خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

اهمیت نور در گلخانه و چگونگی تامین آن

فهرست مطالب

با توجه به اهمیت نور در گلخانه ، ابتدا باید نقش نور مناسب برای گیاهان را معرفی کنیم. به طور کلی گیاهانی که در گلخانه ها پرورش می یابند شرایط ویژه تر و نیاز بیشتری نسبت به گیاهان کاشته شده در زمین های کشاورزی دارند. عواملی که باید در گلخانه ها کنترل شوند عبارتند از: دما ، نور ، رطوبت و میزان گاز کربنیک هر یک از این فاکتورها به تنهایی برای رشد گیاه ضروری است و در مقالات بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. موضوع بحث ما در این مقاله میزان نور گلخانه و شدت نیاز به نور و وجود گیاهان مختلف است.یک باور قدیمی در بین تولیدکنندگان و کشاورزان وجود دارد: 1٪ نور بیشتر تولید را 1٪ افزایش می دهد. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این گفته تا حدودی درست است ، بنابراین در این مقاله سعی داریم راه حل هایی را برای شما فراهم کنیم که گلخانه مناسب نور را ارائه دهند تا بتوانید از آن بهره مند شوید.در این مطالعه ثابت شد که 1٪ نور بسته به نوع محصول کاشته شده ، میزان محصول تولیدی را بیش از 0.5٪ به 1.25٪ افزایش می دهد. اما اصل پرونده تغییر نکرده است. این بدان معناست که هرچه نور در دسترس گیاه باشد ، مطمئناً محصولات بیشتری تولید خواهد کرد. با این حال ، اولین شرط برای دستیابی به محصول با کیفیت بالاتر ، دادن تابش خورشید به گیاه نور است.برای محصولات پوشیده مانند گیاهانی که در گلخانه پرورش داده می شوند ، پوشش گلخانه مانع اصلی برای رسیدن نور به گیاه است و همیشه نور را کاهش می دهد. بنابراین ، کنترل و تأمین گلخانه نور یکی از مهمترین وظایف برای افزایش کارایی محصولات گلخانه ای است. خوشبختانه ، ابزارهای زیادی برای به حداقل رساندن تلفات نور گلخانه در دسترس است ، بنابراین 3 راه حل برای تقویت نور گلخانه وجود دارد که عبارت اند از : 

راه حل برای تقویت نور گلخانه

راه حل 1: با تمیز نگه داشتن پوشش ، نور گلخانه را تهیه کنید

با گذشت زمان ، هر دو قسمت داخلی و خارجی پوشش گلخانه آلوده می شوند. جلبک‌ها، خزه‌ها، گرد و غبار، شن و ماسه، آلودگی و… بر روی پوشش قرار می‌گیرند و باعث کاهش نور در گلخانه و در نهایت کاهش تولید می شود. علاوه بر این ، آلاینده های نایلونی گلخانه ای منبع عوامل بیماری زا هستند. به همین دلیل ، حفظ پوشش گلخانه و سمپاشی مداوم آن نه تنها می تواند نور را تا حد زیادی هدایت کند ، بلکه از احتمال آلودگی و انتقال بیماری به گیاه جلوگیری می کند. 
اهمیت نور در گلخانه و چگونگی تامین آن
اگر پوشش گلخانه به اندازه کافی محکم نباشد ، تمیز کردن مداوم می تواند از عمر و دوام نایلون بکاهد. بنابراین توصیه می شود از نایلون های گلخانه ای چند لایه استفاده کنید ، زیرا باید از نایلون های گلخانه ای چند لایه با مقاومت و طول عمر بالاتر استفاده کنید و با اطمینان گلخانه نور را افزایش دهید.

راه حل 2: برای افزایش گلخانه ای نور از شبنم گلخانه ای خودداری کنید

پوشش گلخانه اغلب از داخل بسیار مرطوب است. به این دلیل که دمای داخل خانه گرمتر از خارج است و این اختلاف دما می تواند باعث تشکیل شبنم شود. (این مورد در روزهای سرد بیشتر مشاهده می شود.) شبنم درپوش روی گلخانه نور تأثیر می گذارد و انتقال نور را تا 20٪ کاهش می دهد. به همین دلیل بهتر است از نایلون گلخانه اضافه شده از Anti Fog استفاده شود که از تشکیل قطرات آب روی پوشش گلخانه جلوگیری می کند.

راه حل 3: کاهش بازتاب پوشش گلخانه در گلخانه نور

بیشتر نور خورشید از طریق پوشش گلخانه عبور می کند و هنگام تابش به گیاه می رسد. با این حال ، برخی از این نور منعکس شده و از دسترس امکانات خارج است. (این امر به ویژه در روزهایی که نور در معرض آفتاب کم است یا در روزهای کوتاه سال بسیار مهم است.) افزودنی ضد بازتاب ، متشکل از یک لایه نازک از نانوذرات ، انتقال نور را به طور متوسط 2.5٪ تا 3٪ افزایش می دهد ، و گلخانه نور مقدار مورد نیاز را تأمین می کند.انطباق با هر 3 مرحله تأثیر زیادی بر گلخانه نور دارد و در نتیجه 10٪ در بهره وری و تولید محصولات سالم افزایش می یابد. علاوه بر افزایش تولید ، این مراحل مربوط به تأمین گلخانه های نور باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود.

چگونه نور مناسب گلخانه خود را بدست آوریم؟

مدتهاست که خبری از ویلاهای دارای باغ های بزرگ و باغ های سرسبز نیست. زندگی محدود به آپارتمان های کوچک است. گسترش مناطق شهری و صنعتی باعث شده تا مردم هرچه بیشتر از طبیعت و فضای سبز فاصله بگیرند. به همین دلیل می بینیم که علاقه مردم به مراقبت از گیاهان زینتی و آپارتمانی افزایش یافته و دوستداران طبیعت و گل و گیاه تمایل به ساخت گلخانه هایی در اندازه های کوچک و بزرگ دارند. 
اهمیت نور در گلخانه و چگونگی تامین آن
از جمله عوامل مهمی که برای ساخت گلخانه باید در نظر گرفته شود ، مانند ایجاد درجه حرارت ایده آل و رطوبت مطلوب ، تأمین خاک مناسب و تأمین دی اکسید کربن لازم. آنها ممکن است با چالش اساسی تری روبرو شوند که تأمین نور صحیح برای گلخانه است. کوچک یا بزرگ بودن گلخانه مهم نیست زیرا نور طبیعی خورشید همیشه به اندازه کافی در دسترس نیست. از طرف دیگر ، گیاهان برای رشد ، تغذیه و فتوسنتز به نور نیاز دارند. بنابراین تهیه نور مناسب برای گلخانه بسیار مهم است. در این مقاله ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه نور مصنوعی را با استفاده از چراغ های رشد برای گلخانه خود درست کنید و آن را همیشه سبز و تازه نگه دارید.گیاهان و محصولات کشاورزی بسیاری وجود دارد که طبیعت و سبک زندگی آنها در رشد و پرورش بسیار متنوع است. یکی از نیازهای طبیعی آنها نور است ، میزان پذیرش هر گیاه از نور با گیاهان دیگر متفاوت است ، بنابراین بعضی از گیاهان به نور بیشتر و بعضی دیگر به نور کمتری نیاز دارند. در گیاهان نور کم باعث کاهش فتوسنتز می شود و نور از توانایی گیاهان در ایجاد آسیب کلروپلاست و کاهش فتوسنتز بیش از حد است ، بنابراین رشد گیاه را کاهش می دهد. به مقدار گیاه مورد نیاز نور دوره فوتو گفته می شود. بنابراین ، گیاهان با توجه به نیاز نور به سه دسته تقسیم می شوند: 1. گیاهان روز بلند: این گیاهان برای تأمین نیازهای نور خود به 10 تا 14 ساعت تابش نور نیاز دارند. گیاهان تابستانی در این گروه هستند.2. گیاهان روز کوتاه: نیاز این گیاهان در کمتر از 12 ساعت برآورده می شود.3. گیاهان بی تفاوت در طول روز: این گیاهان به گلدهی در طول روز اهمیت نمی دهند و در تمام طول سال توانایی گلدهی دارند. این گیاهان گزینه های خوبی برای ذخیره سازی در خانه هستند. گیاهان تمایز نیا سازگارتر به نظر می رسند. در کشور ما از آنجا که روزهای آفتابی بیشتری دارد ، تأمین نور گیاهان برای مدت طولانی مشکلی ندارد و به همین دلیل نیازهای نور گیاهان برآورده می شود. در گیاهان روز کوتاه ، نور را می توان با مسدود کردن تابش نور ، به عنوان مثال با پرده های تیره ، و در گلخانه ها ، با پوشاندن پوشش گلخانه با تشک ، گل و رنگ قابل شستشو و یا چادرهای الکترونیکی ، ساعت های روشنایی گیاهان روز کوتاه را کاهش داد. در گلخانه ها علاوه بر مقدار نور موجود ، شدت این نور از فصلی به فصل دیگر متفاوت است و این نور باید مطابق با نیاز گیاه تهیه شود. آنها از روش های مصنوعی برای ساختن مکمل نور استفاده می کنند.اول از همه ، مهم است که از سبک زندگی گیاه برای کشت استفاده کنید. پس از این مرحله و پس از تأمین نور توسط خورشید ، می توان از انواع مختلف لامپها برای تأمین نور اضافی استفاده کرد ، به شرح زیر: نور سفید: این لامپ ها با تولید نور گرمای زیادی تولید می کنند که علاوه بر گرما ، از کیفیت پایین نور نیز برخوردار است.لامپ فلورسنت: این لامپ ها بیشتر از لامپ سفید نور می دهند و برای رشد گیاه مناسب هستند. تنها مشکل این لامپ ها ولتاژ پایین است که با افزایش تعداد لامپ ها برطرف می شود اما هزینه زیادی خواهد داشت.لامپ سدیمی: این لامپ ها ارزان و کاربردی هستند و جایگزین مناسبی برای نورهای مکمل هستند.

اهمیت نور در گلخانه و چگونگی تامین آن

فواید کلی استفاده از نورمصنوعی برای گلخانه

فرآیند گلخانه ای نور ، اگر به درستی استفاده شود ، برای گیاه بسیار مفید است و جایگزین مناسبی برای آفتاب نور است. استفاده از نور مصنوعی به شما این فرصت را می دهد تا هر طور که دوست دارید گلخانه های جذاب و دوست داشتنی ایجاد کنید. گیاهان مصنوعی نور برای رشد گیاه طیف های الکترومغناطیسی مناسب برای فتوسنتز ایجاد کرده و آنها را تحریک و رشد می کنند. کلام آخرایجاد نور مصنوعی برای افزایش محصول و بهبود کیفیت  محصولات بسیار متداول شده است. بسیاری از گلخانه ها از این روش برای تولید محصولات صیفی در طول زمستان ، جلوگیری از ضعیف شدن گیاه و تأمین نور مناسب برای پرورش گلهای زینتی استفاده می کنند. به این نوع تأمین نور نور سرد گفته می شود و آسیب شدید نور از آفتاب (مانند آفتاب سوختگی) ندارد.استفاده از نور مصنوعی می تواند عوامل رشد را بهبود بخشد. این به عواملی مانند نوع محصول ، شرایط محیطی ، دستورالعمل های نور و موارد دیگر بستگی دارد. گیاهان همچنین به دوره های روشنایی و تاریکی نیاز دارند ، بنابراین توزیع نور از طریق یک سیستم نور مصنوعی ممکن است به نور اجازه دهد به طور منظم قطع و وصل شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر