خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نقش قطره چکان در آبیاری قطره ای چیست؟

فهرست مطالب

امروزه لوازم و تجهیزات بسیار گوناگونی در زمینه کشاورزی به وجود آمده است که می تواند در تولید محصولات بسیار موثر واقع شود. در واقع با افزایش جمعیت نیاز به محصولات نیز بیشتر خواهد شد به همین دلیل است که تجهیزات کشاورزی مختلفی در این زمینه ساخته شده است تا بتواند نیازهای افراد را بر طرف سازد. از آنجا که آبیاری موضوع بسیار مهمی در زمینه کشاورزی می باشد، بنابراین کشاورزان و گلخانه داران تمهیدات ویژه ای برای آن دیده اند که بتوانند محصولاتی مناسب را تولید نمایند. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم به بررسی نقش قطره چکان در آبیاری قطره ای بپردازیم و در این باره اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با فارم صنعت همراه باشید.

آبیاری قطره ای چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان و گلخانه داران آبیاری گیاهان مختلف می باشد. در واقع حجم بسیاری از آب مصرفی کشورمان برای تولیدات و محصولات کشاورزی می باشد که با توجه به بحران آب باید در تلاش بود که این مقدار را به حداقل رساند. یکی از وسایلی که برای آبیاری گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، دریپر یا قطره چکان آبیاری قطره ای می باشد. این قطره چکان می تواند در بسیاری از مواقع مشکلات کشاورزان را برای آبیاری زمین های کشاورزی حل و فصل نماید.

در واقع می توان اذعان داشت که کاهش منابع آبی و همچنین مشکل کمبود آب سبب شده است که بسیاری از کشاورزان به آبیاری قطره ای گیاهان روی بیاورند و به این سیستم توجه بسیاری داشته باشند.  سیستم دریپر یا آبیاری قطره ای مزایای بسیاری دارد که یکی از مهمترین مزایای آن کاهش مصرف آب و همچنین کاهش هزینه‌ها و راحتی کار می باشد. همین مزایای مهم سبب شده است که سیستم آبیاری قطره ای در میان کشاورزان بسیار محبوب گردد. اما با این وجود در برخی از مکان ها استفاده و بهره گیری از این سیستم ممکن است با محدودیت هایی مواجه باشد. لازم به ذکر می باشد که یکی از اصلی ‌ترین اجزای یک سیستم آبیاری قطره‌ ای قطره چکان آن می باشد که باید به درستی نوع آن انتخاب گردد و مورد استفاده قرار گیرد.

قطره چکان یا دریپر:

اگر بخواهیم تعریفی بسیار کلی از قطره چکان سیستم آبیاری قطره ای بیان کنیم، باید اشاره نماییم که دریپرها یا قطره چکان ها به نازل هایی اطلاق می شود که در انتهای سیستم آبیاری، آب را به گیاه می ‌رسانند. در واقع می توان اشاره داشت که اصلی‌ ترین قسمت یک سیستم آبیاری قطره ‌ای، دریپرها یا قطره چکان ها هستند که می توانند آب را به گیاه مورد نظر برسانند. قطره چکان ها امروزه در مدل های بسیار مختلفی طراحی می شود و در اختیار گلخانه داران و کشاورزان قرار می گیرد. استفاده از سیستم آبیاری قطره ای می تواند برای مصارف مختلف و متنوع مورد استفاده قرار گیرد.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که وظیفه دریپرها یا قطره چکان ها چیست؟!

برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که وظیفه دریپر یا قطره چکان‌ ها انتقال مقدار مشخصی آب و مواد مغذی، از خطوط آبیاری به ریشه گیاه می باشد. به همین دلیل است که از آن به عنوان مهمترین جزء سیستم آبیاری قطره ای یاد می شود.

نقش قطره چکان در آبیاری قطره ای چیست؟

لازم به ذکر می باشد که یک سیستم آبیاری قطره ‌ای ممکن است دارای صدها یا هزاران قطره چکان باشد. به همین این قطره چکان ها باید از دوام خوبی برخوردار بوده و به علاوه در برابر آب گرفتگی از خود مقاومت کافی نشان دهند و دارای مقدار آبدهی مشخص و مناسبی باشند. همچنین باید اشاره داشت که در یک سیستم آبیاری قطره ای برای مشخص کردن الگوی آبیاری و جلوگیری از به وجود آمدن روان آب و غرق  آبی شدن موارد زیر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد:

  • سرعت جریان آب
  • فشار آب
  • فاصله دریپرها

نقش قطره چکان ها در آبیاری قطره ای چیست؟

در اول این مقاله سعی کردیم درباره اهمیت آبیاری و کمبود آب در سطح کشور توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و بیان کردیم که آبیاری قطره ای مزایای بسیاری برای زمین های کشاورزی و همچنین کشاورزان دارد.قطره چکان ها لوله های بسیار باریک و کم فشاری هستند که آب از آن ها خارج شده و به میزان مشخص آب را به گیاهان می رسانند. بنابراین استفاده از آن ها بسیار مهم است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که قطره چکان یا دریپر فشار موجود در شبکه لوله ها را کاهش خواهد داد و باعث می شود که دبی تخلیه تا حدود یک لیتر بر ساعت کاهش پیدا کند. این کاهش دبی می تواند در مصرف آب صرفه جویی کرده و آب را با توجه به نیاز گیاه مصرف نماید.

شایان به ذکر می باشد که استفاده از این سیستم برای رشد گیاهان و نباتات بسیار مفید است و می تواند محصولاتی با کیفیت بالا را برای کشاورزان تولید نماید. نقش آبیاری قطره ای در تولید محصولات کشاورزی و گلخانه ای بسیار پر رنگ است. به نکاتی که در زیر اشاره می شود توجه فرمایید:

  • کاهش هزینه های بهره برداری

 

در واقع آبیاری قطره ای سبب می گردد که هزینه بهره برداری کاهش پیدا کند و از این نظر برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه است.

  • صرفه جویی در مصرف آب

 

با توجه به کمبود آب در سرتاسر کشور، صرفه جویی در مصرف آب بسیار مهم است. در واقع سیستم آبیاری قطره ای نسبت به دیگر سیستم های آبیاری به آب کمتری نیاز دارد. به عنوان مثال این سیستم نصف آب مصرفی برای آبیاری بارانی یا سطحی را مصرف می نماید.

  • کنترل رشد علف های هرز

 

همان گونه که می دانید یکی از دغدغه های بسیار خاص کشاورزان، رشد علف های هرز در زمین های کشاورزی و ایجاد مزاحمت و آسیب برای آن ها می باشد و به علاوه از بین بردن آن ها پای گیاه بسیار وقت گیر می باشد. در آبیاری قطره ای به دلیل این که سطح خاک خیس نمی شود رشد علف های هرز بسیار کاهش می یابد. در نتیجه این مورد باعث می شود که کشاورزان مصرف مواد شیمیایی برای کنترل علف های هرز را کاهش بدهند.

  • کاهش هزینه های جانبی تولید محصولات

 

استفاده از این سیستم می تواند هزینه های جانبی کشاورزان را به شدت کاهش دهند. با توجه به کاهش رشد علف های هرز در سطح زمین کشاورزی، دیگر نیاز نیست که کارگری جهت جمع آوری  علف های هرز استخدام کند.

نقش قطره چکان در آبیاری قطره ای چیست؟

  • کوددهی بسیار راحت تر و آسان تر

 

یک موضوع بسیار مهمی که می تواند سبب رشد گیاهان شود، کوددهی گیاهان است که این کار با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای بسیار بیشتر بهتر و آسان تر انجام خواهد شد. با استفاده از این سیستم می توان کودها را در آب آبیاری تزریق کرد. در این صورت نیاز به نیروی جدید برای همکاری نخواهد بود و کود دهی به راحتی انجام خواهد شد. از آن جایی که کودهای محلول در بازار افزایش یافته است می توان از طریق سیستم آبیاری آن ها را به گیاهان افزود.

نکته بسیار مهمی که شما عزیزان باید به آن توجه کنید این است که همیشه سعی کنید قطره چکان ها و دیگر محصولات کشاورزی خود را از مکان ها و فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید. به طور قطع اگر قطره چکان با کیفیت نامناسب و پایین خریداری شود بعد از مدتی دچار گرفتگی شده و این موضوع می تواند برای به کشاورزان آسیب هایی را وارد کند. برای جلوگیری از این مشکل در ابتدا باید برند دستگاه را چک کنید و پس از آن باید قبل از آن که آب را داخل سیستم قطره چکان کشاورزی بریزیم آن را تصفیه نماییم. به خصوص اگر آب مورد استفاده برای آبیاری آب رودخانه ای باشد، ولی اگر آب مورد استفاده زیرزمینی باشد باید از مواد شیمیایی که اثرات متفاوتی هم دارند به آب آبیاری قطره ای اضافه شود.

انواع قطره چکان های کشاورزی

به صورت کلی دو نوع قطره چکان برای آبیاری زمین های کشاورزی و همچنین گلخانه ها وجود دارد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • دریپر با دبی ثابت

 

لازم به ذکر می باشد که در این نوع دریپرها به صورت معمول از یک لایه پلاستیکی دیافرگمی سیلیکونی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله سبب یکنواختی توزیع آبدهی در فشار های مختلف خواهد شد. به عنوان مثال در اول خط آبیاری که فشار بسیار بالا است، دارای دبی خروجی آب یکسانی با آخر خط که دارای فشار کمتری دارد می باشد.

  • دریپر تنظیمی

 

می توان اذعان داشت که در دریدرهای تنظیمی دبی ثابتی برای خروج آب در نظر گرفته نشده است. در این دریپرها به صورت متوسط از ۲ لیتر تا ۳۲ لیتر بر ساعت قابلیت تنظیم در آبدهی را دارا می باشند. این نوع قطره چکان ها بیشتر برای کارهای کوچک مناسب می باشند اما برای کارهای وسیع که قابلت تنظیم تک تک قطره چکان ها در هر دوره آبیاری میسر نمی باشد کارایی خاصی ندارند.

نقش قطره چکان در آبیاری قطره ای چیست؟

سخن پایانی

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قطره چکان ها و خرید این محصولات به وب سایت فارم صنعت مراجعه کرده و در این باره با مشاوران و کارشناسان مشورت نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر