خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نبود پد سلولزی در گلخانه چه عواقبی دارد؟

فهرست مطالب

پد سلولزی گلخانه، از تجهیزات مناسب برای تهویه هوای محیط‌ های گلخانه ای به شمار می رود. این سیستم، چند سالی است که بسیار باب شده ولی از همان سال تولیدش، مورد استقبال بسیاری از کارفرمایان قرار گرفته است. اگر قصد خرید یک سیستم رطوبت ساز  و خنک کننده برای گلخانه ی خود  را دارید، پیشنهاد می‌ کنیم که ادامه مطلب را بخوانید.

پد سلولزی گلخانه

از تجهیزات و سیستم های خنک کننده کاربردی و مهمی که امروزه در گلخانه های کوچک یا بزرگ صنعتی و در برخی مرغداری ها نیز مورد استفاده قرار گرفته است پدهای سلولزی گلخانه می باشند. این سیستم توسط ایجاد فضایی خنک کننده رطوبت مورد نیاز گل ها و یا در مرغداری ها طیور را فراهم می نماید. می توان گفت کاربردی مشابه کولرهای خنک کننده دارد که معمولاً در منازل و اداره ها برای خنک کردن هوای محیط در فصول گرم سال به کار می روند با این تفاوت که بیشتر در سالن های گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته ای مهم در استفاده از پد گلخانه

یکی از مواردی که باید در صنعت و در سالن های گلخانه مورد توجه قرار بگیرد استفاده از پد سلولزی گلخانه برای کنترل میزان رطوبت در فصول گرم تر سال می باشد. پد سلولزی مورد استفاده باید به صورت تخصصی برای ایجاد شرایط تهویه مناسب برای رشد صحیح گیاهان انتخاب و نصب شود؛ اگر از این پدها استفاده نشود و یا از خنک کننده های غیر استاندارد استفاده شود، سبب به خطر افتادن رشد گیاهان در انجام گرده افشانی و همچنین دادن میوه و یا گل ها می شود، به علاوه گیاهان در شرایط نامناسبی قرار می گیرند و آسیب می بینند؛ بنابراین توصیه می کنیم در استفاده از پد، به مقدار دمای قابل کنترل توجه کنید تا بتوانید گیاهان را در مناسب ترین شرایط نگاه دارید.

مواد سازنده پدهای سلولزی گلخانه

جنس پد سلولزی گلخانه ای، از کاغذ کرافت است. این کاغذ از کنف و چوب درختان کاج و بامبو ساخته شده که به علت داشتن مقاومت و دارا بودن خاصیت نفوذ پذیری بالای آب از آن ها، در ساخت پدهای سلولزی کولرهای آبی استفاده می‌ گردد. ساختار پدهای سلولزی و نحوه چیدمان کاغذهای کرافت، آنچنان منظم و پیچیده است که از ورود حشرات، گرد و غبار و … جلوگیری می‌ کند.

به طور کلی کاغذ سلولزی به کار رفته در پدهای گلخانه ای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌ باشد و به دلیل خاصیت ایستایی بالا و ساختاری که دارد؛ از عمر مفید طولانی بهره مند شده است. علاوه بر این، پد سلولزی گلخانه ای را می‌ توان به راحتی و بدون دردسر در هر مکانی از گلخانه نصب کرد.

انواع پد سلولزی گلخانه

پدهای سلولزی گلخانه از لایه های کاغذ کرافت تشکیل شده اند که طول موج های متفاوت از هم دارند. این لایه ها با زاویه های مشخصی روی هم قرار می‌ گیرند و در نهایت پد سلولزی را می‌ سازند که طبق طول موج و زاویه لایه ها، به انواع زیر تقسیم بندی می‌ شوند:

پد سلولزی گلخانه ای مدل ۷۰۶۰

پد سلولزی گلخانه مدل ۵۰۹۰

پد سلولزی گلخانه ای مدل ۷۰۹۰

نبود پد سلولزی در گلخانه چه عواقبی دارد؟

تعداد پد سلولزی گلخانه ای مورد نیاز

برای محاسبه تعداد پد سلولزی مورد نیاز گلخانه ابتدا باید به سراغ محاسبه میزان تهویه هوای داخل سالن برویم که این محاسبه به عوامل زیادی همچون منطقه ی جغرافیایی گلخانه، شدت تابش و گرمای خورشیدی گلخانه و مساحت گلخانه بستگی دارد. به طور کلی باید بگوییم که به طور کلی هر مترمربع پد سلولزی گلخانه ای با ضخامت ۱۰ سانتی متر قطعاً قادر به خنک سازی ۴۶۰۰ مترمکعب در ساعت خواهد بود.

کارکرد پد سلولزی در گلخانه

همه ی ما تا حدی با سیستم کولرهای آبی کمی آشنایی داریم و می‌ دانیم که این سیستم، هوا بر اساس آب و تبخیر آن خنک می‌ کند. در حقیقت در این نوع از سیستم ها، برای پایین آوردن دمای هوای محیط و تبخیر آب از واسط تبخیری همچون پوشال استفاده می‌ شود؛ اما با ورود پد های سلولزی و جایگزین شدن آن ها با پوشال ها، کارکرد سیستم های تبخیری بسیار بالاتر رفته و معایبی که به علت وجود پوشال ایجاد می‌ شده را از بین برده است. به همین دلیل نقش پدهای سلولزی در ساخت تجهیزات سرمایشی درمحیط های صنعتی بسیار پررنگ شده است.

نحوه کارکرد پد به این صورت است که با عبور هوای خشک بیرون، از میان پدهای سلولزی مرطوب شده، هوا خنک با دمای مناسب زیست گیاهان وارد فضای گلخانه ها می شود و به این ترتیب پد های سلولزی تأثیر خود را بر شرایط زیست گیاهان می گذارند. با توجه به این مورد که پد سلولزی گلخانه وظیفه مرطوب کردن فضای گلخانه را بر عهده دارد، از این پدها به عنوان خنک کننده های سلولزی نیز نام برده می شود.

بنابراین پدهای سلولزی گلخانه ها مقدار زیادی از آب را به درون خود جذب می کنند که تقریباً کاربردی شبیه به پوشال های آبی کولر ها دارند. البته به طور کلی میان عملکرد پد سلولزی گلخانه با پوشال های کولر آبی تفاوت های زیادی وجود دارد. به این صورت که کیفیت پد سلولزی گلخانه ها که به منظور سیستم سرمایشی به کار گرفته شده است؛ به هیچ عنوان قابل قیاس با کولرهای آبی نیست؛ چرا که به وسیله سیستم پد و فن گلخانه ها هوای گرم به راحتی توسط پدهای موجود در آن به بیرون از گلخانه ها هدایت می شود تا هیچ آسیبی به گل و گیاهان وارد نشود.

ویژگی های پد سلولزی گلخانه ای

خنک شدن هوا توسط پدهای سلولزی از روی پد خیس اتفاق می افتد و این امر سبب می شود تا از انتقال قارچ ها و باکتری های تنفسی جلوگیری شود و هوای گلخانه سالم و پاکیزه باقی بماند.

همچنین پد سلولزی طول عمر بالایی، بین 3 تا 5 سال دارد.

وجود این پد از ورود حشرات به محیط گلخانه جلوگیری می کند.

پد سلولزی گلخانه به دلیل کاهش فشار پایین در حالت مرطوب، موجب کاهش مصرف انرژی در بلند مدت می شود.

سیستم پد و فن گلخانه یا همان پد سلولزی گلخانه ها، به عنوان سیستم سرمایشی گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و از بروز تابش مستقیم نور آفتاب به گل ها و گیاهانی جلوگیری به عمل می آورد که ممکن است به آن ها ضرر رسانند.

پد گلخانه قابلیت جذب آب بالایی دارد که همین مسئله موجب ایجاد سرمایش تبخیری می شود. ساختار دقیقی که در طراحی پد های سلولزی گلخانه طراحی شده است، به گونه ای کار می کند که آب را به صورت مشخص و مناسب در تمام ابعاد به سمت بیرون منتشر می کند.

شست و شو، نصب و استفاده از آن آسان است.

در آخر می توان گفت پد سلولزی بسیار با محیط زیست سازگار است زیرا هیچ آلاینده یا مواد سمی را وارد محیط زیست نمی کند و تمام موارد مورد استفاده از آن نیز توسط محیط جذب خواهد شد.

عواقب نبود پد سلولزی در گلخانه

حالا که با پد سلولزی گلخانه ها و نیز کاربرد منحصر به فرد آن ها به خوبی آشنا شدید؛ ممکن است این سؤال پیش آید که در صورت نبود پد سلولزی گلخانه ها چه مشکلی پیش می آید؟ آیا وجود سیستم سرمایشی گلخانه ها امری ضروری و حیاتی است؟ سؤالاتی از این دست همواره قبل از خرید پد سلولزی گلخانه ها وجود خواهد داشت.

نبود پد سلولزی در گلخانه چه عواقبی دارد؟

اما برای رسیدن به پاسخی شفاف و واضح در این خصوص؛ بهتر است بدانید که اگر سیستم سرمایشی گلخانه ها یا همان پد سلولزی گلخانه در گلخانه ها یا مرغداری ها وجود نداشت؛ ممکن بود پس از یک مدت زمان کوتاهی ساقه گیاهان کم کم استحکام خود را از دست داده و اندازه گل ها به طرز چشمگیری رو به کوتاهی می رود، علاوه بر آن ممکن است میزان گلدهی گیاهان موجود در گلخانه نیز با تأخیر قابل توجهی رو به رو شود.

این مسائل تنها بخشی از مشکلاتی است که نبود پد سلولزی گلخانه ها ممکن است به عنوان بلای بزرگی برای گلخانه داران و مرغداری ها شود. به همین دلیل است که اگر می خواهید تابش نور مستقیم آفتاب به گل و گیاهان شما آسیبی وارد نسازد، بهترین راه حل ممکن استفاده از پد سلولزی گلخانه ها است تا با وجود چنین سیستمی دیگر نگران مرگ جوانه گیاهان و مشکلاتی از این قبیل نباشید و با اطمینان خاطر و فراغ بال از رشد و نمو گل و گیاهان خود لذت و بهره کافی ببرید.

نبود پد سلولزی در گلخانه چه عواقبی دارد؟

ظرفیت پمپ آب پد سلولزی چیست؟

یکی از اجزای پد سلولزی پمپ آب است. این پمپ وظیفه دارد آب را به اندازه کارایی پد سلولزی پمپاژ کند. پمپ به کار رفته در پد سلولزی از جنس سانتریفیوژ می باشد. در انتخاب و خرید پمپ آب در پد سلولزی باید دقت زیادی کنید، چرا که در صورت نامناسب بودن پمپ، بر عملکرد پد سلولزی هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

پمپ آب در پد سلولزی نباید بیش از حد کوچک و بزرگ باشد، به این دلیل که کوچک و بزرگ بودن پمپ رابطه ی مستقیمی با میزان ظرفیت برای نگه داشتن و پمپاژ کردن آب دارد. اگر پمپ کوچک باشد، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و پد سلولزی به اندازه صحیح خیس نخواهد شد تا فضای گلخانه و مرغداری را مرطوب و خنک نگه دارد. همچنین اگر پمپ بزرگتر باشد، موجب رطوبت زیاد در گلخانه شده و سبب افزایش هزینه در گلخانه خواهد شد.پس برای اینکه پمپ در پد سلولزی عملکرد صحیح و مطلوبی داشته باشد و عملکرد مطلوب آن تاثیر مثبتی بر کارایی پد سلولزی بگذارد، بهتر است برای کارآیی هر چه بهتر و همچنین کاهش هزینه ها از پمپ مناسب در پد سلولزی استفاده شود.

روش هایی برای افزایش کارایی و عملکرد پد سلولزی و فن

هر چند مدت یک بار پد سلولزی را بررسی کنید و از سالم بودن لوله های آب مطمئن شوید.پدهای سلولزی را به خوبی خیس کنید تا بهتر فضای مرغداری و گلخانه را مرطوب نگه دارد.برای کارایی بهتر پد سلولزی بهتر است آب خنک وارد سیستم پد شود.محیط گلخانه و مرغداری را کاملا ایزوله کنید.

مزایای سیستم پد سلولزی :

افت فشار و مصرف برق کمتری نسبت به سیستم های دیگر دارد.سیستم پد سلولزی قدرت خنک کنندگی بالایی دارد.به دلیل مواد مناسبی که در پد سلولزی به کار رفته، آب بیشتری را می تواند جذب کند.  در نتیجه عملکرد بهتری در مرطوب سازی محیط گلخانه و مرغداری دارد.کاهش گرد و غبار گلخانه و خاصیت ضد باکتریایی پدهای سلولزی از شیوع بیماری ها در گلخانه جلوگیری می کندهزینه تعمیر و نگهداری پد سلولزی به مراتب پایین تر است.طول عمر پد سلولزی حدود 5 سال است.تنوع زیاد در ابعاد و عدم محدودیت امکان پوشش گلخانه ها در ابعاد مختلف را فراهم می کند.

پد سلولزی چه مزیت های به نسبت محصولات جایگزین دارد؟

•    ایستایی و عدم افت ارتفاع به دلیل ساختار منظم و محکمتر•    نصب ،شستشو و نگهداری راحت به علت  خاصیت ایستایی بالا•    عدم انتقال باکتری های مضر تنفسی به فضای سرمایش•    مصرف برق کمتر به دلیل افت فشار پایین در حالت مرطوب•    خاصیت ترشوندگی و جذب آب بالاتر به دلیل مواد اولیه بهتر•    سرعت رسوب گذاری پایین تر به دلیل مواد اولیه بهتر•    استعداد کمتر برای رشد قارچ و آلودگی ها برروی پد•    کاهش ورود گرد و غبار بدلیل لایه های متعدد•    قابلیت ارائه در ابعاد و ضخامت های متفاوت•    عمر مفید بیشتر(۳تا ۵ برابر پوشال )•    %۳۰ خنک تر در طول فصل

سخن آخر

در صورتی که برای گلخانه ی خود به دنبال مناسب ترین سیستم سرمایشی می‌ گردید، پد های سلولزی گلخانه ای بهترین گزینه برای شما است. در صورتی که می‌ خواهید در مورد این محصول بیشتر بدانید و از قیمت های آن مطلع شوید؛ می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر