خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

نکات مورد نظر پیش از خرید فن و پد گلخانه چیست؟

فهرست مطالب

امروزه برای تعدیل نگه داشتن آب و هوایی مناسب در گلخانه ها از سیستم های مجهزی استفاده می شود. سیستم پد و فن در صنعت گلخانه برای فراهم کردن محیط امن و ایزوله برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع بکار گیری سیستم پد و فن در گلخانه ها یکی از بهترین ایده هایی است که امروزه به وفور به کار می رود به این خاطر که وجود این سیستم در گلخانه ها برای رشد و نمو گیاهان بسیار مناسب می باشد.

با راه اندازی و نصب سیستم پد و فن در گلخانه ها، فضای گلخانه در فضل تابستان و زمستان به هیچ وجه زیاد سرد و یا گرم نمی شود. در اکثر گلخانه های که به سبک مدرن طراحی شده اند از این سیستم برای خنک سازی فضای گلخانه ها استفاده می شود. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مورد نظر پیش از خرید سیستم فن و پد گلخانه بپردازیم؛ اما قبل از هر چیز بهتر است برای درک بیشتر این موضوع به معرفی این سیستم در گلخانه بپردازیم و شما را با عملکرد این سیستم آشنا کنیم پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

سیستم پد و فن چیست؟

برای خنک نگه داشتن فضای گلخانه ها و مراغداری ها از سیستم فن و پد گلخانه استفاده می شود. عملکرد این سیستم شبیه کولرهای آبی است که به طور بهینه می تواند فضای گلخانه و مراغداری ها را به طرز صحیحی خنک نگه دارد. در فصل تابستان به دلیل سر بسته بودن گلخانه ها و مراغداری ها، فضای این مکان ها بسته و گرم می باشد. گرمای موجود در این مکان ها تلفات زیادی را برای گیاهان و مرغ ها به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در گلخانه ها و مرغداری ها برای خنک نگه داشتن این مکان ها بهتر است از سیستم فن و پد گلخانه استفاده شود. سیستم های فن و پد در گلخانه ها شبیه به کولرهای آبی عمل می کنند و فضای مناسب برای رشد و نمو گیاهان در فصل گرما فراهم می کنند.

ضرورت استفاده از سیستم فن و پد در گلخانه

گلخانه ها محیط های بسته ای هستند که فضای زیادتری دارند. گردش هوا در این محیط های بسته از اهمیت بالایی برخوردار است. سقف گلخانه ها ساختار شفافی دارد و همین امر موجب جذب گرمای زیاد از خورشید می شود و فضای گلخانه ها بسیار گرم و غیر قابل تحمل می شود. گرمای زیاد در گلخانه ها موجب خفگی گیاهان می شود و در نتیجه گیاهان در فضای گرم گلخانه نمی توانند به خوبی رشد کنند. کشاورزان برای فراهم سازی هوای مطبوع در گلخانه ها از سیستم های فن و پد گلخانه استفاده می کنند تا با بکارگیری این سیستم بتوانند فضای گلخانه  را خنک نگه دارند.

گلخانه ها فضای بزرگتری دارند و بکار گیری سیستمی که بتواند هوای مطبوعی را در گلخانه ها فراهم کند از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم فن و پد مقرون به صرفه بوده و می تواند محیط گلخانه ها را با صرف انرژی کمتری به شکل بهینه خنک نگه دارد.

نکات مورد نظر پیش از خرید فن و پد گلخانه چیست؟

نحوه عملکرد سیستم پد و فن

از پد و فن جهت خنک نگه داشتن محیط گلخانه ها استفاده می شود. کارآیی این سیستم در مناطق گرم و نیمه خشک بسیار بالا می باشد و به همین خاطر اکثر کشاورزان برای تعدیل آب و هوا در محیط های گلخانه از این سیستم استفاده می کنند. در سیستم فن و پد گلخانه پمپ تعبیه شده است. عملکرد این سیستم به این شکل است که پمپ آب مکش می کند و بر روی پد گلخانه منتقل می کند در این فرآیند هوای گرم و خشک در گلخانه از پدهای سلولزی خارج و به بیرون منتقل می شود. به همین سادگی این سیستم قادر هست فضای کل گلخانه ها را خنک نگه دارد.

ناگفته نماند که هر چه مناطق گرم و خشک تر باشد استفاده از سیستم فن و پد در گلخانه ها کارآیی بهتری خواهد داشت. انتخاب درست سیستم فن و پد در گلخانه ها اهمیت بالایی دارد به همین دلیل کشاورزان باید در انتخاب درست این سیستم برای محیط گلخانه دقت بالایی داشته باشند تا با نصب و راه اندازی این سیستم در محیط گلخانه، هوای مطبوع و مناسبی را جهت رشد و نمو گیاهان فراهم کنند.

نحوه ی نصب پد و فن

سیستم فن و پد گلخانه شامل پدها و فن ها می باشد که برای کارآیی بهتر این سیستم در فضای گلخانه باید به طور صحیح در مکان مربوطه نصب شود. پدها بر روی دیوار سالن گلخانه ها و مرغداری ها نصب می شود. برای اینکه پدها به راحتی بر روی دیوار سالن مرغداری ها و گلخانه ها نصب شود آنها در فریم های مخصوصی از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم قرار می گیرند. قرار گیری این پدها بر روی دیوار سالن باید در جهت باد باشد تا این سیستم به راحتی بتواند فضای گلخانه را خنک نگه دارد. از طرف دیگر فن ها در دیوار مقابل پدها پشت به باد نصب می شوند.

در پدها طراحی منحصر به فردی بکار رفته است. به طور معمول در زیر پدها قابی طراحی شده است که این قاب علاوه بر نگه داشتن پدها بر روی دیوار سالن، آب اضافی عبور داده شده از پدها را انباشته و به مخزن ابتدایی جهت جریان دوباره منتقل می کند. در گلخانه هایی که فضای بزرگتری دارند باید از فن هایی با سایزهای 100 الی 140 استفاده کرد. اما در گلخانه هایی که فضای کوچکتری دارند استفاده از فن هایی با سایز کوچکتر از 100 کارآیی مناسبی دارد.

نکات مورد نظر پیش از خرید فن و پد گلخانه چیست؟

در زمان خرید هر تجهیزاتی برای هر مکانی اعم از گلخانه، مرغداری ها و .... رعایت یک سری از نکات لازم است. خرید فن و پد در گلخانه نیز باید با رعایت کردن یک سری از نکات همراه باشد تا این سیستم به شکل مطلوب بتواند در گلخانه ها کارآیی بالایی داشته باشد. این نکات شامل موارد زیر است؛

میزان بهره وری

گردش فن ها با تیغه های مقاوم  در برابر فشار استاتیک صفر در برابر فن اگزاست برای مهار کردن هوای موجود در گلخانه ها اهمیت بالاتری دارد. با توجه به چنین موردی باید در انتخاب فن مناسب حساسیت زیادی به خرج دهید تا بتوانید فنی را انتخاب کنید که کارآیی بالاتری داشته باشد.

نکات مورد نظر پیش از خرید فن و پد گلخانه چیست؟

ولتاژ و فرکانس

ولتاژ و فرکانس در محیط گلخانه ها متفاوت است به همین خاطر باید فنی را انتخاب و خریداری کنید که در حد ولتاژ و فرکانس گلخانه باشد تا کارآیی مناسبی داشته باشد.

قدرت موتور

قدرت موتور در فن از دیگر مشخصه ای است که در زمان انتخاب فن باید به آن اهمیت بدهید و فن را انتخاب کنید که موتور آن از قدرت بالایی برخوردار باشد.

سرعت موتور

در سیستم فن اگر موتور پر قدرتی طراحی شده باشد قطعا موتور سرعت بالایی خواهد داشت.

دبی هوای خروجی

دبی هوای خروجی نیز یکی از مواردی است که پیش از خرید سیستم فن باید به آن توجه داشت. هوا یک سیال است که در سیستم فن و پد گلخانه به منظور خنک نگه داشتن محیط گلخانه عبور داده می شود. هر چقدر دبی خروجی در سیستم فن و پد گلخانه بیشتر باشد میزان تبادل هوا بیشتر و در نتیجه محیط گلخانه خنک تر می شود.

مزایای پد سلولزی

1-برق کمتری مصرف می کنند و محیط گلخانه را به طور مناسبی خنک نگه می دارند.2-پدهای سلولزی در ابعاد و شکل های هندسی متنوع طراحی شده اند که هر کدام از این پدها طول عمر بالایی دارند.3-استفاده از پدهای سلولزی در محیط های گلخانه بسیار مناسب می باشد به این خاطر که کارآیی بالایی دارند و راندمان این پدها در حدود 10 الی 12 درصد بالاتر از تجهیزات دیگری به نام پوشال است.4-استفاده از پدهای سلولزی مقرون به صرفه است و با صرفه انرژی آب کمتری می تواند فضای گلخانه را به طور مناسبی خنک نگه دارد.

نکات مورد نظر پیش از خرید فن و پد گلخانه چیست؟

استفاده از سیستم های فن و پد گلخانه ای در تعدیل نگه داشتن هوای محیط گلخانه ها اهمیت ویژه ای دارند و با توجه به مزیت های گفته شده می توان نتیجه گرفت که این سیستم یک سیستم ایده آل و مناسبی جهت خنک نگه داشتن فضای گلخانه ها به شمار می آید. در صورت عدم استفاده از این سیستم در محیط گلخانه، فضای گلخانه بسیار گرم و غیر قابل تحمل می شود که در مدت زمان کوتاهتری گیاهان سریع خشک می شوند و در نتیجه بازدهی کار در گلخانه ها به مراتب کاهش می یابد.

سخن پایانی

امروزه در اکثر گلخانه های بزرگ و صنعتی به دلیل کارآیی مطلوب سیستم فن و پد گلخانه از این سیستم جهت خنک نگه داشتن محیط گلخانه ها استفاده می شود. این سیستم طوری طراحی شده است که با عبور هوای گرم از پدها، هوای گلخانه به طور مناسبی خنک می شود. بنابراین هر چقدر هوایی که وارد پدها می گردد گرم تر و خشک تر باشد، کارآیی این سیستم بالاتر می رود. به همین خاطر در شهرهای گرم و خشک و شهرهای مرکزی که کشاورزی در این مناطق به دلیل گرمای زیاد سخت و طاقت فرساست کشاورزان از سیستم فن و پد گلخانه جهت خنک نگه داشتن محیط گلخانه از این سیستم استفاده می کنند. با استفاده از سیستم فن و پد در گلخانه در این مکان ها شرایط لازم برای رشد گیاهان در بستر گلخانه فراهم می شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر