان قرقره کاملا باز شده باشد.

روش آبياري كلاسيك نيمه متحرك

خطوط لوله در اين روش  بعد از اجراء مدفون مي شوند و تنها بال هاي آبياري با توجه به آرايش طراحي شده روي زمين مستقر می شوند. هر بال آبياري مستقيما توسط شيرهاي آب گيري و يا از طريق اتصال چند شاخه لوله به پايه هاي نصب شده روي لوله آب رسان كه به آن ها لوله هاي سرانداز گفته مي شود آب گيري مي شوند.ایستگاه پمپاژ،لوله‌ های اصلی و فرعی ثابت در این روش هستند که بال های آبیاری آن باید به وسیله کارگر جابجا گردد. به دلیل خاصیت جابه جایی بال ها که  جنس آنها از آلومینیم می‌باشد. محدودیتی از نظر شکل و ابعاد زمین وجود ندارد. همچنین برای گیاهان پا بلند و در خاک های سنگین مناسب نمی باشد. می توان گفت گزینه ای مناسبی برای آبیاری زمین های کوچک  که دارای ابعاد نامنظم هستن می باشد.بهره برداری از این روش در خاک های سنگین و گیاهان پابلند مناسب نخواهد بود. 
انواع آبیاری بارانی کدام اند؟
 

آبیاری بارانی غلتان

این دستگاه برای آبیاری مزارعی که هموار و مسطح می باشند به طوری که گیاهان ردیفی در آن ها کشت شده باشند پرکاربرد است. اجزای تشکیل دهنده دستگاه آبیاری ویل موو عبارتند از :موتور و شاسی، لوله اصلی و لوله رابط خرطومی، چرخ ها، آبپاش ها. لوله اصلی در این دستگاه از جنس آلومینیوم می باشد و قطر 10سانتیمتری دارد که از وسط چرخ ها عبور می کند. این لوله هم آب را به آبپاش ها می رساند و هم باعث حرکت چرخ ها می شود .حرکت دستگاه از یک محل به محل بااستفاده از موتور بنزینی که از طریق جعبه دنده و زنجیر به چرخ های کناری متصل می باشد صورت می گیرد. این دستگاه برای آبیاری گیاهان پا کوتاه مانند غلات، علوفه و چغندر قند مناسب است 

مزایای شبکه‌های آبیاری بارانی

 از فواید روش آبیاری بارانی می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش هدر رفت آب و صرفه جویی در مصرف آنراندمان تولید افزایش می یابدجلوگیری از فرسایش خاکمناسب برای هر نوع خاک به جز خاک رس سنگینمناسب برای آبیاری در مزارعی که تراکم محصولات بالاستامکان استفاده در زمینهای پر شیب.توزیع یکنواخت آب و کود و سم در تمام نقاط مزرعه.کمک به رشد بهتر گیاهان با لطیف کردن محیط اطراف گیاهاندر این روش مقدار دقیق آب مصرفی، قابل اندازه گیری است.آبیاری بارانی در کاهش خسارات ناشی از آفت ها مانند شته ها تاثیرگذار است. 

معایب آبیاری بارانی

سموم آفت کش و قارچ کش را از روی برگ ها شستشو می دهد.تاثیر نامطلوب باد در توزیع یکنواخت آب در این نوع از روش های آبیاری وجود دارد.سرمایه گذاری اولیه نیاز به پرداخت هزینه هنگفت دارد. 
انواع آبیاری بارانی کدام اند؟
 کلام آخر آبیاری و مدیریت آب زمین کشاورزی با وجود پیشرفت های بسیار در سال های اخیر در عین سادگی همچنان یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان و باغبانان محسوب می شود. یکی از روش های آبیاری، آبیاری بارانی است. هزینه آبیاری بارانی در هکتار و براورد هزینه آبیاری بارانی بسته به روش مورد استفاده متفاوت می باشد . هزینه سیستم آبیاری بارانی با توجه به روش استفاده شده معین می گردد. در این مطلب انواع روش های آبیاری بارانی ، مزایای آبیاری بارانی و معایب آن بررسی گردید

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر