خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع آبپاش ها بر اساس مبنای دبی خروجی چیست؟

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات آبیاری بارانی، آبپاش می باشد که از طریق لوله های پلی اتیلن، آب را به زمین های کشاورزی انتقال می دهد. آب با فشار یکسان و خاصی به وسیله آبپاش ها بر روی سطح گیاه و خاک پاشیده می شود.در این مقاله قصد داریم در زمینه آبپاش و تقسیم بندی آن بر اساس مبنای دبی خروجی بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبپاش آبیاری چیست؟

دستگاهی از سیستم آبیاری تحت فشار می باشد که سبب پخش شدن آب بر روی محیط به صورت یکنواخت و قطره ای می شود. پس گیاهان را از آب بی نیاز می کند.در انتخاب آبپاش، دو عامل مهم بسیار موثر هستند. شعاع و دبی پاشش یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب آبپاش می باشند که هر کدام، بستگی به فشار آب ورودی و نوع آبپاش دارند.

دبی چیست؟

به طور کلی، به حجم آبی که در بازه زمانی مشخص به زمین می رسد، دبی گفته می شود. دبی یا میزان کارکرد آبپاش، بر حسب میلی متر بر ساعت و یا متر مکعب بر ساعت سنجیده می شود. باید گفت که دبی به مواردی مانند ابعاد آبپاش، اندازه نازل، فشار کاری سیستم، تعداد آبپاش های به کار گرفته شده در سیستم و… بستگی دارد.

انواع آبپاش ها بر اساس مبنای دبی خروجی چیست؟

آبپاش های کشاورزی بر اساس مبنای دبی خروجی به دسته بندی های مختلفی، تقسیم می شوند.

●آبپاش کم فشار یا کوچک:

یکی از متداول ترین آبپاش های ضربه ای، آبپاش کم فشار یا کوچک می باشد که در طرح های مختلفی به بازار عرضه می شود. به طور کلی این نوع آبپاش، پلیمری بوده و روش آبیاری با آنها به صورت چرخشی یا ضربه ای است.همچنین الگو و شکل پاشش آبپاش کم فشار به دو صورت دایره ای تمام دور و تنظیمی می باشد.

مزایای آبپاش کم فشار یا کوچک:

دسترسی به تمام نقاطی که باید آبیاری شود.قیمت کمتری از سایر آبپاش ها دارد.به نیروی کار کمی نیاز دارد.قطرات آب خروجی از آبپاش، ریز بوده و آسیب کمی به محصولاتی که حساس هستند، وارد می کند.

انواع آبپاش ها بر اساس مبنای دبی خروجی چیست؟

معایب آبپاش کم فشار و کوچک:

فشار این آبپاش ها کم بوده و نمیتوان برای آبیاری تمامی محصولات از آن استفاده کرد.در برخی از مدل های آبپاش کم فشار، امکان تعمیر وجود ندارد.در مقایسه با مدل های آلومینیومی و برنجی، در برابر ضربه و آسیب ضعیف تر هستند.

●آبپاش متوسط:

یکی از آبپاش هایی که با استقبال کشاورزان روبرو می شود، آبپاش متوسط است. زیرا این نوع آبپاش، کاربری بسیار خوب و مناسب در زمین های کشاورزی دارد.آبپاش متوسط، از مشکلات آبیاری کم فشار یا پر فشار برخوردار نبوده و از این رو، کارایی بسیار بهتری در مقایسه با دو نوع دیگر آبپاش ها دارد.جنس این نوع آبپاش از آلومینیوم یا برنج بوده و شعاع پاشش آن بین ۱۵ تا ۲۵ متر است. همچنین میتوان نازل های آن را تعویض کرده و اندازه این نازل ها ۶، ۷، ۸ و ۱۰ میلی متر است.

مزایای آبپاش متوسط:

دسترسی آسان به لوازم جانبیدسترسی بی دردسر به مراکز مجاز تعمیر آبپاشکالیبره نمودن اندازه قطرات برای خاک های متفاوتکاهش زمان و میزان مصرف انرژی

معایب آبپاش متوسط:

برای تعمیرات به تخصص و مهارت، نیاز دارد‌.در زمان وزش باد، آبیاری نامناسبی انجام می دهد.در مقابل ضربه، مقاومت پایینی دارد.برندهای متفرقه بسیاری در بازار دارد.

●آبپاش بزرگ یا گان:

این نوع آبپاش از تجهیزات آبیاری ضربه ای با عملکرد بالا است. آبپاش بزرگ یا گان، آب را با فشار و شدت بالا پرتاب می کند.به طور رایج، قطر نازل این نوع آبپاش بین ۱۰ تا ۳۰ میلی متر بوده و شعاع پرتاب آنها نیز ۳۰ تا ۶۰ میلی متر است.  همچنین مکانیزم آبپاش بزرگ، دنده ای یا گیربکسی می باشد. ولی در برخی موارد نیز، مدل های ضربه ای از آن ساخته می شود.

انواع آبپاش ها بر اساس مبنای دبی خروجی چیست؟

مزایای آبپاش بزرگ یا تفنگی:

قابلیت تنظیم اندازه قطرات برای خاک های متفاوت، وجود دارد.قابل حمل می باشد.نازل ها قابلیت تعویض داشته و میتوانند با زمین های زراعی، همسان سازی شوند.میتواند کود مایع در وسعت زیاد را در زمان کمی، توزیع کند.موجب کاهش زمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

معایب آبپاش بزرگ یا تفنگی:

ابعاد بزرگی داشته و وزن بالایی دارد.هزینه اولیه بالایی دارد.برای تعمیر آبپاش، به تخصص نیاز است.سرعت باد، یکنواختی آبپاش بزرگ را از بین می برد.

نحوه نصب آبپاش بر روی زمین:

آبپاش بر روی پایه آبپاش، نصب می شود. پایه آبپاش به وسیله پست و قلاب، داخل شیر خودکار قرار می گیرد و آب بندی می شود. همچنین در آبپاش های مخفی شونده، آبپاش در زمین دفن می شود.

چگونه آبپاش مناسبی انتخاب کنیم؟

آبپاش کشاورزی مناسب، باید شعاع پاشش خوبی داشته و با آبپاش مجاور، حالت همپوشانی داشته باشد. فشار شبکه، از دیگر عوامل موثر در پاشش آبپاش می باشد.همچنین ویژگی های خود آبپاش مانند اندازه نازل خروجی آب و تک یا چند نازله بودن آن نیز در شعاع پاشش، موثر است.

علاوه بر این، آبپاش کشاورزی باید متناسب با زمین شما باشد. به طور مثال در صورتی که زمین شما دارای ابعاد ۳۰ در ۱۰ متر است، آبپاش مورد استفاده باید دارای شعاع پاشش ۱۵ متر باشد. پس انتخاب شعاع پاشش بیشتر از این، موجب جریان بیشتر آب بر روی سطح خاک شده و شعاع پاشش کمتر نیز سبب عدم آبیاری کافی گیاهان می شود.همچنین توصیه می کنیم برای آبپاشی گوشه های زمین خود، آبپاش های تنظیم شونده را به کار گرفته و برای آبپاشی سایر نقاط زمین، از آبپاش های تمام دور استفاده کنید.

انواع آبپاش ها بر اساس مبنای دبی خروجی چیست؟

نحوه نگهداری آبپاش ها:

برای نگهداری صحیح آبپاش ها، رعایت نکات زیر الزامی می باشد:

●سعی نمایید که آبپاش ها را هر ۶ ماه یکبار مورد بازدید قرار داده و در صورت نیاز، آنها را سرویس کنید.●برای رفع گرفتگی آبپاش از تجهیزات نرم استفاده کنید و از فرو بردن اجسام تیز به داخل نازل های آبپاش، اجتناب نمایید.●در مواقع نچرخیدن آبپاش، فشار شبکه را بررسی کنید.●در فصول سرد سال، احتمال یخ زدن آب داخل آبپاش وجود دارد. پس در این مواقع، به این موضوع توجه کنید.●در زمان نصب آبپاش ها، به وسیله واشر و نوار تفلون آن را آب بندی کنید.●باد موجب عدم یکنواختی پاشش می شود. پس در شرایطی که باد زیادی وجود دارد، از آبیاری بارانی استفاده کنید.

نتیجه گیری

از جمله تجهیزات سیستم آبیاری بارانی، آبپاش می باشد که آب را از لوله های انتقال آب گرفته و به صورت یکنواخت بر روی محصولات و گیاهان می پاشد.همانطور که بیان نمودیم، آبپاش ها بر اساس دبی خروجی به سه دسته آبپاش کوچک و کم فشار، آبپاش متوسط و آبپاش بزرگ تقسیم بندی می شوند. در واقع دبی به حجم آبی گفته می شود که در یک بازه زمانی مشخص به زمین، تحویل داده می شود.

بنابراین با توجه به انواع مختلف آبپاش ها و قیمت های متعدد آنها، لازم است تا در زمان خرید توجه کنید. در این مقاله به نکات بسیاری اشاره نمودیم که شما همراهان گرامی با مطالعه آنها می توانید علاوه بر رسیدن به آبیاری یکنواخت، فصل کشاورزی خود را با خیالی آسوده به پایان رسانید.پس توصیه می کنیم که آبپاش را متناسب با ویژگی های زمین خود خریداری نمایید تا بتوانید از کارایی های آن به خوبی استفاده کنید‌.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر